11.
Book of Fasting
١١-
كتاب الصيام


Chapter on the recommendation to hasten breaking the fast and delay the pre-dawn meal (suhoor).

باب ما يستحب من تعجيل الفطر وتأخير السحور

NameFameRank
ibn shihābin Muhammad ibn Shihab al-Zuhri The Faqih, the Hafiz, agreed upon for his greatness and mastery
mālikun Malik ibn Anas al-Asbahi Head of the meticulous scholars and the greatest of the scrupulous
al-shāfi‘ī Muhammad ibn Idris al-Shafi'i The Reviver of Religion at the Turn of the Second Century
al-rabī‘ bn sulaymān al-Rabī' ibn Sulaymān al-Murādī Trustworthy
al-rabī‘ bn sulaymān al-Rabī' ibn Sulaymān al-Murādī Trustworthy
abū al-‘abbās muḥammad bn ya‘qūb Muhammad ibn Ya'qub al-Umawi Trustworthy Hadith Scholar

Sunan al-Kubra Bayhaqi 8126

(8126) Hamid bin Abdur Rahman (may Allah be pleased with him) narrates: Umar (may Allah be pleased with him) and Uthman (may Allah be pleased with him) would offer the Maghrib prayer when they saw the night had darkened. Then, they would break their fast after the prayer, and this was during Ramadan. Imam Shafi'i (may Allah have mercy on him) said in Al-Mabsut that they did so, seeing the permissibility of delaying (the prayer), and not with the intention of abandoning the virtue (of praying early) which was permissible for them. And they would have already broken their fast (in their hearts) before eating or drinking because the fast does not remain obligatory at night.


Grade: Sahih

( (٨١٢٦) حمید بن عبدالرحمن (رض) فرماتے ہیں کہ عمر (رض) اور عثمان (رض) مغرب کی نماز ادا کیا کرتے تھے، جب وہ دیکھتے کہ رات سیاہ ہوتی ہے۔ پھر وہ نماز کے بعد افطار کیا کرتے اور یہ رمضان میں ہوتا ۔ امام شافعی نے مبسوط میں فرمایا ہے کہ تاخیر میں وسعت دیکھ کر ایسا کرتے تھے نہ کہ ان کا مقصد فضیلت کو چھوڑنا تھا جو ان کے لیے مباح تھی اور وہ بغیر کھائے پیے ہی روزہ افطار کرلیتے اس لیے کہ رات کو روزہ باقی نہیں رہتا۔

(8126) Hamid bin Abdur Rahman (RA) farmate hain ki Umar (RA) aur Usman (RA) Maghrib ki namaz ada karte thay, jab wo dekhte thay ki raat siyah hoti hai. Phir wo namaz ke baad iftar karte aur ye Ramzan mein hota. Imam Shafi ne Mabsut mein farmaya hai ki takheer mein wusat dekh kar aisa karte thay na ki un ka maqsad fazilat ko chhorna tha jo un ke liye mubah thi aur wo baghair khaye piye hi roza iftar karlete is liye ki raat ko roza baqi nahi rehta.

٨١٢٦ - أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ الْحَافِظُ،وَأَبُو سَعِيدِ بْنُ أَبِي عَمْرٍو قَالَا:ثنا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، أنبأ الرَّبِيعُ بْنُ سُلَيْمَانَ، ثنا ابْنُ وَهْبٍ، أَخْبَرَنِي يُونُسُ، وَعَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ، وَمَالِكُ بْنُ أَنَسٍ، ح وَأَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ الْحَسَنِ الْقَاضِي، ثنا، أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ، أنبأ الرَّبِيعُ بْنُ سُلَيْمَانَ، أنبأ الشَّافِعِيُّ، أنبأ مَالِكٌ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، أَنَّ عُمَرَ، وَعُثْمَانَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا كَانَا يُصَلِّيَانِ الْمَغْرِبَ حِينَ يَنْظُرَانِ إِلَى اللَّيْلِ الْأَسْوَدِ، ثُمَّ يُفْطِرَانِ بَعْدَ الصَّلَاةِ،وَذَلِكَ فِي رَمَضَانَ قَالَ الشَّافِعِيُّ فِي الْمَبْسُوطِ:كَأَنَّهُمَا يَرَيَانِ تَأْخِيرَ ذَلِكَ وَاسِعًا؛ لِأَنَّهُمَا يَعْمَدَانِ الْفَضْلَ لِتَرْكِهِ بَعْدَ أَنْ أُبِيحَ لَهُمَا، وَصَارَا مُفْطِرَيْنِ بِغَيْرِ أَكْلٍ وَشُرْبٍ؛ لِأَنَّ الصَّوْمَ لَا يَصْلُحُ فِي اللَّيْلِ