3.
Book of Prayer
٣-
كتاب الصلاة


Chapter on Clarifying Error After Ijtihad

باب استبانة الخطأ بعد الاجتهاد

Sunan al-Kubra Bayhaqi 2246

(2246) (a) It is narrated by Ali bin Abi Talha, that Ibn Abbas (may Allah be pleased with him) said: "The first ruling that was abrogated in the Quran was about the Qibla (direction of prayer). When the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) migrated to Madinah, the majority of its population were Jews. Allah Almighty commanded him (peace and blessings of Allah be upon him) to face towards Bayt al-Maqdis (Jerusalem) for prayer. The Jews were pleased. The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) prayed towards this Qibla for sixteen or seventeen months. However, he (peace and blessings of Allah be upon him) loved the Qibla of Ibrahim (Abraham) (peace be upon him) and would constantly pray to Allah Almighty for it, and would look up towards the sky repeatedly. Thus, Allah Almighty revealed this verse: {Indeed, We see the turning of your face [in prayer] toward the heaven, so We will surely turn you to a qiblah with which you will be pleased.} (Al-Baqarah 2:144). {So turn your face toward al-Masjid al-Haram (the Sacred Mosque in Makkah).} (Al-Baqarah 2:144) This angered the Jews and they said: {Who has turned them away from their qiblah which they were [following]?} (Al-Baqarah 2:142). So Allah Almighty revealed this verse: {And to Allah belongs the east and the west. So wherever you [might] turn, there is the Face of Allah.} (Al-Baqarah 2:115). {And We did not make the qiblah which you used to face except that We might make evident who would follow the Messenger from who would turn back on his heels.} (Al-Baqarah 2:143). (b) Ibn Abbas (may Allah be pleased with him) said: "The meaning of 'to make evident' is to differentiate between those who believe with certainty and those who doubt." Allah Almighty said: {And indeed, it was a great [trial] except for those whom Allah had guided.} (Al-Baqarah 2:143) Meaning, changing the Qibla was difficult for those who doubted. {except for those whom Allah had guided.} (Al-Baqarah 2:143) Meaning, it was not difficult for those who affirm the rulings sent down by Allah. (c) Imam Shafi'i (may Allah have mercy on him) said regarding Allah Almighty's saying: {there is the Face of Allah.} (Al-Baqarah 2:115) "Allah is in the direction He has made you face."


Grade: Da'if

(٢٢٤٦) (ا) علی بن ابی طلحہ سے روایت ہے کہ حضرت ابن عباس (رض) فرماتے ہیں کہ قرآن میں سب سے پہلے جو حکم منسوخ ہوا وہ قبلہ کے بارے تھا۔ جب رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے مدینہ منورہ کی طرف ہجرت کی تو وہاں اکثریت یہودیوں کی تھی۔ اللہ تعالیٰ نے آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کو حکم دیا کہ بیت المقدس کی طرف منہ کرلیں۔ یہودی خوش ہوگئے، رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) اس قبلے پر سولہ یا سترہ ماہ تک رہے، لیکن آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) ابراہیم (علیہ السلام) کا قبلہ پسند فرماتے تھے اور اللہ تعالیٰ سے دعا بھی کرتے رہتے تھے اور نظر اٹھا اٹھا کر آسمان کی طرف بھی دیکھتے تھے، چنانچہ اللہ تعالیٰ نے یہ آیت کریمہ نازل کی : { قَدْ نَرٰی تَقَلُّبَ وَجْھِکَ فِی السَّمَآئِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَۃً تَرْضٰھَا } ” ہم آپ کے چہرے کا آسمان میں بار بار اٹھنا دیکھ رہے ہیں، ہم ضرور آپ کو آپ کے پسندیدہ قبلے کی طرف پھیر دیں گے۔ “ (البقرۃ : ١٤٤) فَوَلِّ وَجْھَکَ شَطْرَ اپنے چہروں کو اسی طرف پھیرو۔ “ (البقرۃ : ١٤٤) یہودیوں کو اس سے ضد ہوئی تو انھوں نے کہا : { مَا وَلّٰھُمْ عَنْ قِبْلَتِھِمُ الَّتِیْ کَانُوْا عَلَیْھَا } ” جس قبلہ پر یہ تھے اس سے ان کو کس نے پھیرا ہے ؟ “ (البقرۃ : ١٤٢) اللہ تعالیٰ نے یہ آیت نازل کی :{ وَ لِلّٰہِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَاَیْنَمَا تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْہُ اللّٰہِ } ” مشرق ومغرب اللہ ہی کے لیے ہیں جدھر بھی پھر جاؤ وہیں اللہ کی ذات ہے۔ “ (البقرۃ : ١١٥) { وَ مَا جَعَلْنَا الْقِبْلَۃَ الَّتِیْ کُنْتَ عَلَیْھَآ اِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ یَّتَّبِعُ الرَّسُوْلَ مِمَّنْ یَّنْقَلِبُ عَلٰی عَقِیْبَیْہِ } ” جس قبلہ پر آپ تھے اس کو ہم نے اس لیے بنایا تھا کہ ہم واضح کردیں کہ رسول اللہ کی اطاعت کون کرتا ہے اور کون الٹے پاؤں انکار کرتا ہے۔ “ (البقرۃ : ١٤٢) (ب) ابن عباس (رض) فرماتے ہیں : لنعلم کا معنی یہ ہے کہ یقین والوں اور شک کرنے والوں میں تمیز کر دے۔ اللہ تعالیٰ نے فرمایا : { وَ اِنْ کَانَتْ لَکَبِیْرَۃً اِلَّا عَلَی الَّذِیْنَ ھَدَی اللَّہُ } ” یقیناً یہ بڑا مشکل ہے، مگر اللہ نے جن کو ہدایت سے نوازا (ان پر گراں نہیں ہے) “ (البقرۃ ١٤٣) یعنی تحویل قبلہ شک والوں پر گراں ہے۔ { اِلَّا عَلَی الَّذِیْنَ ھَدَی اللَّہُ } ” مگر ڈرنے والوں پر۔ “ (البقرۃ : ١٤٣) یعنی اللہ کے نازل کردہ احکامات کی تصدیق کرنے والوں پر بھاری نہیں ہے۔ (ج) امام شافعی (رح) اللہ تعالیٰ کے فرمان :{ فَثَمَّ وَجْہُ اللّٰہِ } (البقرۃ : الآیۃ : ١١٥) کے بارے میں فرماتے ہیں کہ اللہ تعالیٰ اسی طرف ہے جس طرف اس نے تمہیں متوجہ کیا ہے۔

2246 a Ali bin Abi Talha se riwayat hai ki Hazrat Ibn Abbas (raz) farmate hain ki Quran mein sab se pehle jo hukm mansukh hua woh qibla ke bare tha. Jab Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne Madina Munawwara ki taraf hijrat ki to wahan aksariyat yahudiyon ki thi. Allah ta'ala ne aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ko hukm diya ki Baitul Maqdis ki taraf munh kar len. Yahudi khush hogaye, Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) is qibla par solah ya satrah mah tak rahe, lekin aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) Ibrahim (alaihis salam) ka qibla pasand farmate the aur Allah ta'ala se dua bhi karte rahte the aur nazar utha utha kar aasman ki taraf bhi dekhte the, chunanchi Allah ta'ala ne yeh ayat kareema nazil ki: { Qad nara taqalluba wajhika fis-sama'i fa lanuwalliyannaka qiblatan tarzaha } " Hum aap ke chehre ka aasman mein baar baar uthna dekh rahe hain, hum zaroor aap ko aap ke pasandida qibla ki taraf phir denge. " (Al-Baqarah : 144) { Fa walli wajhaka shatr } " Apne chehron ko isi taraf phiro. " (Al-Baqarah : 144) Yahudiyon ko is se zid hui to unhon ne kaha: { Ma wallahum an qiblatihimullati kanu alaiha } " Jis qibla par yeh the us se in ko kis ne phira hai?" (Al-Baqarah : 142) Allah ta'ala ne yeh ayat nazil ki: { Wa lillahil mashriqu wal maghribu fa ainama tuwalloo fa samma wajhullah } " Mashriq-o-maghrib Allah hi ke liye hain, jidhar bhi phir jao wahin Allah ki zaat hai. " (Al-Baqarah : 115) { Wa ma ja'alnal qiblatallati kunta alaiha illa li na'lama man yattabi'ur rasoola mimman yanqalibu ala aqibayh } " Jis qibla par aap the us ko hum ne is liye banaya tha ki hum wazeh kar den ki Rasul Allah ki itaat kaun karta hai aur kaun ulte paon inkar karta hai. " (Al-Baqarah : 142) b Ibn Abbas (raz) farmate hain: Lina'lama ka mani yeh hai ki yaqeen walon aur shak karne walon mein tamiz kar de. Allah ta'ala ne farmaya: { Wa in kanat lakabiratan illa alal lazeena hadallah } " Yaqinan yeh bada mushkil hai, magar Allah ne jin ko hidayat se nawaza (un par giran nahin hai) " (Al-Baqarah: 143) Ya'ni tahvil qibla shak walon par giran hai. { Illa alal lazeena hadallah } " Magar darne walon par. " (Al-Baqarah : 143) Ya'ni Allah ke nazil kardah ahkamat ki tasdeeq karne walon par bhari nahin hai. c Imam Shafi (rah) Allah ta'ala ke farmaan: { Fa samma wajhullah } (Al-Baqarah : aayah : 115) ke bare mein farmate hain ki Allah ta'ala usi taraf hai jis taraf us ne tumhen mutawajjah kiya hai.

٢٢٤٦ - أَخْبَرَنَا أَبُو زَكَرِيَّا بْنُ أَبِي إِسْحَاقَ الْمُزَكِّي، ثنا أَبُو الْحُسَيْنِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدُوسٍ الطَّرَائِفِيُّ، حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ سَعِيدٍ الدَّارِمِيُّ، ثنا عَبْدُ اللهِ بْنُ صَالِحٍ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ صَالِحٍ،عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَلْحَةَ قَالَ:قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ:" إِنَّ أَوَّلَ مَا نُسِخَ مِنَ الْقُرْآنِ الْقِبْلَةُ، وَذَلِكَ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمَّا هَاجَرَ إِلَى الْمَدِينَةِ وَكَانَ أَكْثَرُ أَهْلِهَا الْيَهُودَ، أَمَرَهُ اللهُ أَنْ يَسْتَقْبِلَ بَيْتَ الْمَقْدِسِ فَفَرِحَتِ الْيَهُودُ فَاسْتَقْبَلَهَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، بَضْعَةَ عَشَرَ شَهْرًا "وَكَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ" يُحِبُّ قِبْلَةَ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَكَانَ يَدْعُو اللهَ وَيَنْظُرُ إِلَى السَّمَاءِ، فَأَنْزَلَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ{قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ}[البقرة: ١٤٤]إِلَى قَوْلِهِ{فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ}[البقرة: ١٤٤]يَعْنِي نَحْوَهُ فَارْتَابَ مِنْ ذَلِكَ الْيَهُودُ، وَقَالُوا{مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا}[البقرة: ١٤٢]فَأَنْزَلَ اللهُ تَعَالَى{وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ}[البقرة: ١١٥]{وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْهَا إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ}[البقرة: ١٤٣]قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: وَلِيَمِيزَ أَهْلَ الْيَقِينِ مِنْ أَهْلِ الشَّكِّ وَالرِّيبَةِ قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ{وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللهُ}[البقرة: ١٤٣]يَعْنِي تَحْوِيلَهَا عَلَى أَهْلِ الشَّكِّ{إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ}[البقرة: ٤٥]، يَعْنِي الْمُصَدِّقِينَ بِمَا أَنْزَلَ اللهُ تَعَالَى قَالَ الشَّافِعِيُّ رَحِمَهُ اللهُ فِي قَوْلِهِ{فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ}[البقرة: ١١٥]: يَعْنِي وَاللهُ أَعْلَمُ: فَثَمَّ الْوَجْهُ الَّذِي وَجَّهَكُمُ اللهُ إِلَيْهِ "