7.
The Book of Pilgrimage (Rites of Hajj)
٧-
كِتَابُ الْمَنَاسِكِ


Chapter on Eating from the Meat of the Sacrificial Offering if it is Voluntary

بَابُ الْأَكْلِ مِنْ لَحْمِ الْهَدْيِ إِذَا كَانَ تَطَوُّعًا‏.‏

Sahih Ibn Khuzaymah 2924

Hazrat Jabir (may Allah be pleased with him) narrated that the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) ordered that a piece of meat from each sacrificial camel be put in a pot. So the meat was cooked and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and his companions ate the meat and drank the broth. This narration is from Hasan Zafarani. Imam Abu Bakr (may Allah have mercy on him) said, "A questioner asked, 'Can the one who offers the obligatory sacrifice during Hajj eat from its meat?' I replied, 'When a person performing Hajj Tamattu' or Hajj Qiran sacrifices a camel or slaughters it, or offers a sacrifice of more than one-seventh of a camel and a cow, then he can eat from the meat exceeding the one-seventh, because the obligatory sacrifice for the one performing Hajj Tamattu' and Qiran is to sacrifice one-seventh of a camel or a cow, or according to those scholars who believe that a camel can be sacrificed on behalf of ten people, the obligatory sacrifice for the pilgrim performing Hajj Tamattu' and Qiran is one-tenth of a camel.' "As in the narrations of Sayyiduna Masrur, Marwan, and Ibn Abbas (may Allah be pleased with them), I have made it clear, or it is obligatory for this pilgrim to slaughter a complete goat. Therefore, the one who sacrifices more than one-seventh of a camel or a cow can eat from this voluntary sacrifice, just as the one who offers voluntary sacrifices on Eid can eat from it. To the best of my knowledge, the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) also ate the meat of his sacrifice in the same way because you sacrificed a hundred camels. Surely, it was obligatory for you to sacrifice one-seventh or one-tenth of a camel for the sake of Qiran. All the camels you sacrificed in excess of this were voluntary. Therefore, you took a piece from each of them and put it in a pot and cooked it and drank the broth and ate the meat. "But if you had sacrificed only the obligatory amount for Hajj Qiran or Tamattu', then in my opinion it would not have been permissible to eat the meat. In my opinion, it is certain that if someone has a right over someone's wealth, then he cannot benefit from that wealth which has become obligatory. But if someone says that it is obligatory for him to offer the Hajj sacrifice, but he can eat all or some of its meat because a person can eat his own wealth and the wealth of another person with his permission, then his statement is unacceptable. But if the Hajj sacrifice is obligatory on him, then it is impossible to say that this sacrifice is obligatory on him but it is his own wealth, so he can eat it. "This issue will be subject to the opinion that a person on whose animals Zakat becomes obligatory can slaughter and eat the animal of Zakat, and if 'Ushr becomes obligatory on his grain, then he can grind and eat it, and if Zakat becomes obligatory on his fruits, then he can eat that fruit. But no one with any understanding of religion can say such a thing."

سیدنا جابر رضی اللہ عنہ بیان کرتے ہیں کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے حُکم دیا کہ قربانی کے ہر اونٹ کے گوشت میں سے ایک ٹکڑا لیکر ہنڈیا میں ڈالا جائے چنانچہ وہ گوشت پکا دیا گیا اور آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے اور آپ کے ساتھیوں نے وہ گوشت کھایا اور شوربه پیا۔ یہ روایت حسن زعفرانی کی ہے۔ امام ابوبکر رحمه الله فرماتے ہیں کہ ایک سوال کرنے والے نے سوال کیا، کیا حج میں واجب قربانی کرنے والا اس قربانی کے گوشت میں سے کھا سکتا ہے؟ میں نے جواب دیا کہ جب حج تمتع یا حج قران کرنے والا ایک اونٹ نحر کرے یا ذبح کرے یا اونٹ اور گائے کے ساتویں حصّے سے زیادہ کی قربانی کرے تو وہ ساتویں حصّے سے زائد گوشت میں سے کھا سکتا ہے کیونکہ حج تمتع اور قران کرنے والے پر واجب اونٹ یا گائے کا ساتواں حصّہ قربان کرنا ہے یا جن علماء کے نزدیک اونٹ دس افراد کی طرف سے نحر ہوسکتا ہے اُن کے نزدیک حج تمتع اور قران کرنے والے حاجی پر دسواں حصّہ اونٹ کا واجب ہے۔ جیسا کہ سیدنا مسور، مروان اور ابن عباس رضی اللہ عنہم کی روایات میں، میں واضح کر چکا ہوں یا اس حاجی پر ایک مکمّل بکرا ذبح کرنا واجب ہے لہٰذا اونٹ یا گائے کے ساتویں حصّے سے زائد قربانی کرنے والا اس نفل میں سے کھا سکتا ہے جیسا کہ عید پر نفلی قربانیاں کرنے والا اس میں سے کھا سکتا ہے میرے علم کے مطابق نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم نے بھی اسی لحاظ سے اپنی قربانی کا گوشت کھایا ہے کیونکہ آپ نے سو اونٹ نحر کے تھے۔ یقیناً آپ پر قران کی وجہ سے اونٹ کا ساتواں یا دسواں حصّہ قربانی کرنا واجب تھا۔ اس سے زائد جتنے اونٹ آپ نے قربان کیے وہ سب نفلی تھے۔ لہٰذا آپ نے ان میں سے ایک ایک ٹکڑا لیکر ہنڈیا میں ڈالا اور اسے پکا کر شوربہ پیا اور گوشت کھایا لیکن اگر آپ حج قران یا تمتع کے لئے صرف واجب مقدار میں قربانی کرتے تو میرے نزدیک اس میں سے گوشت کھانا جائز نہیں تھا، میرے نزدیک یہ بات یقینی ہے کہ جس شخص کے مال میں کوئی حق واجب ہو جائے تو وہ محض اس واجب ہونے والے مال سے فائدہ نہیں اُٹھا سکتا لیکن اگر کوئی شخص یہ کہے تو اس کی بات ناقابل قبول ہوگی کہ اس پر حج کی قربانی واجب ہے لیکن وہ اس کا سارا یا کچھ گوشت کھا سکتا ہے کیونکہ انسان اپنا مال خود کھا سکتا ہے اور کسی دوسرے شخص کا مال اُس کی اجازت کے ساتھ کھا سکتا ہے۔ لیکن اگر اس پر حج کی قربانی واجب ہو تو یہ کہنا محال ہے کہ یہ قربانی اس پر واجب ہے لیکن یہ اسی کا مال ہے اس لئے اسے کھا سکتا ہے اس قول کی زد میں یہ مسئلہ آئے گا کہ جس شخص کے جانوروں میں زکوٰۃ واجب ہو وہ شخص زکوٰة کا جانور ذبح کرکے کھا سکتا ہے اور اگر اس کے اناج میں عشر واجب ہو تو وہ اسے پیس کر کھا سکتا ہے اور اگر اس کے پھلوں میں زکوٰۃ واجب ہو تو وہ اس پھل کو کھا سکتا ہے۔ لیکن دین کی سوجھ بوجھ رکھنے والا کوئی شخص ایسی بات نہیں کرسکتا۔

Sayyiduna Jabir Radi Allahu Anhu bayan karte hain ke Rasool Allah Sallallahu Alaihi Wasallam ne hukm diya ke qurbani ke har unt ke gosht mein se ek tukda lekar handi mein dala jaye chunancha woh gosht pakka diya gaya aur aap Sallallahu Alaihi Wasallam ne aur aap ke sathiyon ne woh gosht khaya aur shorba piya. Yeh riwayat Hasan Zafarani ki hai. Imam Abu Bakr Rahmatullah Alaih farmate hain ke ek sawal karne wale ne sawal kiya, kya Hajj mein wajib qurbani karne wala is qurbani ke gosht mein se kha sakta hai? Maine jawab diya ke jab Hajj Tamattu ya Hajj Qiran karne wala ek unt nahar kare ya zabah kare ya unt aur gaye ke satwein hisse se zyada ki qurbani kare to woh satwein hisse se zaid gosht mein se kha sakta hai kyunki Hajj Tamattu aur Qiran karne wale par wajib unt ya gaye ka satwan hissa qurban karna hai ya jin ulama ke nazdeek unt das afrad ki taraf se nahar ho sakta hai un ke nazdeek Hajj Tamattu aur Qiran karne wale Haji par daswan hissa unt ka wajib hai. Jaisa ke Sayyiduna Masoor, Marwan aur Ibn Abbas Radi Allahu Anhum ki riwayat mein, main wazeh kar chuka hun ya is Haji par ek mukammal bakra zabah karna wajib hai lihaza unt ya gaye ke satwein hisse se zaid qurbani karne wala is nafl mein se kha sakta hai jaisa ke Eid par nafli qurbaniyan karne wala is mein se kha sakta hai mere ilm ke mutabiq Nabi Kareem Sallallahu Alaihi Wasallam ne bhi isi lihaz se apni qurbani ka gosht khaya hai kyunki aap ne sau unt nahar kiye thay. Yaqinan aap par Qiran ki wajah se unt ka satwan ya daswan hissa qurbani karna wajib tha. Is se zaid jitne unt aap ne qurban kiye woh sab nafli thay. Lihaza aap ne in mein se ek ek tukda lekar handi mein dala aur ise pakka kar shorba piya aur gosht khaya lekin agar aap Hajj Qiran ya Tamattu ke liye sirf wajib miqdar mein qurbani karte to mere nazdeek is mein se gosht khana jaiz nahin tha, mere nazdeek yeh baat yaqini hai ke jis shakhs ke mal mein koi haq wajib ho jaye to woh mehza is wajib hone wale mal se faidah nahin utha sakta lekin agar koi shakhs yeh kahe to us ki baat naqabil-e-qubool hogi ke is par Hajj ki qurbani wajib hai lekin woh is ka sara ya kuch gosht kha sakta hai kyunki insan apna mal khud kha sakta hai aur kisi dusre shakhs ka mal us ki ijazat ke sath kha sakta hai. Lekin agar is par Hajj ki qurbani wajib ho to yeh kehna muhal hai ke yeh qurbani is par wajib hai lekin yeh isi ka mal hai is liye ise kha sakta hai is qaul ki zad mein yeh masla ayega ke jis shakhs ke janwaron mein zakat wajib ho woh shakhs zakat ka janwar zabah karke kha sakta hai aur agar is ke anaj mein ushr wajib ho to woh ise pees kar kha sakta hai aur agar is ke phalon mein zakat wajib ho to woh is phal ko kha sakta hai. Lekin deen ki soojh boojh rakhne wala koi shakhs aisi baat nahin kar sakta.

حَدَّثَنَا بُنْدَارٌ ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ ، حَدَّثَنَا جَعْفَرٌ ، حَدَّثَنِي أَبِي ، قَالَ: أَتَيْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ، وحَدَّثَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ الْعَلاءِ ، وَالزَّعْفَرَانِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنْ جَابِرٍ ، قَالَ:" أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ كُلِّ جَزُورٍ بِبَضْعَةٍ، فَجُعِلَتْ فِي قِدْرٍ فَطُبِخَتْ، وَأَكَلُوا مِنَ اللَّحْمِ، وَحَسَوْا مِنَ الْمَرَقِ" ، هَذَا لِلْحَسَنِ الزَّعْفَرَانِيِّ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ: سَأَلَ سَائِلٌ عَنِ الأَكْلِ مِنَ الْهَدْيِ الْوَاجِبِ أَيَأْكُلُ صَاحِبُهَا مِنْهَا؟ فَقُلْتُ: إِذَا نَحَرَ الْقَارِنُ وَالْمُتَمَتِّعُ بَدَنَةً، أَوْ بَقَرَةً، أَوْ شِرْكًا فِي بَدَنَةٍ أَوْ بَقَرَةٍ أَكْثَرُ مِنْ سُبْعِهَا، فَلَهُ أَنْ يَأْكُلَ مِمَّا زَادَ عَلَى سُبْعِ الْبَدَنَةِ أَوِ الْبَقَرَةِ، لأَنَّ الْوَاجِبَ عَلَيْهِ فِي هَدْيِ الْقِرَانِ وَالْمُتَمَتِّعِ سُبْعُ إِحْدَاهُمَا، إِلا عِنْدَ مَنْ يُجِيزُ الْبَدَنَةَ عَنْ عَشَرَةٍ عَلَى مَا بَيَّنْتُ فِي خَبَرِ الْمِسْوَرِ، وَمَرْوَانَ، وَخَبَرِ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَوْ شَاةً تَامَّةً فَمَا زَادَ عَلَى سُبْعِ بَدَنَةٍ أَوْ بَقَرَةٍ، فَهُوَ مُتَطَوِّعٌ بِهِ، وَلَهُ أَنْ يَأْكُلَ مِمَّا هُوَ مُتَطَوِّعٌ بِهِ مِنَ الزِّيَادَةِ، كَمَا يُضَحِّي مُتَطَوِّعًا بِالأُضْحِيَّةِ، فَلَهُ أَنْ يَأْكُلَ مِنْ ضَحِيَّتِهِ، وَعَلَى هَذَا الْمَعْنَى عِلْمِي أَكْلُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ لُحُومِ بُدْنِهِ، لأَنَّهُ نَحَرَ مِائَةَ بَدَنَةٍ، وَإِنَّمَا كَانَ الْوَاجِبُ عَلَيْهِ إِنْ كَانَ قَارِنًا سُبْعَ بَدَنَةٍ إِلا عِنْدَ مَنْ يُجِيزُ الْبَدَنَةَ عَنْ عَشَرَةٍ لا أَكْثَرَ، وَهُوَ مُتَطَوِّعٌ بِالزِّيَادَةِ فَجَعَلَ مِنْ كُلِّ بَعِيرٍ بَضْعَةٍ فِي قِدْرٍ فَحَسَا مِنَ الْمَرَقِ، وَأَكَلَ مِنَ اللَّحْمِ، وَإِنْ ذَبَحَ لِتَمَتُّعِهِ أَوْ لِقِرَانِهِ لَمْ يَكُنْ عِنْدِي أَنْ يَأْكُلَ مِنْهَا، وَالْعِلْمُ عِنْدِي كَالْمُحِيطِ أَنَّ كُلَّ مَنْ وَجَبَ عَلَيْهِ فِي مَالِهِ شَيْءٌ لِسَبَبٍ مِنَ الأَسْبَابِ لَمْ يَجُزْ لَهُ أَنْ يَنْتَفِعَ بِمَا وَجَبَ عَلَيْهِ فِي مَالِهِ وَلا مَعْنَى لِقَوْلِ قَائِلٍ إِنْ قَالَ: يَجِبُ عَلَيْهِ هَدْيٌ، وَلَهُ أَنْ يَأْكُلَ أَوْ بَعْضَهُ، لأَنَّ الْمَرْءَ إِنَّمَا لَهُ أَنْ يَأْكُلَ مَالَ نَفْسِهِ، أَوْ مَالَ غَيْرِهِ بِإِذْنِ مَالِكِهِ، فَإِنْ كَانَ الْهَدْيُ وَاجِبًا عَلَيْهِ، فَمُحَالٌ أَنْ يُقَالَ وَاجِبٌ عَلَيْهِ، وَهُوَ مَالٌ لَهُ يَأْكُلُهُ، وَقَوْلُ هَذِهِ الْمَقَالَةِ يُوجِبُ أَنَّ الْمَرْءَ إِذَا وَجَبَتْ عَلَيْهِ صَدَقَةٌ فِي مَاشِيَتِهِ أَنَّ لَهُ أَنْ يَذْبَحَهَا، فَيَأْكُلَهَا، وَإِنْ وَجَبَتْ عَلَيْهِ عُشْرُ حَبٍّ فَلَهُ أَنْ يَطْحَنَهُ، وَيَأْكُلَهُ، وَإِنْ وَجَبَ عَلَيْهِ عُشْرُ ثِمَارٍ فَلَهُ أَنْ يَأْكُلَهُ، وَهَذَا لا يَقُولُهُ مَنْ يُحْسِنُ الْفِقْهَ