9.
Musnad of the Syrians
٩-
مسند الشاميين
Hadith of 'Iyad ibn Himar al-Mujashi'i, may Allah be pleased with him
حَدِیث عِیَاضِ بنِ حِمَار المجَاشِعِیِّ رَضِیَ اللَّه تَعَالَى عَنه
Name | Fame | Rank |
---|---|---|
‘iyāḍ bn ḥimārin al-mujāshi‘ī | Ayyash ibn Hammar al-Mujashi'i | Companion |
al-ḥasan | Al-Hasan al-Basri | Trustworthy, he narrates many narrations and practices Tadlis |
ibn ‘awnin | Abdullah ibn Aun al-Muzani | Trustworthy, Upright, Excellent |
hushaymun | Hushaym ibn Bashir al-Salami | Trustworthy, reliable, prone to tadlis (concealing the chain of narrators) and hidden transmission. |
الأسم | الشهرة | الرتبة |
---|---|---|
عِيَاضِ بْنِ حِمَارٍ الْمُجَاشِعِيِّ | عياض بن حمار المجاشعي | صحابي |
الْحَسَنِ | الحسن البصري | ثقة يرسل كثيرا ويدلس |
ابْنُ عَوْنٍ | عبد الله بن عون المزني | ثقة ثبت فاضل |
هُشَيْمٌ | هشيم بن بشير السلمي | ثقة ثبت كثير التدليس والإرسال الخفي |
Musnad Ahmad ibn Hanbal 17482
It is narrated by Iyaz (may Allah be pleased with him) that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and he had known each other before the Prophet's mission. When the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) was appointed as a Prophet, Iyaz presented him with a gift, probably a camel. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) refused to accept it and said, "We do not accept the offerings of polytheists." The narrator asked about the meaning of "Zabd" and was told that it meant a gift or present.
Grade: Hasan
حضرت عیاض رضی اللہ عنہ سے مروی ہے کہ نبی ﷺ اور ان کی باہمی شناسائی بعثت سے قبل ہی ہوچکی تھی، جب نبی ﷺ مبعوث ہوچکے تو انہوں نے نبی ﷺ کی خدمت میں ایک ہدیہ غالباً اونٹ پیش کیا، نبی ﷺ نے اسے قبول کرنے سے انکار کردیا اور فرمایا ہم مشرکوں کے زبد قبول نہیں کرتے، راوی نے زبد کا معنی پوچھا تو بتایا کہ اس کا معنی ہدیہ اور تحفہ ہے۔
Hazrat Ayaz (رضي الله تعالى عنه) se marvi hai ki Nabi (صلى الله عليه وآله وسلم) aur un ki bahmi shanasaai ba'sat se qabal hi ho chuki thi, jab Nabi (صلى الله عليه وآله وسلم) mabus ho chuke to unhon ne Nabi (صلى الله عليه وآله وسلم) ki khidmat mein ek hadiya ghaliban unt pesh kiya, Nabi (صلى الله عليه وآله وسلم) ne use qubool karne se inkar kar diya aur farmaya hum mushrikon ke zabad qubool nahin karte, ravi ne zabad ka mani poocha to bataya ki iska mani hadiya aur tohfa hai.
حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ , أَخْبَرَنَا ابْنُ عَوْنٍ ، عَنِ الْحَسَنِ ، عَنْ عِيَاضِ بْنِ حِمَارٍ الْمُجَاشِعِيِّ ، وَكَانَتْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَعْرِفَةٌ قَبْلَ أَنْ يُبْعَثَ، فَلَمَّا بُعِثَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَهْدَى لَهُ هَدِيَّةً قَالَ: أَحْسَبُهَا إِبِلًا، فَأَبَى أَنْ يَقْبَلَهَا، وَقَالَ: " إِنَّا لَا نَقْبَلُ زَبْدَ الْمُشْرِكِينَ" . قَالَ: قُلْتُ: وَمَا زَبْدُ الْمُشْرِكِينَ؟ قَالَ: رِفْدُهُمْ، هَدِيَّتُهُمْ.