13.
The Book of Fasting
١٣-
كتاب الصيام


15
Chapter: It is permissible to fast or not to fast during Ramadan for one who is travelling for no sinful purpose, if his journey is two stages or further. But it is better for the one who is able to fast without suffering any harm to do so, and the one fo

١٥
باب جواز الصوم والفطر في شهر رمضان للمسافر في غير معصية إذا كان سفره مرحلتين فأكثر وأن الأفضل لمن أطاقه بلا ضرر أن يصوم ولمن يشق عليه أن يفطر

Sahih Muslim 1113c

It has been narrated on the authority of Zuhri with the same chain of transmitters that breaking of fast (in a journey) is the final of the two commands (whether one may fast or one may break it), and it is the last command of the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) which is to be accepted as final. Zuhri said, the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) marched on Makka on the morning of 14th of Ramadan (when thirteen nights had passed).

۔ محمد بن رافع ، عبدالرزاق ، معمر ، حضرت زہری رضی اللہ تعالیٰ عنہ سے اس سند کے ساتھ اسی طرح روایت نقل کی گئی ہے اور زہری نے کہا کہ روزہ افطار کرنا آخری عمل تھا اور رسول اللہ ﷺ کے آخری عمل کو ہی اپنایاجاتا ہے زہری نے کہا کہ نبی کریم ﷺ رمضان کی تیرہ تاریخ کو مکہ مکرمہ پہنچے ۔

۔ Muhammad bin Rafi', 'Abd al-Razzaq, Mu'ammar, Hazrat Zahri radi Allahu ta'ala anhu se is sanad ke sath isi tarah riwayat naql ki gai hai aur Zahri ne kaha ke roza iftaar karna aakhri amal tha aur Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ke aakhri amal ko hi apnaaya jaata hai Zahri ne kaha ke Nabi Karim (صلى الله عليه وآله وسلم) Ramadan ki tirrah tarikh ko Makkah Mukarramah pahunche.

حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، بِهَذَا الإِسْنَادِ قَالَ الزُّهْرِيُّ وَكَانَ الْفِطْرُ آخِرَ الأَمْرَيْنِ وَإِنَّمَا يُؤْخَذُ مِنْ أَمْرِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم بِالآخِرِ فَالآخِرِ ‏.‏ قَالَ الزُّهْرِيُّ فَصَبَّحَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم مَكَّةَ لِثَلاَثَ عَشْرَةَ لَيْلَةً خَلَتْ مِنْ رَمَضَانَ ‏.‏