27.
Chapters on Righteousness And Maintaining Good Relations With Relatives
٢٧-
كتاب البر والصلة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم
26
Chapter: What Has Been Related About Rectifying Manners
٢٦
باب مَا جَاءَ فِي إِصْلاَحِ ذَاتِ الْبَيْنِ
Name | Fame | Rank |
---|---|---|
asmā’ bint yazīd | Asma bint Yazid al-Ansariyyah | Companion |
shahr bn ḥawshabin | Shahr ibn Hawshab al-Ash'ari | Trustworthy but frequently reports what he has received (from others) and makes errors |
‘abd al-lah bn ‘uthmān bn khuthaymin | Abdullah ibn Uthman al-Qari | Acceptable |
sufyān | Sufyan al-Thawri | Trustworthy Hadith scholar, Jurist, Imam, Hadith expert, and he may have concealed the identity of some narrators |
wa’abū aḥmad | Muhammad ibn Abdullah al-Zubayri | Trustworthy, Upright, may err in Thawri's Hadiths |
bishr bn al-sarī | Bishr ibn al-Sari al-Basri | Trustworthy, Pious |
maḥmūd bn ghaylān | Mahmud ibn Ghailan al-Adawi | Trustworthy |
sufyān | Sufyan al-Thawri | Trustworthy Hadith scholar, Jurist, Imam, Hadith expert, and he may have concealed the identity of some narrators |
abū aḥmad al-zubayrī | Muhammad ibn Abdullah al-Zubayri | Trustworthy, Upright, may err in Thawri's Hadiths |
muḥammad bn bashshārin | Muhammad ibn Bashshar al-Abdi | Trustworthy Hadith Scholar |
الأسم | الشهرة | الرتبة |
---|---|---|
أَسْمَاءَ بِنْتِ يَزِيدَ | أسماء بنت يزيد الأنصارية | صحابي |
شَهْرِ بْنِ حَوْشَبٍ | شهر بن حوشب الأشعري | صدوق كثير الإرسال والأوهام |
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُثْمَانَ بْنِ خُثَيْمٍ | عبد الله بن عثمان القاري | مقبول |
سُفْيَانُ | سفيان الثوري | ثقة حافظ فقيه إمام حجة وربما دلس |
وَأَبُو أَحْمَدَ | محمد بن عبد الله الزبيرى | ثقة ثبت قد يخطئ في حديث الثوري |
بِشْرُ بْنُ السَّرِيِّ | بشر بن السري البصري | ثقة متقن |
مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ | محمود بن غيلان العدوي | ثقة |
سُفْيَانُ | سفيان الثوري | ثقة حافظ فقيه إمام حجة وربما دلس |
أَبُو أَحْمَدَ الزُّبَيْرِيُّ | محمد بن عبد الله الزبيرى | ثقة ثبت قد يخطئ في حديث الثوري |
مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ | محمد بن بشار العبدي | ثقة حافظ |
Jami` at-Tirmidhi 1939
Asma bint Yazid (رضي الله تعالى عنها) narrated that the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) said, ‘it is not lawful to lie except in three cases, something the man tells his wife to please her, to lie during war, and to lie in order to bring peace between the people.’ Imam Tirmidhi said, in his narration, Mabmud (a narrator in the chain) said, ‘there is no benefit in lying except in three cases.’ We do not know of this Hadith to be a narration of Asma ( رضي الله تعالى عنها) except through the route of Ibn Khuthaim. Dawud bin Abu Hind narrated this Hadith from Shahr bin Hawshab from the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم), and he did not mention ‘from Asma (رضي الله تعالى عنها)’ in it. That was narrated to us by Muhammad bin Al-Ala, who said, Ibn Abu Za'idah narrated to us from Dawood bin Abu Hind.’ And there is something on this topic from Abu Bakr (رضي الله تعالى عنه).
Grade: Sahih
اسماء بنت یزید رضی الله عنہا کہتی ہیں کہ رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ”صرف تین جگہ پر جھوٹ جائز اور حلال ہے، ایک یہ کہ آدمی اپنی بیوی سے بات کرے تاکہ اس کو راضی کر لے، دوسرا جنگ میں جھوٹ بولنا اور تیسرا لوگوں کے درمیان صلح کرانے کے لیے جھوٹ بولنا“۔
Asma bint Yazid ( (رضي الله تعالى عنه) ا) kehti hain ke Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya: "Sirf teen jagah per jhoot jaiz aur halal hai, ek yeh ke aadmi apni biwi se baat kare ta ke us ko razi kar le, dusra jang mein jhoot bolna aur teesra logoon ke darmiyaan sulh karane ke liye jhoot bolna".
حدثنا محمد بن بشار حدثنا ابو احمد الزبيري حدثنا سفيان . ح قال: وحدثنا محمود بن غيلان حدثنا بشر بن السري وابو احمد قالا: حدثنا سفيان عن عبد الله بن عثمان بن خثيم عن شهر بن حوشب عن اسماء بنت يزيدقالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا يحل الكذب إلا في ثلاث: يحدث الرجل امراته ليرضيها والكذب في الحرب والكذب ليصلح بين الناس وقال محمود في حديثه: لا يصلح الكذب إلا في ثلاث هذا حديث حسن لا نعرفه من حديث اسماء إلا من حديث ابن خثيم وروى داود بن ابي هند هذا الحديث عن شهر بن حوشب عن النبي صلى الله عليه وسلم ولم يذكر فيه عن اسماء