3.
Book of Prayer
٣-
كتاب الصلاة
Chapter on Clarifying Error After Ijtihad
باب استبانة الخطأ بعد الاجتهاد
Sunan al-Kubra Bayhaqi 2245
(2245) (a) Narrated Ibn 'Abbas (may Allah be pleased with him) that the first thing to be abrogated from the Quran was the verse of the Qibla, meaning { وَ لِلّٰہِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَاَیْنَمَا تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْہُ اللّٰہِ } (Al-Baqarah: 115) "To Allah belong the east and the west, so wherever you turn, there is the Face of Allah." So the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) began to pray facing towards Bayt al-Maqdis, and he left Bayt Allah. Then this verse was revealed: { سَیَقُوْلُ السُّفَھَائُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلّٰھُمْ عَنْ قِبْلَتِھِمُ الَّتِیْ کَانُوْا عَلَیْھَا } (Al-Baqarah: 142) "The fools among the people will say, what has turned them away from their Qibla which they used to face?" meaning Bayt al-Maqdis. Allah, the Exalted, abrogated it and turned you (peace and blessings of Allah be upon him) towards Bayt al-'Atiq, meaning the Ka'bah. In this regard, this verse was revealed: { وَ مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوْا وُجُوْھَکُمْ } (Al-Baqarah: 150) "And from wherever you start, turn your face towards Masjid al-Haram, and wherever you are, turn your faces towards it." (b) Imam Shafi'i (may Allah have mercy on him) has explained in detail about this narration that when the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) migrated to Madinah, he began to pray facing towards Bayt al-Maqdis, but his desire was that the Qibla should be Bayt Allah, so Allah, the Exalted, revealed this verse: { قَدْ نَرٰی تَقَلُّبَ وَجْھِکَ فِی السَّمَآئِ } (Al-Baqarah: 144) "Verily, We see the turning of your face towards the heaven." (c) Imam Bayhaqi (may Allah have mercy on him) states that it is narrated from Ibn 'Abbas (may Allah be pleased with him) that this verse was revealed concerning the statement of the Jews, meaning: { مَا وَلّٰھُمْ عَنْ قِبْلَتِھِمُ الَّتِیْ کَانُوْا عَلَیْھَا } (Al-Baqarah: 142) "What has turned them away from their Qibla which they used to face?"
Grade: Sahih
(٢٢٤٥) (ا) سیدنا ابن عباس (رض) سے روایت ہے کہ قرآن میں سے سب سے پہلے جو چیز منسوخ کی گئی آیت قبلہ ہے، یعنی { وَ لِلّٰہِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَاَیْنَمَا تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْہُ اللّٰہِ } (البقرۃ : ١١٥) ” مشرق ومغرب اللہ ہی کے لیے ہیں، جدھر بھی پھر جاؤ وہیں اللہ کی ذات ہے۔ “ چنانچہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) بیت المقدس کی طرف منہ کر کے نماز پڑھنے لگے اور بیت اللہ کو چھوڑ دیا۔ پھر یہ آیت نازل ہوئی : { سَیَقُوْلُ السُّفَھَائُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلّٰھُمْ عَنْ قِبْلَتِھِمُ الَّتِیْ کَانُوْا عَلَیْھَا } (البقرۃ : ١٤٢) عنقریب بیوقوف لوگ کہیں گے کہ کس چیز نے ان کو اس قبلہ سے پھیر دیا جس پر یہ تھے، یعنی بیت المقدس۔ اللہ تعالیٰ نے اس کو منسوخ کردیا اور آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کو بیت عتیق یعنی کعبہ کی طرف پھیر دیا۔ اس سلسلے میں یہ آیت اتری : { وَ مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْھَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوْا وُجُوْھَکُمْ } (البقرۃ : ١٥٠) ” اور آپ جہاں سے بھی نکلیں اپنے چہرے کو مسجد حرام کی طرف پھیریں اور تم جہاں کہیں بھی ہو تو اسی (مسجد حرام) کی طرف ہی اپنے چہروں کو پھیر لو۔ “ (ب) امام شافعی (رح) نے اس روایت کے بارے میں تفصیل سے وضاحت کی ہے کہ جب رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے مدینہ کی طرف ہجرت کی تو بیت المقدس کی طرف منہ کر کے نماز ادا فرمانے لگے، لیکن آپ کی خواہش تھی کہ قبلہ بیت اللہ ہو، چنانچہ اللہ تعالیٰ نے یہ آیت نازل کی : { قَدْ نَرٰی تَقَلُّبَ وَجْھِکَ فِی السَّمَآئِ } (البقرۃ : ١٤٤) ” ہم تیرے چہرے کا بار بار آسمان کی طرف اٹھنا دیکھ رہے ہیں۔ “ (ج) امام بیہقی (رح) فرماتے ہیں کہ سیدنا ابن عباس (رض) سے منقول ہے کہ یہ آیت یہود کے اس قول کے بارے نازل ہوئی جو انھوں نے کہا ، یعنی : { مَا وَلّٰھُمْ عَنْ قِبْلَتِھِمُ الَّتِیْ کَانُوْا عَلَیْھَا } (البقرۃ : ١٤٢) ” کس چیز نے ان کو اس قبلہ سے پھیر دیا جس پر یہ تھے۔ “
(2245) (a) Syedna Ibn Abbas (RA) se riwayat hai ki Quran mein se sab se pehle jo cheez mansookh ki gayi ayat qibla hai, yani { وَ لِلّٰہِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَاَیْنَمَا تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْہُ اللّٰہِ } (al-Baqarah : 115) ” Mashriq-o-maghrib Allah hi ke liye hain, jidhar bhi phir jao wahin Allah ki zaat hai. “ Chunache Rasool Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) Baitul Maqdis ki taraf munh kar ke namaz padhne lage aur Baitullah ko chhor diya. Phir yeh ayat nazil hui : { سَیَقُوْلُ السُّفَھَائُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلّٰھُمْ عَنْ قِبْلَتِھِمُ الَّتِیْ کَانُوْا عَلَیْھَا } (al-Baqarah : 142) Anqarib bewakoof log kahenge ki kis cheez ne in ko us qibla se phir diya jis par yeh the, yani Baitul Maqdis. Allah Taala ne is ko mansookh kar diya aur aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ko Bait-e-Ateeq yani Khana Kaaba ki taraf phir diya. Is silsile mein yeh ayat utri : { وَ مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْھَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوْا وُجُوْھَکُمْ } (al-Baqarah : 150) ” Aur aap jahan se bhi niklein apne chehre ko Masjid Haram ki taraf phirein aur tum jahan kahin bhi ho to isi (Masjid Haram) ki taraf hi apne chehron ko phir lo. “ (b) Imam Shafai (RA) ne is riwayat ke bare mein tafseel se wazahat ki hai ki jab Rasool Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne Madinah ki taraf hijrat ki to Baitul Maqdis ki taraf munh kar ke namaz ada farmane lage, lekin aap ki khwahish thi ki qibla Baitullah ho, chunache Allah Taala ne yeh ayat nazil ki : { قَدْ نَرٰی تَقَلُّبَ وَجْھِکَ فِی السَّمَآئِ } (al-Baqarah : 144) ” Hum tere chehre ka baar baar aasman ki taraf uthna dekh rahe hain. “ (c) Imam Bayhaqi (RA) farmate hain ki Syedna Ibn Abbas (RA) se manqol hai ki yeh ayat yahood ke us qaul ke bare mein nazil hui jo unhon ne kaha, yani : { مَا وَلّٰھُمْ عَنْ قِبْلَتِھِمُ الَّتِیْ کَانُوْا عَلَیْھَا } (al-Baqarah : 142) ” Kis cheez ne in ko us qibla se phir diya jis par yeh the. “.
٢٢٤٥ - أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ الْحَافِظُ، أَخْبَرَنِي أَبُو بَكْرٍ إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْفَقِيهُ بِالرِّيِّ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ الْفَرَجِ الْأَزْرَقُ، ثنا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، عَنْ عَطَاءٍ،عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:" أَوَّلُ مَا نُسِخَ مِنَ الْقُرْآنِ فِيمَا ذُكِرَ لَنَا وَاللهُ أَعْلَمُ شَأْنُ الْقِبْلَةِ قَالَ اللهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى{وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ}[البقرة: ١١٥]"فَاسْتَقْبَلَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَلَّى نَحْوَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ وَتَرَكَ الْبَيْتَ الْعَتِيقَ" فَقَالَ{سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا}[البقرة: ١٤٢]"يَعْنُونَ بَيْتَ الْمَقْدِسِ فَنَسَخَهَا فَصَرَفَهُ اللهُ إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ" فَقَالَ{وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُمَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ}"⦗٢٠⦘ وَفِي كَلَامِ الشَّافِعِيِّ رَحِمَهُ اللهُ بَيَانُ مَا فِي هَذِهِ الرِّوَايَةِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ تَعَالَى عَنْهُمَا وَهُوَ أَنَّهُ دَخَلَ فِي مَبْسُوطِ كَلَامِهِ، فَلَمَّا هَاجَرَ إِلَى الْمَدِينَةِ اسْتَقْبَلَ بَيْتَ الْمَقْدِسِ مُوَلِّيًا عَنِ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَهُوَ يُحِبُّ لَوْ قَضَى اللهُ لَهُ بِاسْتِقْبَالِ الْبَيْتِ الْحَرَامِ، فَأَنْزَلَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ هَذِهِ الْآيَةَ إِلَى أَنْ أَنْزَلَ اللهُ{قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ}[البقرة: ١٤٤]" قَالَ الشَّيْخُ: وَرُوِيَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّهَا نَزَلَتْ فِي قَوْلِهِمْ{مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا}[البقرة: ١٤٢]