27.
Statement of Exegesis (Tafsir)
٢٧-
بیان التفسیر
Explanation of Surah As-Sajdah
تفسير سورة السجدة
Mustadrak Al Hakim 3548
Muadh bin Jabal (may Allah be pleased with him) narrated: Once, we were with the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) in the battle of Tabuk, and it was intensely hot. Due to the heat, the Companions (may Allah be pleased with them all) dispersed. I noticed that I was closest to the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him). He said, "I am coming closer to you." I said, "O Messenger of Allah, tell me a deed that will admit me to Paradise and distance me from Hellfire." He replied, "You have asked about a great matter. It is easy for the one for whom Allah makes it easy. Worship Allah, associating nothing with Him, offer the obligatory prayers, pay the obligatory Zakat, and fast in the month of Ramadan." Then he said, "Shall I tell you about the gates of Paradise?" I said, "Yes, O Messenger of Allah." He said, "Fasting is a shield, charity extinguishes sins like water extinguishes fire, and a man's standing in prayer during the last part of the night seeking the pleasure of Allah." Then he recited this verse: "Their sides forsake (their beds) and they call upon their Lord in fear and hope, and they spend (in charity) out of what We have bestowed upon them." (Al-Sajdah: 16) Then he said, "Shall I tell you about the essence of the matter, its depth, and its peak?" I said, "Yes, O Messenger of Allah." He said, "The essence of the matter is Islam, its depth is prayer, and its peak is striving in the path of Allah." He then said, "Shall I tell you about the foundation of all of these?" He remained silent for a moment. Suddenly, two riders appeared, approaching us. I feared that they would divert his attention, and my question would remain unanswered. I said, "O Messenger of Allah, what is it?" He pointed his finger towards his mouth. I asked, "O Messenger of Allah, will we be held accountable for what we say?" He replied, "May your mother lose you, O Ibn Jabal! People will be thrown headlong into Hellfire because of what their tongues utter." Note: These words are from the narration of Jarir. Abu Ishaq Fazari did not mention Hukm bin Utbah in his narration. **This hadith is authentic according to the criteria of Imam Bukhari (may Allah have mercy on him) and Imam Muslim (may Allah have mercy on him), but the two Sheikhs (may Allah have mercy on them) did not narrate it.**
" حضرت معاذ بن جبل رضی اللہ عنہ فرماتے ہیں : ایک دفعہ ہم رسول اللہ ﷺ کے ہمراہ غزوہ تبوک میں موجود تھے کہ شدید گرمی پڑی ، جس کی وجہ سے صحابہ کرام رضوان اللہ علیہم اجمعین منتشر ہو گئے ۔ میں نے دیکھا کہ میں سب لوگوں سے زیادہ رسول اللہ ﷺ کے قریب ہوں ۔ آپ فرماتے ہیں : میں آپ کے اور بھی قریب آیا اور عرض کی : یا رسول اللہ ﷺ مجھے کوئی ایسا عمل بتا دیجئے جو مجھے جنت میں لے جائے اور دوزخ سے دور کر دے ۔ آپ ﷺ نے فرمایا : تو نے بہت عظیم سوال کیا ہے ؟ اور یہ چیز اس شخص کے لیے تو بہت آسان ہے ، جس کے لیے اللہ تعالیٰ آسان کر دے ۔ اللہ تعالیٰ کی عبادت کر ، اس کے ساتھ کسی کو شریک مت ٹھہرا ، فرض نمازیں ادا کر ، فرض زکوۃ ادا کر ، ماہ رمضان کے روزے رکھ ۔ پھر آپ نے فرمایا : اگر تو چاہے تو میں تجھے جنت کے دروازوں کے بارے میں بتاؤں ؟ میں نے کہا : جی ہاں ۔ یا رسول اللہ ﷺ ! آپ نے فرمایا : روزہ ڈھال ہے اور صدقہ خطاؤں کو مٹاتا ہے اور رضائے الٰہی کی خاطر آدمی کا رات کے پچھلے پہر قیام کرنا ۔ پھر آپ نے یہ آیت پڑھی : تَتَجَافٰی جُنُوْبُھُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُوْنَ رَبَّھُمْ خَوْفًا وَّ طَمَعًا وَّ مِمَّا رَزَقْنٰھُمْ یُنْفِقُوْنَ ( السجدۃ : 16 ) ’’ ان کی کروٹیں جدا ہوتی ہیں خوابگاہوں سے اور اپنے رب کو پکارتے ہیں ڈرتے اور امید کرتے اور ہمارے دیے ہوئے سے کچھ خیرات کرتے ہیں ‘‘۔ ( ترجمہ کنزالایمان ، امام احمد رضا رحمۃ اللہ علیہ ) پھر آپ نے فرمایا : اگر تو چاہے تو میں تجھے اصل بات ، اس کی گہرائی اور اس کی بلندی بتاؤں ؟ میں نے کہا : جی ہاں یا رسول اللہ ﷺ ! آپ نے فرمایا : حقیقی امر تو ’’ اسلام ‘‘ ہے ، اس کی گہرائی نماز ہے اور اس کی بلندی ’’ جہاد فی سبیل اللہ ‘‘ ہے ۔ آپ نے فرمایا : اگر تو چاہے تو ان تمام کے سرمایہ کے بارے میں بتاؤں ؟ پھر آپ خاموش ہو گئے ۔ اچانک دو سوار ہماری طرف آ رہے تھے مجھے یہ خدشہ ہوا کہ یہ آپ کو اپنی طرف متوجہ کر لیں گے اور میری بات ادھوری رہ جائے گی ۔ میں نے عرض کی : یا رسول اللہ ﷺ ! وہ کیا ہے ؟ آپ نے انگلی سے اپنے منہ کی جانب اشارہ کیا ۔ میں نے پوچھا : یا رسول اللہ ﷺ ! کیا ہماری گفتگو پر بھی ہماری پکڑ ہو گی ؟ آپ نے فرمایا : اے ابن جبل ! تیری ماں تجھے روئے لوگ جہنم میں ناک کے بل اوندھے ڈالے جائیں گے وہ سب ان کی زبان ہی کا کیا دھرا ہے ۔ نوٹ : یہ الفاظ جریر کی روایت کے ہیں اور ابواسحاق فزاری نے اپنی حدیث میں حکم بن عتیبہ کا ذکر نہیں کیا ۔ ٭٭ یہ حدیث امام بخاری رحمۃ اللہ علیہ اور امام مسلم رحمۃ اللہ علیہ کے معیار کے مطابق صحیح ہے لیکن شیخین رحمۃ اللہ علیہما نے اسے نقل نہیں کیا ۔"
Hazrat Muaz bin Jabal (رضي الله تعالى عنه) farmate hain : Ek dafa hum Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ke hamrah Ghazwa Tabuk mein maujood thay keh shadeed garmi padi, jis ki wajah se Sahaba Kiram Rizwan Allahu Alaihim Ajmaeen muntashir ho gaye. Mein ne dekha keh mein sab logon se zyada Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ke qareeb hun. Aap farmate hain : Mein aap ke aur bhi qareeb aaya aur arz ki : Ya Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) mujhe koi aisa amal bata dijiye jo mujhe jannat mein le jaye aur dozakh se door kar de. Aap (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya : Tu ne bahut azeem sawal kiya hai? Aur yeh cheez us shakhs ke liye to bahut aasan hai, jis ke liye Allah Ta'ala aasan kar de. Allah Ta'ala ki ibadat kar, us ke sath kisi ko sharik mat thehra, farz namazen ada kar, farz zakat ada kar, mah-e-ramzan ke roze rakh. Phir aap ne farmaya : Agar tu chahe to mein tujhe jannat ke darwazon ke bare mein bataun? Mein ne kaha : Ji haan. Ya Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم)! Aap ne farmaya : Roza dhal hai aur sadqa khataon ko mitata hai aur raza-e-ilahi ki khatir aadmi ka raat ke pichhle pahar qiyam karna. Phir aap ne yeh ayat padhi : " Tatajafa junobuhum 'anil-madaaji'i yad'oona rabbahum khawfann wa tama'ann wa mimma razaqnahum yunfiqoon." (Al-Sajda : 16) " 'In ki korotain juda hoti hain khuwabgahon se aur apne rab ko pukarte hain darte aur umeed karte aur humare diye hue se kuchh khairat karte hain." (Tarjuma Kanzul Iman, Imam Ahmad Raza Rahmatullah Alaih) Phir aap ne farmaya : Agar tu chahe to mein tujhe asl baat, us ki gehrai aur us ki bulandi bataun? Mein ne kaha : Ji haan ya Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم)! Aap ne farmaya : Haqiqi amr to "Islam" hai, us ki gehrai namaz hai aur us ki bulandi "jihad fi سبيل اللہ" hai. Aap ne farmaya : Agar tu chahe to in tamam ke sarmaya ke bare mein bataun? Phir aap khamosh ho gaye. Achanak do sawvar hamari taraf aa rahe thay mujhe yeh khadsha hua keh yeh aap ko apni taraf mutawajjah kar lenge aur meri baat adhuri reh jayegi. Mein ne arz ki : Ya Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم)! Woh kya hai? Aap ne ungli se apne munh ki janib ishara kiya. Mein ne pucha : Ya Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم)! Kya hamari guftgu par bhi hamari pakad hogi? Aap ne farmaya : Ae Ibn Jabal! Teri maan tujhe roye log jahannam mein nak ke bal aundhe dale jayenge woh sab in ki zaban hi ka kiya dhara hai. Note : Yeh alfaz Jarir ki riwayat ke hain aur Abu Ishaq Fazari ne apni hadees mein Hukm bin 'Utaibah ka zikar nahin kiya. ** Yeh hadees Imam Bukhari Rahmatullah Alaih aur Imam Muslim Rahmatullah Alaih ke miyaar ke mutabiq sahih hai lekin Sheikhain Rahmatullah Alaihema ne ise naqal nahin kiya.
حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ بَالَوَيْهِ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ نَضْرٍ الْأَزْدِيُّ، ثنا مُعَاوِيَةُ بْنُ عَمْرٍو، ثنا أَبُو إِسْحَاقَ الْفَزَارِيُّ، عَنِ الْأَعْمَشِ، وَأَخْبَرَنَا أَبُو زَكَرِيَّا الْعَنْبَرِيُّ، وَاللَّفْظُ لَهُ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ السَّلَامِ، ثنا إِسْحَاقُ، أَنْبَأَ جَرِيرٌ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي ثَابِتٍ، وَالْحَكَمِ بْنِ عُتَيْبَةَ، عَنْ مَيْمُونِ بْنِ أَبِي شَبِيبٍ، عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: بَيْنَمَا نَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي غَزْوَةِ تَبُوكَ وَقَدْ أَصَابَ الْحَرُّ فَتَفَرَّقَ الْقَوْمُ حَتَّى نَظَرْتُ، فَإِذَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَقْرَبُهُمْ مِنِّي قَالَ: فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَنْبِئْنِي بِعَمَلٍ يُدْخِلُنِي الْجَنَّةَ وَيُبَاعِدُنِي مِنَ النَّارِ. قَالَ: «لَقَدْ سَأَلْتَ عَنْ عَظِيمٍ وَإِنَّهُ لَيَسِيرٌ عَلَى مَنْ يَسَّرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ، تَعْبُدُ اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا وَتُقِيمُ الصَّلَاةَ الْمَكْتُوبَةَ، وَتُؤْتِي الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ، وَتَصُومُ رَمَضَانَ» قَالَ: «وَإِنْ شِئْتَ أَنْبَأْتُكَ بِأَبْوَابِ الْجَنَّةِ» قُلْتُ: أَجَلْ يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ: «الصَّوْمُ جُنَّةٌ، وَالصَّدَقَةُ تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ، وَقِيَامُ الرَّجُلِ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ يَبْتَغِي وَجْهَ اللَّهِ» قَالَ: ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ {تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ} [السجدة: 16] قَالَ: «وَإِنْ شِئْتَ أَنْبَأْتُكَ بِرَأْسِ الْأَمْرِ وَعَمُودِهِ وَذُرْوَةِ سَنَامِهِ» قَالَ: قُلْتُ: أَجَلْ يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ: «أَمَّا رَأْسُ الْأَمْرِ فَالْإِسْلَامُ، وَأَمَّا عَمُودُهُ فَالصَّلَاةُ، وَأَمَّا ذِرْوَةُ سَنَامِهِ فَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، وَإِنْ شِئْتَ أَنْبَأْتُكَ بِمِلَاكِ ذَلِكَ كُلِّهِ» فَسَكَتَ فَإِذَا رَاكِبَانِ يُوضِعَانَ قِبَلَنَا، فَخَشِيتُ أَنْ يَشْغَلَاهُ عَنْ حَاجَتِي قَالَ: فَقُلْتُ: مَا هُوَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: «فَأَهْوَى بِإِصْبَعِهِ إِلَى فِيهِ» قَالَ: فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَإِنَّا لَنُؤَاخَذُ بِمَا نَقُولُ بِأَلْسِنَتِنَا؟ قَالَ: «ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ ابْنَ جَبَلٍ هَلْ يَكُبُّ النَّاسَ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ فِي جَهَنَّمَ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ؟» هَذَا لَفْظُ حَدِيثِ جَرِيرٍ وَلَمْ يَذْكُرْ أَبُو إِسْحَاقَ الْفَزَارِيُّ فِي حَدِيثِهِ الْحَكَمَ بْنَ عُتَيْبَةَ «هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ وَلَمْ يُخْرِجَاهُ» [التعليق - من تلخيص الذهبي] 3548 - على شرط البخاري ومسلم