11.
Book of Fasting
١١-
كتاب الصيام
Chapter on the permissibility of making up Ramadan fasts during the first nine days of Dhul-Hijjah.
باب جواز قضاء رمضان في تسعة أيام من ذي الحجة
Name | Fame | Rank |
---|---|---|
‘alīyun | Ali ibn Abi Talib al-Hashimi | Sahabi |
abī isḥāq | Ibrahim ibn Abdullah al-Hashimi | Trustworthy |
ya‘lá bn ‘ubaydin | Ya'la ibn 'Ubayd at-Tanaqisi | Trustworthy except in his narration from ath-Thawri, in which he is lenient |
الأسم | الشهرة | الرتبة |
---|---|---|
عَلِيٌّ | علي بن أبي طالب الهاشمي | صحابي |
أَبِي إِسْحَاقَ | إبراهيم بن عبد الله الهاشمي | ثقة |
يَعْلَى بْنُ عُبَيْدٍ | يعلى بن عبيد الطناقسي | ثقة إلا في حديثه عن الثوري ففيه لين |
Sunan al-Kubra Bayhaqi 8396
(8396) Sufyaan Abu Ishaq narrates that Ali (may Allah be pleased with him) said: Do not make up for the fasts of the (last) ten days of Ramadan in the ten days of Dhul Hijjah, and do not fast only on Friday, and do not have cupping (hijama) done while fasting. (Ali (may Allah be pleased with him) disliked making up for missed fasts during these ten days because he considered qadha (making up for missed fasts) to be continuous. So when the obligation of qadha exceeds nine days, then it would end up coinciding with the Day of Sacrifice (Eid al-Adha) and the days of Tashreeq).
Grade: Da'if
(٨٣٩٦) سفیان ابو اسحاق فرماتے ہیں کہ علی (رض) نے کہا : نہ قضا دو رمضان کی عشرہ ذی الحجہ میں اور نہ ہی صرف جمعے کے دن کا روزہ رکھو اور نہ سنگی لگواؤ روزے کی حالت میں۔ (اس عشرے میں قضائی دینا علی (رض) ناپسند کرتے کیونکہ وہ قضا کو متواتر جانتے ہیں۔ سو جب قضائے وجوب نو سے زیادہ ہوجائے تو اس کا تو اتر یوم النحر اور ایام تشریق کو ختم ہوجائے گا۔ )
8396 sufyan abu ishaq farmate hain ke ali (rz) ne kaha: na qaza do ramazan ki ashra zil hijjah mein aur na hi sirf jumme ke din ka roza rakho aur na sangi lagwao roze ki halat mein. is ashre mein qazai dena ali (rz) napasand karte kyonki woh qaza ko mutwatir jante hain. so jab qazae wajib nau se ziyada ho jaye to is ka to utr yome un nahr aur ayyam tashreeq ko khatam ho jaye ga.
٨٣٩٦ - أَخْبَرَنَا أَبُو طَاهِرٍ الْفَقِيهُ، أنبأ أَبُو عُثْمَانَ الْبَصْرِيُّ، أنبأ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْوَهَّابِ، أنبأ يَعْلَى بْنُ عُبَيْدٍ، ثنا سُفْيَانُ،عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ:قَالَ عَلِيٌّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ:" لَا تَقْضِ رَمَضَانَ فِي ذِي الْحِجَّةِ وَلَا تَصُمْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَظُنُّهُ مُنْفَرِدًا وَلَا تَحْتَجِمْ وَأَنْتَ صَائِمٌ "وَرُوِيَ أَيْضًا عَنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ فِي كَرَاهِيَةِ الْقَضَاءِ فِي الْعَشْرِ وَهَذَا لِأَنَّهُ كَانَ يَرَى قَضَاءَهُ فِي إِحْدَى الرِّوَايَتَيْنِ عَنْهُ مُتَتَابِعًا فَإِذَا زَادَ مَا وَجَبَ عَلَيْهِ قَضَاؤُهُ عَلَى تِسْعَةِ أَيَّامٍ انْقَطَعَ تَتَابُعُهُ بِيَوْمِ النَّحْرِ وَأَيَّامِ التَّشْرِيقِ