7.
Musnad of the People of Mecca
٧-
مسند المكيين


Hadith of al-Sa'ib ibn Yazid, may Allah be pleased with him

حَدِيثُ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ

NameFameRank
al-sā’ib bn yazīd Saib bin Yazid Al-Kindi Minor Companion
al-zuhrī Muhammad ibn Shihab al-Zuhri The Faqih, the Hafiz, agreed upon for his greatness and mastery
muḥammad bn isḥāq Ibn Ishaq al-Qurashi Saduq Mudallis
wa’abū shihābin Musa ibn Nāfi' al-Asadi Saduq (truthful), Hasan al-Hadith (good in Hadith)
ibn idrīs Abdullah ibn Idris al-Awdi Trustworthy Hadith Scholar
yaḥyá bn ādam Yahya ibn Adam al-Umawi Trustworthy, حافظ, Excellent

Musnad Ahmad ibn Hanbal 15723

It is narrated by Sayyiduna Saib bin Yazid that during the blessed era of Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him), there was only one mu'azzin (caller to prayer) appointed who would give the adhan (call to prayer) after the Prophet (peace and blessings be upon him) had sat on the pulpit. After the Prophet (peace and blessings be upon him) descended from the pulpit, the same mu'azzin would then recite the iqamah (second call to prayer). This practice continued during the time of Sayyiduna Siddiq Akbar (Abu Bakr) and Sayyiduna Umar.


Grade: Hasan

سیدنا سائب بن یزید سے مروی ہے کہ نبی ﷺ کے دور باسعادت میں صرف ایک مؤذن مقرر تھا جو نبی ﷺ کے منبر پر بیٹھنے کے بعد اذان دیتا تھا اور منبر سے اترنے کے بعد اقامت بھی وہی کہتا تھا سیدنا صدیق اکبر اور سیدنا عمر کے زمانے تک ایسا ہی ہوتا رہا۔

Syedna Saib bin Yazid se marvi hai ke Nabi (صلى الله عليه وآله وسلم) ke dor basadat mein sirf ek moazzin muqarrar tha jo Nabi (صلى الله عليه وآله وسلم) ke mimbar par baithne ke baad azan deta tha aur mimbar se utarne ke baad iqamat bhi wohi kehta tha Syedna Siddiq Akbar aur Syedna Umar ke zamane tak aisa hi hota raha.

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ ، قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ إِدْرِيسَ , وَأَبُو شِهَابٍ , عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، عَنِ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ ابْنِ أُخْتِ نَمِرٍ، قَالَ:" مَا كَانَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَّا مُؤَذِّنٌ وَاحِدٌ , يُؤَذِّنُ إِذَا قَعَدَ عَلَى الْمِنْبَرِ، وَيُقِيمُ إِذَا نَزَلَ، وَأَبُو بَكْرٍ كَذَلِكَ وَعُمَرُ كَذَلِكَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُمَا".