12.
Book of Hajj
١٢-
كتاب الحج


Chapter on hastening in two days after the Day of Sacrifice.

باب من تعجل في يومين بعد يوم النحر

NameFameRank
‘abd al-raḥman bn ya‘mar al-dīlī Abd al-Rahman ibn Yamur al-Dayli Companion
bukayr bn ‘aṭā’in Bakir bin Ata al-Laythi Trustworthy
sufyān Sufyan al-Thawri Trustworthy Hadith scholar, Jurist, Imam, Hadith expert, and he may have concealed the identity of some narrators
ya‘lá bn ‘ubaydin Ya'la ibn 'Ubayd at-Tanaqisi Trustworthy except in his narration from ath-Thawri, in which he is lenient
muḥammad bn ‘abd al-wahhāb Muhammad ibn Abd al-Wahhab al-Abdi Trustworthy Knowledgeable
abū al-faḍl al-‘abbās bn muḥammad bn qūhiyār Al-Abbas ibn Muhammad al-Naysaburi Unknown
abū ṭāhirin al-faqīh Muhammad ibn Mahmash al-Zayyadi Trustworthy Imam

Sunan al-Kubra Bayhaqi 9683

(9683) Abdur Rahman bin Ya'mur Dila'i narrates: I saw the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) standing at Arafat. Some people from the people of Najd came to him and asked him about Hajj. He (peace and blessings of Allah be upon him) said: Hajj is the Day of Arafat. Whoever finds it before the Fajr prayer has found Hajj. The Days of Mina are three days after the day of sacrifice. There is no harm on the one who hastens (leaving Mina) in two days and there is no harm on the one who delays.


Grade: Sahih

(٩٦٨٣) عبدالرحمن بن یعمردیلی فرماتے ہیں کہ میں نے رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کو عرفات میں کھڑے دیکھا، آپ کے پاس اہل نجد میں سے کچھ لوگ آئے ، انھوں نے حج کے بارے میں پوچھا تو آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے فرمایا : حج یوم عرفہ ہے جس نے صبح کی نماز سے پہلے اسے پا لیا اس نے حج کو پا لیا، ایامِ منیٰ تین ایام تشریق ہیں، جس نے دو دن میں جلدی کی، اس پر کوئی گناہ نہیں اور جس نے تاخیر کی اس پر بھی کوئی گناہ نہیں۔

(9683) abdul rehman bin yaamur dehli farmate hain ke maine rasool allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ko arafaat mein kharay dekha, aap ke pass ehl najd mein se kuch log aye, unhon ne hajj ke bare mein poocha to aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne farmaya: hajj yome arafah hai jis ne subah ki namaz se pehle use pa liya us ne hajj ko pa liya, ayyam e minna teen ayyam e tashreeq hain, jis ne do din mein jaldi ki us par koi gunah nahi aur jis ne takheer ki us par bhi koi gunah nahi.

٩٦٨٣ - أَخْبَرَنَا أَبُو طَاهِرٍ الْفَقِيهُ رَحِمَهُ اللهُ، أنبأ أَبُو الْفَضْلِ الْعَبَّاسُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُوهِيَارَ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْوَهَّابِ، أنبأ يَعْلَى بْنُ عُبَيْدٍ، ثنا سُفْيَانُ، عَنْ بُكَيْرِ بْنِ عَطَاءٍ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ يَعْمَرَ الدِّيلِيِّ،قَالَ:رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَاقِفًا بِعَرَفَاتٍ فَأَقْبَلَ أُنَاسٌ مِنْ أَهْلِ نَجْدٍ فَسَأَلُوهُ عَنِ الْحَجِّ،فَقَالَ:" الْحَجُّ يَوْمُ عَرَفَةَ مَنْ أَدْرَكَ قَبْلَ صَلَاةِ الصُّبْحِ فَقَدْ أَدْرَكَ الْحَجَّ، أَيَّامُ مِنًى ثَلَاثَةُ أَيَّامِ التَّشْرِيقِ{فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ}[البقرة: ٢٠٣]عَلَيْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ "