40.
The Book on Faith
٤٠-
كتاب الإيمان عن رسول الله صلى الله عليه وسلم


14
Chapter: What Has Been Related About The Signs Of The Hypocrite

١٤
باب مَا جَاءَ فِي عَلاَمَةِ الْمُنَافِقِ

Jami` at-Tirmidhi 2632

Abdullah bin 'Amr (رضي الله تعالى عنه) narrated that the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) said, ‘there are four things that whoever has them, then he is a hypocrite and whoever has one attribute from among them, then he has an attribute of hypocrisy, until he leaves it. He lies whenever he speaks, he does not fulfill whenever he promises, he is vulgar whenever he argues, and whenever he makes an agreement he proves treacherous.’ Imam Tirmidhi said, this Hadith is Hasan Sahih. According to the people of knowledge, this only means the hypocrisy of action, and during the time of the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) there was only hypocrisy of rejection (in the hearts). Like this has been narrated from Al-Hasan Al-Bari, who said, ‘hypocrisy is of two types, the hypocrisy of action and the hypocrisy of rejection.’ There is another chain for this Hadith with similar narration. Imam Tirmidhi said, this Hadith is Hasan Sahih.


Grade: Sahih

عبداللہ بن عمرو رضی الله عنہما سے روایت ہے کہ نبی اکرم ﷺ نے فرمایا: ”چار خصلتیں جس شخص میں ہوں گی وہ ( مکمل ) منافق ہو گا۔ اور جس میں ان میں سے کوئی ایک خصلت ہو گی، اس میں نفاق کی ایک خصلت ہو گی یہاں تک کہ وہ اسے چھوڑ دے: وہ جب بات کرے تو جھوٹ بولے، جب وعدہ کرے تو وعدہ خلافی کرے، جب جھگڑا کرے تو گالیاں بکے اور جب معاہدہ کرے تو بے وفائی کرے“۔ امام ترمذی کہتے ہیں: یہ حدیث حسن صحیح ہے۔

“`Abd-al-laah bin `Amr radhi-Allahu `anhuma se riwayat hai ke Nabi-e-Akram salla-Allahu `alayhi wa sallam ne farmaya: “Chaar khuslatyain jis shakhs mein hon gi woh (mukammal) munafiq ho ga. Aur jis mein in mein se koi ek khuslat ho gi, us mein nifaaq ki ek khuslat ho gi yahaan tak ke woh usse chhod de: woh jab baat kare to jhoot bole, jab wa`da kare to wa`da khalafi kare, jab jhag`da kare to galiyan bake aur jab mu`aahada kare to be-wafai kare”. Imam Tirmidhi kehte hain: yeh hadees hasan sahih hai.

حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ، حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى، عَنْ سُفْيَانَ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُرَّةَ، عَنْ مَسْرُوقٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:‏‏‏‏ أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقًا، ‏‏‏‏‏‏وَإِنْ كَانَتْ خَصْلَةٌ مِنْهُنَّ فِيهِ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنَ النِّفَاقِ حَتَّى يَدَعَهَا:‏‏‏‏ مَنْ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، ‏‏‏‏‏‏وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، ‏‏‏‏‏‏وَإِذَا خَاصَمَ فَجَرَ، ‏‏‏‏‏‏وَإِذَا عَاهَدَ غَدَرَ ، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ.