27.
Statement of Exegesis (Tafsir)
٢٧-
بیان التفسیر
Explanation of Surah Al-Furqan
تفسير سورة الفرقان
Mustadrak Al Hakim 3521
Saeed bin Jubair (may Allah be pleased with him) narrates, “I asked Abdur Rahman bin Abza (may Allah be pleased with him) to inquire from Abdullah bin Abbas (may Allah be pleased with both of them) about the reason for the revelation of two verses. One is the verse from Surah Al-Furqan: ‘And those who invoke not any other god along with Allah, nor kill such life as Allah has forbidden, except for just cause.’ (Al-Furqan 25:68) And the second verse is in Surah An-Nisa: ‘And whoever kills a believer intentionally, his recompense is Hell,’ (An-Nisa 4:93) He (Abdur Rahman bin Abza) said, ‘I asked Abdullah bin Abbas (may Allah be pleased with both of them) about these two verses. He said, ‘When the verse of Surah Al-Furqan was revealed, the polytheists of Makkah said, ‘We have committed murders without just cause and we used to worship other deities along with Allah and we are also involved in fornication (meaning that there is no possibility of our forgiveness).’ Then this verse was revealed: ‘Except those who repent and believe (in Islamic Monotheism), and do righteous deeds, for those, Allah will change their sins into good deeds. And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.’ (Al-Furqan 25:70) Read till the end of the verse.’ He ( Abdullah bin Abbas) said, ‘This ruling is for those people. And the verse that is in Surah An-Nisa: ‘And whoever kills a believer intentionally…’ - this is regarding the person who recognizes Islam and acts upon the practices of Muslims, yet intentionally kills a believer, then his abode is Hellfire, his repentance will not be accepted.’ I ( Saeed bin Jubair) mentioned this narration to Mujahid. He said, ‘Except for the one who is remorseful (meaning that whoever becomes remorseful and repents, his repentance will be accepted).’” **(This Hadith is Sahih (authentic) according to the criteria of Imam Bukhari (may Allah have mercy on him) and Imam Muslim (may Allah have mercy on him) but both of these Sheikhs (Imam Bukhari and Imam Muslim) have not narrated it.)**
" حضرت سعید بن جبیر رضی اللہ عنہ فرماتے ہیں : مجھے عبدالرحمن بن ابزیٰ رضی اللہ عنہ نے حضرت عبداللہ بن عباس رضی اللہ عنہما سے ان دو آیتوں کا شان نزول معلوم کرنے کا کہا ۔ ایک تو سورۂ فرقان کی آیت ہے ۔ وَالَّذِیْنَ لَا یَدْعُوْنَ مَعَ اللّٰہِ اِٰلھًا ٰاخَرَ وَلَا یَقْتُلُوْنَ النَّفْسَ الَّتِیْ حَرَّمَ اللّٰہُ اِلَّا بِالْحَقِّ ( الفرقان : 68 ) ’’ اور وہ جو اللہ کے ساتھ کسی دوسرے معبود کو نہیں پوجتے اور اس جان کو جس کی اللہ نے حرمت رکھی ناحق نہیں مارتے ‘‘۔ ( ترجمہ کنزالایمان ، امام احمد رضا رحمۃ اللہ علیہ ) اور دوسری آیت سورۃ النساء میں ہے : وَمَنْ یَّقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُہٗ جَھَنَّمُ ( النساء : 93 ) ’’ اور جو کوئی مسلمان کو جان بوجھ کر قتل کرے تو اس کا بدلہ جہنم ہے ‘‘۔ ( ترجمہ کنزالایمان ، امام احمد رضا رحمۃ اللہ علیہ ) آپ فرماتے ہیں : میں نے ان دونوں آیتوں کے متعلق حضرت عبداللہ بن عباس رضی اللہ عنہما سے دریافت کیا تو آپ نے فرمایا : جب سورۂ فرقان والی آیت نازل ہوئی تو مکہ کے مشرکوں نے کہا : ہم نے تو ناحق قتل بھی کیے ہیں اور اللہ تعالیٰ کے ساتھ دوسرے معبودوں کی عبادت بھی کرتے ہیں اور ہم زناکار بھی ہیں ( اس کا مطلب یہ ہے کہ ہماری بخشش کی کوئی گنجائش نہیں ہے ) تب یہ آیت نازل ہوئی : اِلَّا مَنْ تَابَ وَ ٰامَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَاُولٰٓئِکَ یُبَدِّلُ اللّٰہُ سَیِّاٰتِھِمْ حَسَنٰتٍ وَکَانَ اللّٰہُ غَفُوْرًا رَّحِیْمًا ( الفرقان : 70 ) ’’ مگر جو توبہ کرے اور ایمان لائے اور اچھا کام کرے تو ایسوں کی برائیوں کو اللہ بھلائیوں سے بدل دے گا اور اللہ بخشنے والا مہربان ہے ‘‘۔ ( ترجمہ کنزالایمان ، امام احمد رضا رحمۃ اللہ علیہ ) آیت کے آخر تک پڑھا ۔ آپ نے فرمایا : یہ حکم ان لوگوں کے لیے ہے اور وہ آیت جو سورۃ النساء میں ہے ‘‘: مَنْ یَّقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا ‘‘ تو یہ اس شخص کے بارے میں ہے جو اسلام کو پہچانتا ہے اور مسلمانوں والے عمل کرتا ہے پھر کسی مومن کو جان بوجھ کر ( ناحق ) قتل کرتا ہے تو اس کا ٹھکانہ دوزخ ہے ، اس کی توبہ قبول نہیں ہے تو میں نے اس بات کا تذکرہ مجاہد سے کیا تو انہوں نے کہا : سوائے اس شخص کے جو نادم ہو گیا ( یعنی جو نادم ہو گیا اور پھر توبہ کر لی اس کی توبہ پھر بھی قبول ہے ) ٭٭ یہ حدیث امام بخاری رحمۃ اللہ علیہ اور امام مسلم رحمۃ اللہ علیہ کے معیار کے مطابق صحیح ہے لیکن شیخین رحمۃ اللہ علیہما نے اسے نقل نہیں کیا ۔"
Hazrat Saeed bin Jubair (رضي الله تعالى عنه) farmate hain : mujhe Abdul Rahman bin Abza (رضي الله تعالى عنه) ne Hazrat Abdullah bin Abbas ( (رضي الله تعالى عنه) a se in do aayaton ka shan nuzul maloom karne ka kaha . Ek to Sura e Furqan ki ayat hai . Wal lazeena laa yad'oon ma'a Allahi ilaahan aakhir walaa yaqtuloonan nafsal latee harramAllahu illa bil haqqi (Al Furqan: 68) '' Aur woh jo Allah ke sath kisi dusre mabood ko nahi poojte aur us jaan ko jiski Allah ne hurmat rakhi na haq nahi marte ''. (Tarjuma Kanzul Iman, Imam Ahmad Raza Rahmatullah Alaih) aur dusri ayat Sura e Nisa mein hai: Waman yaqtul muminean muta'ammidan fa jaza o hoo jahannam (Al Nisa: 93) '' Aur jo koi musalman ko jaan boojh kar qatl kare to uska badla jahannam hai ''. (Tarjuma Kanzul Iman, Imam Ahmad Raza Rahmatullah Alaih) aap farmate hain : maine in donon aayaton ke mutalliq Hazrat Abdullah bin Abbas ( (رضي الله تعالى عنه) a se daryaft kiya to aap ne farmaya : jab Sura e Furqan wali ayat nazil hui to Makkah ke mushrikon ne kaha : humne to na haq qatl bhi kiye hain aur Allah Ta'ala ke sath dusre maboodon ki ibadat bhi karte hain aur hum zinakar bhi hain (iska matlab yeh hai ki hamari bakhshish ki koi gunjaish nahi hai) tab yeh ayat nazil hui : Illa man taba wa amana wa 'amila 'amalan salihean fa ulaaa'ika yubaddilul laahu sayyi aatihim hasanaatin wa kana Allahu Ghafoorar Raheeman (Al Furqan: 70) '' Magar jo tauba kare aur iman laaye aur achcha kaam kare to aison ki buraiyon ko Allah bhlaiyon se badal dega aur Allah bakhshne wala meherban hai ''. (Tarjuma Kanzul Iman, Imam Ahmad Raza Rahmatullah Alaih) ayat ke akhir tak parha . aap ne farmaya : yeh hukum un logon ke liye hai aur woh ayat jo Sura e Nisa mein hai '': Man yaqtul muminean muta'ammidan '' to yeh us shaks ke bare mein hai jo Islam ko pehchanta hai aur musalmanon wale amal karta hai phir kisi momin ko jaan boojh kar (na haq) qatl karta hai to uska thikana dozakh hai , uski tauba qabool nahi hai to maine is baat ka tazkira Mujahid se kiya to unhon ne kaha : siwae us shaks ke jo nadam ho gaya (yani jo nadam ho gaya aur phir tauba kar li uski tauba phir bhi qabool hai) ** yeh hadees Imam Bukhari Rahmatullah Alaih aur Imam Muslim Rahmatullah Alaih ke miyaar ke mutabiq sahih hai lekin Sheikhein Rahmatullah Alaihema ne ise naql nahi kiya .
أَخْبَرَنَا أَبُو زَكَرِيَّا يَحْيَى بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَنْبَرِيُّ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ السَّلَامِ، ثنا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، أَنْبَأَ جَرِيرٌ، عَنْ مَنْصُورِ بْنِ الْمُعْتَمِرِ، حَدَّثَنِي سَعِيدُ بْنُ جُبَيْرٍ، قَالَ: أَمَرَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبْزَى أَنْ أَسْأَلَ ابْنَ عَبَّاسٍ، عَنْ هَاتَيْنِ الْآيَتَيْنِ مَا أَمْرُهُمَا الَّتِي فِي سُورَةِ الْفُرْقَانِ: {وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ} [الفرقان: 68] ، وَالَّتِي فِي سُورَةِ النِّسَاءِ {وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمَ} [النساء: 93] الْآيَةُ. قَالَ: فَسَأَلْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ عَنْ ذَلِكَ قَالَ: «لَمَّا أَنْزَلَ الَّتِي فِي سُورَةِ الْفُرْقَانِ قَالَ مُشْرِكُوا أَهْلِ مَكَّةَ قَدْ قَتَلْنَا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَدَعَوْنَا مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَأَتَيْنَا الْفَوَاحِشَ» قَالَ: فَنَزَلَتْ {إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا} [الفرقان: 70] الْآيَةَ. قَالَ: «فَهَؤُلَاءِ لِأُولَئِكَ» قَالَ: "" وَأَمَّا الَّتِي فِي سُورَةِ النِّسَاءِ {وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا} [النساء: 93] الْآيَةُ فَهُوَ الرَّجُلُ الَّذِي قَدْ عَرَفَ الْإِسْلَامَ وَعَمِلَ عَمَلَ الْإِسْلَامِ، ثُمَّ قَتَلَ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمَ لَا تَوْبَةَ لَهُ. قَالَ: فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِمُجَاهِدٍ فَقَالَ: إِلَّا مَنْ نَدِمَ «صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ وَلَمْ يُخْرِجَاهُ» [التعليق - من تلخيص الذهبي] 3521 - على شرط البخاري ومسلم