62.
Companions of the Prophet
٦٢-
كتاب فضائل أصحاب النبى صلى الله عليه وسلم


7
Chapter: The virtues of 'Uthman bin Affan رضي الله عنه

٧
باب مَنَاقِبُ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ أَبِي عَمْرٍو الْقُرَشِيِّ رضى الله عنه

Sahih al-Bukhari 3695

Abu Musa (رضي الله تعالى عنه) narrated that the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) entered a garden and ordered me to guard its gate. A man came and asked permission to enter. The Prophet ( صلى الله عليه وآله وسلم) said, ‘admit him and give him the glad tidings of entering Paradise’. Behold, it was Abu Bakr (رضي الله تعالى عنه). Another man came and asked the permission to enter. The Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) said, ‘admit him and give him the glad tidings of entering Paradise’. Behold, it was `Umar (رضي الله تعالى عنه). Then another man came, asking the permission to enter. The Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) kept silent for a short while and then said, ‘admit him and give him the glad tidings of entering Paradise with a calamity which will befall him’. Behold, it was `Uthman bin `Affan (رضي الله تعالى عنه) Asim, in another narration, said that the Prophet ( صلى الله عليه وآله وسلم) was sitting in a place where there was water, and he was uncovering both his knees or his knee, and when Uthman (رضي الله تعالى عنه) entered, he covered them (or it).

ہم سے سلیمان بن حرب نے بیان کیا، کہا ہم سے حماد بن زید نے بیان کیا، ان سے ایوب نے، ان سے ابوعثمان نے اور ان سے ابوموسیٰ رضی اللہ عنہ نے کہ نبی کریم ﷺ ایک باغ ( بئراریس ) کے اندر تشریف لے گئے اور مجھ سے فرمایا کہ میں دروازہ پر پہرہ دیتا رہوں۔ پھر ایک صاحب آئے اور اجازت چاہی۔ نبی کریم ﷺ نے فرمایا کہ انہیں اجازت دے دو اور جنت کی خوشخبری بھی سنا دو، وہ ابوبکر رضی اللہ عنہ تھے۔ پھر دوسرے ایک اور صاحب آئے اور اجازت چاہی۔ نبی کریم ﷺ نے فرمایا کہ انہیں بھی اجازت دے دو اور جنت کی خوشخبری سنا دو، وہ عمر رضی اللہ عنہ تھے۔ پھر تیسرے ایک اور صاحب آئے اور اجازت چاہی۔ نبی کریم ﷺ تھوڑی دیر کے لیے خاموش ہو گئے پھر فرمایا کہ انہیں بھی اجازت دے دو اور ( دنیا میں ) ایک آزمائش سے گزرنے کے بعد جنت کی بشارت بھی سنا دو، وہ عثمان غنی رضی اللہ عنہ تھے۔ حماد بن سلمہ نے بیان کیا، ہم سے عاصم احول اور علی بن حکم نے بیان کیا، انہوں نے ابوعثمان سے سنا اور وہ ابوموسیٰ سے اسی طرح بیان کرتے تھے، لیکن عاصم نے اپنی اس روایت میں یہ زیادہ کیا ہے کہ نبی کریم ﷺ اس وقت ایک ایسی جگہ بیٹھے ہوئے تھے جس کے اندر پانی تھا اور آپ اپنے دونوں گھٹنے یا ایک گھٹنہ کھولے ہوئے تھے لیکن جب عثمان رضی اللہ عنہ داخل ہوئے تو آپ نے اپنے گھٹنے کو چھپا لیا۔

Hum se Sulaiman bin Harb ne byan kiya, kaha hum se Hamad bin Zaid ne byan kiya, un se Ayub ne, un se Abu Usman ne aur un se Abu Musa (RA) ne kah Nabi Kareem (SAW) ek bagh (Bi'araris) ke andar tashreef le gaye aur mujh se farmaya ke mein darwaza par pehra deta rahoon. Phir ek sahib aaye aur ijazat chahi. Nabi Kareem (SAW) ne farmaya ke unhein ijazat de do aur Jannat ki khushkhabri bhi suna do, woh Abu Bakr (RA) thay. Phir doosre ek aur sahib aaye aur ijazat chahi. Nabi Kareem (SAW) ne farmaya ke unhein bhi ijazat de do aur Jannat ki khushkhabri suna do, woh Umar (RA) thay. Phir teesre ek aur sahib aaye aur ijazat chahi. Nabi Kareem (SAW) thori der ke liye khamosh ho gaye phir farmaya ke unhein bhi ijazat de do aur (duniya mein) ek azmaish se guzarne ke baad Jannat ki basharat bhi suna do, woh Usman Ghani (RA) thay. Hamad bin Salamah ne byan kiya, hum se Aasim Ahwal aur Ali bin Hukm ne byan kiya, unho ne Abu Usman se suna aur woh Abu Musa se isi tarah byan karte thay, lekin Aasim ne apni is riwayat mein yeh zyada kiya hai ke Nabi Kareem (SAW) us waqt ek aisi jagah bethe hue thay jis ke andar pani tha aur aap apne dono ghutne ya ek ghutna khole hue thay lekin jab Usman (RA) dakhil hue to aap ne apne ghutne ko chhupa liya.

حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ ، عَنْ أَيُّوبَ ، عَنْ أَبِي عُثْمَانَ ، عَنْ أَبِي مُوسَى رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ حَائِطًا وَأَمَرَنِي بِحِفْظِ بَابِ الْحَائِطِ , فَجَاءَ رَجُلٌ يَسْتَأْذِنُ ، فَقَالَ : ائْذَنْ لَهُ وَبَشِّرْهُ بِالْجَنَّةِ , فَإِذَا أَبُو بَكْرٍ ثُمَّ جَاءَ آخَرُ يَسْتَأْذِنُ ، فَقَالَ : ائْذَنْ لَهُ وَبَشِّرْهُ بِالْجَنَّةِ , فَإِذَا عُمَرُ ثُمَّ جَاءَ آخَرُ يَسْتَأْذِنُ فَسَكَتَ هُنَيْهَةً ، ثُمَّ قَالَ : ائْذَنْ لَهُ وَبَشِّرْهُ بِالْجَنَّةِ عَلَى بَلْوَى سَتُصِيبُهُ , فَإِذَا عُثْمَانُ بْنُ عَفَّانَ . قَالَ حَمَّادٌ : وَحَدَّثَنَا عَاصِمٌ الْأَحْوَلُ , وَعَلِيُّ بْنُ الْحَكَمِ , سَمِعَا أَبَا عُثْمَانَ يُحَدِّثُ ، عَنْ أَبِي مُوسَى بِنَحْوِهِ , وَزَادَ فِيهِ عَاصِمٌ ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ قَاعِدًا فِي مَكَانٍ فِيهِ مَاءٌ قَدِ انْكَشَفَ عَنْ رُكْبَتَيْهِ أَوْ رُكْبَتِهِ فَلَمَّا دَخَلَ عُثْمَانُ غَطَّاهَا .

Sahih al-Bukhari 3696

Narrated 'Ubaidullah bin `Adi bin Al-Khiyar: Al-Miswar bin Makhrama and `Abdur-Rahman bin Al-Aswad bin 'Abu Yaghuth said (to me), What forbids you to talk to `Uthman about his brother Al-Walid because people have talked much about him? So I went to `Uthman and when he went out for prayer I said (to him), I have something to say to you and it is a piece of advice for you `Uthman said, O man, from you. (`Umar said: I see that he said, I seek Refuge with Allah from you. ) So I left him and went to them. Then the messenger of `Uthman came and I went to him (i.e. `Uthman), `Uthman asked, What is your advice? I replied, Allah sent Muhammad with the Truth, and revealed the Divine Book (i.e. Qur'an) to him; and you were amongst those who followed Allah and His Apostle, and you participated in the two migrations (to Ethiopia and to Medina) and enjoyed the company of Allah's Apostle and saw his way. No doubt, the people are talking much about Al-Walid. `Uthman said, Did you receive your knowledge directly from Allah's Apostle ? I said, No, but his knowledge did reach me and it reached (even) to a virgin in her seclusion. `Uthman said, And then Allah sent Muhammad with the Truth and I was amongst those who followed Allah and His Apostle and I believed in what ever he (i.e. the Prophet) was sent with, and participated in two migrations, as you have said, and I enjoyed the company of Allah's Apostle and gave the pledge of allegiance him. By Allah! I never disobeyed him, nor did I cheat him till Allah took him unto Him. Then I treated Abu Bakr and then `Umar similarly and then I was made Caliph. So, don't I have rights similar to theirs? I said, Yes. He said, Then what are these talks reaching me from you people? Now, concerning what you mentioned about the question of Al-Walid, Allah willing, I shall deal with him according to what is right. Then he called `Ali and ordered him to flog him, and `Ali flogged him (i.e. Al-Walid) eighty lashes.

ہم سے احمد بن شبیب بن سعید نے بیان کیا، کہا کہ مجھ سے میرے والد نے بیان کیا، ان سے یونس نے کہ ابن شہاب نے بیان کیا، کہا مجھ کو عروہ نے خبر دی، انہیں عبیداللہ بن عدی بن خیار نے خبر دی کہ مسور بن مخرمہ اور عبدالرحمٰن بن اسود بن عبدیغوث رضی اللہ عنہ نے ان سے کہا کہ تم عثمان رضی اللہ عنہ سے ان کے بھائی ولید کے مقدمہ میں ( جسے عثمان رضی اللہ عنہ نے کوفہ کا گورنر بنایا تھا ) کیوں گفتگو نہیں کرتے، لوگ اس سے بہت ناراض ہیں۔ چنانچہ میں عثمان رضی اللہ عنہ کے پاس گیا، اور جب وہ نماز کے لیے باہر تشریف لائے تو میں نے عرض کیا کہ مجھے آپ سے ایک ضرورت ہے اور وہ ہے آپ کے ساتھ ایک خیر خواہی! اس پر عثمان رضی اللہ عنہ نے فرمایا: بھلے آدمی تم سے ( میں اللہ کی پناہ چاہتا ہوں ) امام بخاری رحمہ اللہ نے کہا: میں سمجھتا ہوں کہ معمر نے یوں روایت کیا، میں تجھ سے اللہ کی پناہ چاہتا ہوں۔ میں واپس ان دونوں کے پاس گیا، اتنے میں عثمان رضی اللہ عنہ کا قاصد مجھ کو بلانے کے لیے آیا میں جب اس کے ساتھ عثمان رضی اللہ عنہ کی خدمت میں حاضر ہوا تو انہوں نے دریافت فرمایا کہ تمہاری خیر خواہی کیا تھی؟ میں نے عرض کیا: اللہ سبحانہ وتعالیٰ نے محمد ﷺ کو حق کے ساتھ بھیجا اور ان پر کتاب نازل کی آپ بھی ان لوگوں میں شامل تھے جنہوں نے اللہ اور اس کے رسول کی دعوت کو قبول کیا تھا۔ آپ نے دو ہجرتیں کیں۔ نبی کریم ﷺ کی صحبت اٹھائی اور آپ کے طریقے اور سنت کو دیکھا، لیکن بات یہ ہے کہ لوگ ولید کی بہت شکایتیں کر رہے ہیں۔ عثمان رضی اللہ عنہ نے اس پر پوچھا: تم نے رسول اللہ ﷺ سے کچھ سنا ہے؟ میں نے عرض کیا کہ نہیں۔ لیکن رسول اللہ ﷺ کی احادیث ایک کنواری لڑکی تک کو اس کے تمام پردوں کے باوجود جب پہنچ چکی ہیں تو مجھے کیوں نہ معلوم ہوتیں۔ اس پر عثمان نے فرمایا: امابعد: بیشک اللہ تعالیٰ نے محمد ﷺ کو حق کے ساتھ بھیجا اور میں اللہ اور اس کے رسول کی دعوت کو قبول کرنے والوں میں بھی تھا۔ نبی کریم ﷺ جس دعوت کو لے کر بھیجے گئے تھے میں اس پر پورے طور سے ایمان لایا اور جیسا کہ تم نے کہا دو ہجرتیں بھی کیں۔ میں نبی کریم ﷺ کی صحبت میں بھی رہا ہوں اور آپ سے بیعت بھی کی ہے۔ پس اللہ کی قسم میں نے کبھی آپ کے حکم سے سرتابی نہیں کی۔ اور نہ آپ کے ساتھ کبھی کوئی دھوکا کیا، یہاں تک کہ اللہ تعالیٰ نے آپ کو وفات دی۔ اس کے بعد ابوبکر رضی اللہ عنہ کے ساتھ بھی میرا یہی معاملہ رہا۔ اور عمر رضی اللہ عنہ کے ساتھ بھی یہی معاملہ رہا تو کیا جب کہ مجھے ان کا جانشیں بنا دیا گیا ہے تو مجھے وہ حقوق حاصل نہیں ہوں گے جو انہیں تھے؟ میں نے عرض کیا کہ کیوں نہیں، آپ نے فرمایا کہ پھر ان باتوں کے لیے کیا جواز رہ جاتا ہے جو تم لوگوں کی طرف سے مجھے پہنچتی رہتی ہیں لیکن تم نے جو ولید کے حالات کا ذکر کیا ہے، ان شاءاللہ ہم اس کی سزا جو واجبی ہے اس کو دیں گے۔ پھر عثمان رضی اللہ عنہ نے علی رضی اللہ عنہ کو بلایا اور ان سے فرمایا کہ ولید کو حد لگائیں۔ چنانچہ انہوں نے ولید کو اسی کوڑے حد کے لگائے۔

Hum se Ahmad bin Shabib bin Saeed ne bayan kiya, kaha ke mujh se mere walid ne bayan kiya, un se Yunus ne kaha Ibn Shahab ne bayan kiya, kaha mujh ko عروہ ne khabar di, unhein Ubaidullah bin Adi bin Khayar ne khabar di ke Masoor bin Mukhramah aur Abdur Rahman bin Aswad bin Abdiyghouth (رضي الله تعالى عنه) ne un se kaha ke tum Usman (رضي الله تعالى عنه) se un ke bhai Walid ke muqaddame mein (jise Usman (رضي الله تعالى عنه) ne Kufah ka governor banaya tha) kyun guftagu nahin karte, log is se bohat naraz hain. Chanaanch main Usman (رضي الله تعالى عنه) ke pass gaya, aur jab woh namaz ke liye bahir tashreef laye to main ne arz kiya ke mujhe aap se ek zarurat hai aur woh hai aap ke sath ek khairkhahi! Is par Usman (رضي الله تعالى عنه) ne farmaya: Bhalay admi tum se (main Allah ki panah chahta hoon) Imam Bukhari رحمہ اللہ ne kaha: Main samjhta hoon ke Ma'mar ne yun riwayat kiya, main tujh se Allah ki panah chahta hoon. Main wapis un dono ke pass gaya, itne mein Usman (رضي الله تعالى عنه) ka qaseed mujh ko bulane ke liye aaya main jab is ke sath Usman (رضي الله تعالى عنه) ki khidmat mein haazir hua to unhon ne darayaast farmaya ke tumhari khairkhahi kya thi? Main ne arz kiya: Allah subhanahu wata'ala ne Muhammad صلی اللہ علیہ وسلم ko haq ke sath bheja aur un par kitab nazil ki aap bhi un logo mein shamil the jinhon ne Allah aur uske rasool ki da'wat ko qabool kiya tha. Aap ne do hijratin ki. Nabi Kareem صلی اللہ علیہ وسلم ki sohbat uthai aur aap ke tariqe aur sunnat ko dekha, lekin baat yeh hai ke log Walid ki bahut shikayatin kar rahe hain. Usman (رضي الله تعالى عنه) ne is par poochha: Tum ne rasoolullah صلی اللہ علیہ وسلم se kuchh suna hai? Main ne arz kiya ke nahin. Lekin rasoolullah صلی اللہ علیہ وسلم ki ahadees ek kunwari lardi tak ko us ke tamam pardon ke ba-wujud jab pahunch chuki hain to mujhe kyun na maloom hoti. Is par Usman ne farmaya: Amma ba'ad: Beshak Allah ta'ala ne Muhammad صلی اللہ علیہ وسلم ko haq ke sath bheja aur main Allah aur uske rasool ki da'wat ko qabool karne walon mein bhi tha. Nabi Kareem صلی اللہ علیہ وسلم jis da'wat ko le kar bheje gaye the main is par pure tor par iman laya aur jaisa ke tum ne kaha do hijratin bhi ki. Main Nabi Kareem صلی اللہ علیہ وسلم ki sohbat mein bhi raha hoon aur aap se bai'at bhi ki hai. Pas Allah ki qasam main ne kabhi aap ke hukm se sartabi nahin ki. Aur na aap ke sath kabhi koi dhoka kiya, yaha tak ke Allah ta'ala ne aap ko wafat di. Is ke ba'ad Abu Bakr (رضي الله تعالى عنه) ke sath bhi mera yeh hi mu'amala raha. Aur Umar (رضي الله تعالى عنه) ke sath bhi yeh hi mu'amala raha to kya jab ke mujhe un ka janashin bana diya gaya hai to mujhe woh huquq hasil nahin honge jo unhen the? Main ne arz kiya ke kyun nahin, aap ne farmaya ke phir in baaton ke liye kya jawaz reh jata hai jo tum logo ki taraf se mujhe pahunchti rahti hain lekin tum ne jo Walid ke halat ka zikr kiya hai, in sha Allah hum is ki saza jo wajibi hai us ko denge. Phir Usman (رضي الله تعالى عنه) ne Ali (رضي الله تعالى عنه) ko bulaya aur un se farmaya ke Walid ko had lagaen. Chanaanch unhon ne Walid ko usi kodhe had ke lagaye.

حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ شَبِيبِ بْنِ سَعِيدٍ ، قَالَ : حَدَّثَنِي أَبِي ، عَنْ يُونُسَ ، قَالَ ابْنُ شِهَابٍ : أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ ، أَنَّ عُبَيْدَ اللَّهِ بْنَ عَدِيِّ بْنِ الْخِيَارِ ، أَخْبَرَهُ , أَنَّ الْمِسْوَرَ بْنَ مَخْرَمَةَ , وَعَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ الْأَسْوَدِ بْنِ عَبْدِ يَغُوثَ ، قَالَا : مَا يَمْنَعُكَ أَنْ تُكَلِّمَ عُثْمَانَ لِأَخِيهِ الْوَلِيدِ فَقَدْ أَكْثَرَ النَّاسُ فِيهِ فَقَصَدْتُ لِعُثْمَانَ حَتَّى خَرَجَ إِلَى الصَّلَاةِ ، قُلْتُ : إِنَّ لِي إِلَيْكَ حَاجَةً وَهِيَ نَصِيحَةٌ لَكَ ، قَالَ : يَا أَيُّهَا الْمَرْءُ ، قَالَ : مَعْمَرٌ أُرَاهُ ، قَالَ : أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْكَ فَانْصَرَفْتُ فَرَجَعْتُ إِلَيْهِمْ إِذْ جَاءَ رَسُولُ عُثْمَانَ فَأَتَيْتُهُ ، فَقَالَ : مَا نَصِيحَتُكَ ، فَقُلْتُ : إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْحَقِّ وَأَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ , وَكُنْتَ مِمَّنْ اسْتَجَابَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , فَهَاجَرْتَ الْهِجْرَتَيْنِ وَصَحِبْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَأَيْتَ هَدْيَهُ وَقَدْ أَكْثَرَ النَّاسُ فِي شَأْنِ الْوَلِيدِ ، قَالَ : أَدْرَكْتَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قُلْتُ : لَا وَلَكِنْ خَلَصَ إِلَيَّ مِنْ عِلْمِهِ مَا يَخْلُصُ إِلَى الْعَذْرَاءِ فِي سِتْرِهَا ، قَالَ : أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالْحَقِّ , فَكُنْتُ مِمَّنْ اسْتَجَابَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَآمَنْتُ بِمَا بُعِثَ بِهِ وَهَاجَرْتُ الْهِجْرَتَيْنِ كَمَا ، قُلْتَ : وَصَحِبْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبَايَعْتُهُ فَوَاللَّهِ مَا عَصَيْتُهُ وَلَا غَشَشْتُهُ حَتَّى تَوَفَّاهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ , ثُمَّ أَبُو بَكْرٍ مِثْلُهُ ثُمَّ عُمَرُ مِثْلُهُ ثُمَّ اسْتُخْلِفْتُ أَفَلَيْسَ لِي مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لَهُمْ ، قُلْتُ : بَلَى ، قَالَ : فَمَا هَذِهِ الْأَحَادِيثُ الَّتِي تَبْلُغُنِي عَنْكُمْ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ مِنْ شَأْنِ الْوَلِيدِ فَسَنَأْخُذُ فِيهِ بِالْحَقِّ إِنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ دَعَا عَلِيًّا فَأَمَرَهُ أَنْ يَجْلِدَهُ فَجَلَدَهُ ثَمَانِينَ .

Sahih al-Bukhari 3697

Narrated Anas: The Prophet ascended the mountain of Uhud and Abu Bakr, `Umar and `Uthman were accompanying him. The mountain gave a shake (i.e. trembled underneath them) . The Prophet said, O Uhud ! Be calm. I think that the Prophet hit it with his foot, adding, For upon you there are none but a Prophet, a Siddiq and two martyrs.

ہم سے مسدد نے بیان کیا، انہوں نے کہا ہم سے یحییٰ نے بیان کیا، ان سے سعید نے، ان سے قتادہ نے اور ان سے انس رضی اللہ عنہ نے بیان کیا کہ نبی کریم ﷺ جب احد پہاڑ پر چڑھے اور آپ کے ساتھ ابوبکر، عمر اور عثمان رضی اللہ عنہم بھی تھے تو پہاڑ کانپنے لگا۔ آپ ﷺ نے اس پر فرمایا ”احد ٹھہر جا۔“ میرا خیال ہے کہ نبی کریم ﷺ نے اسے اپنے پاؤں سے مارا بھی تھا کہ تجھ پر ایک نبی، ایک صدیق اور دو شہید ہی تو ہیں۔

Hum se Masood ne byan kiya, unhone kaha hum se Yahya ne byan kiya, un se Saeed ne, un se Qatadah ne aur un se Anas رضی اللہ عنہ ne byan kiya ke Nabi Kareem صلی اللہ علیہ وسلم jab Uhud pahaar par chadhe aur aap ke sath Abu Bakr, Umar aur Usman رضی اللہ عنہم bhi the to pahaar kanpne laga. Aap صلی اللہ علیہ وسلم ne is par farmaya "Uhud thaher ja." Mera khayal hai ke Nabi Kareem صلی اللہ علیہ وسلم ne ise apne paon se mara bhi tha ke tujh par ek Nabi, ek Siddique aur do shahid hi to hain.

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ ، حَدَّثَنَا يَحْيَى ، عَنْ سَعِيدٍ ، عَنْ قَتَادَةَ ، أَنَّ أَنَسًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ حَدَّثَهُمْ ، قَالَ : صَعِدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُحُدًا وَمَعَهُ أَبُو بَكْرٍ , وَعُمَرُ , وَعُثْمَانُ فَرَجَفَ ، وَقَالَ : اسْكُنْ أُحُدُ أَظُنُّهُ ضَرَبَهُ بِرِجْلِهِ فَلَيْسَ عَلَيْكَ إِلَّا نَبِيٌّ وَصِدِّيقٌ وَشَهِيدَانِ .

Sahih al-Bukhari 3698

Ibn Umar (رضي الله تعالى عنه) narrated that during the lifetime of the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) we considered Abu Bakr (رضي الله تعالى عنه) as peerless and then `Umar (رضي الله تعالى عنه) and then `Uthman (رضي الله تعالى عنه) (coming next to him in superiority) and then we used not to differentiate between the companions of the Prophet.

مجھ سے محمد بن حاتم بن بزیع نے بیان کیا، کہا ہم سے شاذان نے بیان کیا، کہا ہم سے عبدالعزیز بن ابی سلمہ ماجشون نے بیان کیا، ان سے عبیداللہ نے، ان سے نافع نے اور ان سے عبداللہ بن عمر رضی اللہ عنہما نے بیان کیا کہ نبی کریم ﷺ کے عہد میں ہم ابوبکر رضی اللہ عنہ کے برابر کسی کو نہیں قرار دیتے تھے۔ پھر عمر رضی اللہ عنہ کو پھر عثمان رضی اللہ عنہ کو۔ اس کے بعد نبی کریم ﷺ کے صحابہ پر ہم کوئی بحث نہیں کرتے تھے اور کسی کو ایک دوسرے پر فضیلت نہیں دیتے تھے، اس حدیث کو عبداللہ بن صالح نے بھی عبدالعزیز سے روایت کیا ہے۔ اس کو اسماعیلی نے وصل کیا ہے۔

Mujh se Muhammad bin Hatim bin Bazi'a ne byan kiya, kaha hum se Shazan ne byan kiya, kaha hum se Abdul Aziz bin Abi Salma Majshoon ne byan kiya, un se Ubaidullah ne, un se Nafi ne aur un se Abdullah bin Umar razi Allah anhuma ne byan kiya ke Nabi Kareem (صلى الله عليه وآله وسلم) ke ahad mein hum Abu Bakr razi Allah anh ke barabar kisi ko nahi qarar dete thay. Phir Umar razi Allah anh ko phir Usman razi Allah anh ko. Is ke baad Nabi Kareem (صلى الله عليه وآله وسلم) ke sahaba par hum koi behas nahi karte thay aur kisi ko ek doosre par fazeelat nahi dete thay, is hadith ko Abdullah bin Saleh ne bhi Abdul Aziz se riwayat kiya hai. Is ko Ismaili ne wasl kiya hai.

حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمِ بْنِ بَزِيعٍ ، حَدَّثَنَا شَاذَانُ ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَبِي سَلَمَةَ الْمَاجِشُونُ ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ ، عَنْ نَافِعٍ ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا ، قَالَ : كُنَّا فِي زَمَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا نَعْدِلُ بِأَبِي بَكْرٍ أَحَدًا , ثُمَّ عُمَرَ ثُمَّ عُثْمَانَ ثُمَّ نَتْرُكُ أَصْحَابَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا نُفَاضِلُ بَيْنَهُمْ . تَابَعَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ صَالِحٍ ، عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ .

Sahih al-Bukhari 3699

Narrated `Uthman: (the son of Muhib) An Egyptian who came and performed the Hajj to the Ka`ba saw some people sitting. He enquire, Who are these people? Somebody said, They are the tribe of Quraish. He said, Who is the old man sitting amongst them? The people replied, He is `Abdullah bin `Umar. He said, O Ibn `Umar! I want to ask you about something; please tell me about it. Do you know that `Uthman fled away on the day (of the battle) of Uhud? Ibn `Umar said, Yes. The (Egyptian) man said, Do you know that `Uthman was absent on the day (of the battle) of Badr and did not join it? Ibn `Umar said, Yes. The man said, Do you know that he failed to attend the Ar Ridwan pledge and did not witness it (i.e. Hudaibiya pledge of allegiance)? Ibn `Umar said, Yes. The man said, Allahu Akbar! Ibn `Umar said, Let me explain to you (all these three things). As for his flight on the day of Uhud, I testify that Allah has excused him and forgiven him; and as for his absence from the battle of Badr, it was due to the fact that the daughter of Allah's Apostle was his wife and she was sick then. Allah's Apostle said to him, You will receive the same reward and share (of the booty) as anyone of those who participated in the battle of Badr (if you stay with her).' As for his absence from the Ar-Ridwan pledge of allegiance, had there been any person in Mecca more respectable than `Uthman (to be sent as a representative). Allah's Apostle would have sent him instead of him. No doubt, Allah's Apostle had sent him, and the incident of the Ar-Ridwan pledge of Allegiance happened after `Uthman had gone to Mecca. Allah's Apostle held out his right hand saying, 'This is `Uthman's hand.' He stroke his (other) hand with it saying, 'This (pledge of allegiance) is on the behalf of `Uthman.' Then Ibn `Umar said to the man, 'Bear (these) excuses in mind with you.'

ہم سے موسیٰ بن اسماعیل نے بیان کیا، کہا ہم سے ابوعوانہ نے، کہا ہم سے عثمان بن موہب نے بیان کیا کہ مصر والوں میں سے ایک نام نامعلوم آدمی آیا اور حج بیت اللہ کیا، پھر کچھ لوگوں کو بیٹھے ہوئے دیکھا تو اس نے پوچھا کہ یہ کون لوگ ہیں؟ کسی نے کہا کہ یہ قریشی ہیں۔ اس نے پوچھا کہ ان میں بزرگ کون صاحب ہیں؟ لوگوں نے بتایا کہ یہ عبداللہ بن عمر ہیں۔ اس نے پوچھا۔ اے ابن عمر! میں آپ سے ایک بات پوچھنا چاہتا ہوں۔ امید ہے کہ آپ مجھے بتائیں گے۔ کیا آپ کو معلوم ہے کہ عثمان رضی اللہ عنہ نے احد کی لڑائی سے راہ فرار اختیار کی تھی؟ ابن عمر رضی اللہ عنہما نے فرمایا کہ ہاں ایسا ہوا تھا۔ پھر انہوں نے پوچھا: کیا آپ کو معلوم ہے کہ وہ بدر کی لڑائی میں شریک نہیں ہوئے تھے؟ جواب دیا کہ ہاں ایسا ہوا تھا۔ اس نے پوچھا کیا آپ کو معلوم ہے کہ وہ بیعت رضوان میں بھی شریک نہیں تھے۔ جواب دیا کہ ہاں یہ بھی صحیح ہے۔ یہ سن کر اس کی زبان سے نکلا اللہ اکبر تو ابن عمر رضی اللہ عنہما نے کہا کہ قریب آ جاؤ، اب میں تمہیں ان واقعات کی تفصیل سمجھاؤں گا۔ احد کی لڑائی سے فرار کے متعلق میں گواہی دیتا ہوں کہ اللہ تعالیٰ نے انہیں معاف کر دیا ہے۔ بدر کی لڑائی میں شریک نہ ہونے کی وجہ یہ ہے کہ ان کے نکاح میں رسول اللہ ﷺ کی صاحبزادی تھیں اور اس وقت وہ بیمار تھیں اور نبی کریم ﷺ نے فرمایا تھا کہ تمہیں ( مریضہ کے پاس ٹھہرنے کا ) اتنا ہی اجر و ثواب ملے گا جتنا اس شخص کو جو بدر کی لڑائی میں شریک ہو گا اور اسی کے مطابق مال غنیمت سے حصہ بھی ملے گا اور بیعت رضوان میں شریک نہ ہونے کی وجہ یہ ہے کہ اس موقع پر وادی مکہ میں کوئی بھی شخص ( مسلمانوں میں سے ) عثمان رضی اللہ عنہ سے زیادہ عزت والا اور بااثر ہوتا تو نبی کریم ﷺ اسی کو ان کی جگہ وہاں بھیجتے، یہی وجہ ہوئی تھی کہ آپ ﷺ نے انہیں ( قریش سے باتیں کرنے کے لیے ) مکہ بھیج دیا تھا اور جب بیعت رضوان ہو رہی تھی تو عثمان رضی اللہ عنہ مکہ جا چکے تھے، اس موقع پر نبی کریم ﷺ نے اپنے داہنے ہاتھ کو اٹھا کر فرمایا تھا کہ یہ عثمان کا ہاتھ ہے اور پھر اسے اپنے دوسرے ہاتھ پر ہاتھ رکھ کر فرمایا تھا کہ یہ بیعت عثمان کی طرف سے ہے۔ اس کے بعد ابن عمر رضی اللہ عنہما نے سوال کرنے والے شخص سے فرمایا کہ جا، ان باتوں کو ہمیشہ یاد رکھنا۔ ہم سے مسدد نے بیان کیا، کہا ہم سے یحییٰ نے بیان کیا، ان سے سعید نے، ان سے قتادہ نے اور ان سے انس رضی اللہ عنہ نے بیان کیا کہ نبی کریم ﷺ جب احد پہاڑ پر چڑھے اور آپ کے ساتھ ابوبکر، عمر اور عثمان رضی اللہ عنہم بھی تھے تو پہاڑ کانپنے لگا۔ آپ ﷺ نے اس پر فرمایا احد ٹھہر جا میرا خیال ہے کہ آپ ﷺ نے اسے اپنے پاؤں سے مارا بھی تھا کہ تجھ پر ایک نبی، ایک صدیق اور دو شہید ہی تو ہیں۔

Hum se Musa bin Ismail ne bayan kiya, kaha hum se Abu Waana ne, kaha hum se Usman bin Mohb ne bayan kiya ke Misr walon mein se ek naam naam-e-ma'loom aadmi aya aur Hajj Bait-Allah kiya, phir kuchh logon ko baithe hue dekha to usne poocha ke yeh kaun log hain? Kisi ne kaha ke yeh Quraishi hain. Usne poocha ke in mein buzurg kaun sahib hain? Logon ne bataya ke yeh Abdullah bin Umar hain. Usne poocha. Aye Ibn Umar! Main aap se ek baat poochhna chahta hun. Umeed hai ke aap mujhe bataenge. Kya aap ko maloom hai ke Usman (رضي الله تعالى عنه) ne Uhud ki ladai se rah-e-farar ikhtiyar ki thi? Ibn Umar ( (رضي الله تعالى عنه) a ne farmaya ke haan aisa huwa tha. Phir unhon ne poocha: Kya aap ko maloom hai ke woh Badr ki ladai mein sharek nahin hue the? Jawab diya ke haan aisa huwa tha. Usne poocha kya aap ko maloom hai ke woh bai'at-e-Ridwan mein bhi sharek nahin the. Jawab diya ke haan yeh bhi sahih hai. Yeh sun kar us ki zaban se nikla Allahu Akbar to Ibn Umar ( (رضي الله تعالى عنه) a ne kaha ke qareeb aa jao, ab main tumhen in waqiaat ki tafsil samjhaon ga. Uhud ki ladai se farar ke mutaliq main gawahhi deta hun ke Allah ta'ala ne unhen maaf kar diya hai. Badr ki ladai mein sharek nah hone ki wajah yeh hai ke un ke nikah mein Rasoolullah (صلى الله عليه وآله وسلم) ki Sahibzadi thi aur us waqt woh beemar thi aur Nabi Karim (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya tha ke tumhen (maryaza ke pass thaharne ka) itna hi ajr o thawab milega jitna us shakhs ko jo Badr ki ladai mein sharek hoga aur usi ke mutabiq maal ghanimat se hissa bhi milega aur bai'at-e-Ridwan mein sharek nah hone ki wajah yeh hai ke is mauka par wadi Makka mein koi bhi shakhs (musalmano mein se) Usman (رضي الله تعالى عنه) se ziada ezzat wala aur baa-asir hota to Nabi Karim (صلى الله عليه وآله وسلم) usi ko un ki jagah wahan bhejte, yeh hi wajah hui thi ke aap (صلى الله عليه وآله وسلم) ne unhen (Quraish se baaten karne ke liye) Makka bhej diya tha aur jab bai'at-e-Ridwan ho rahi thi to Usman (رضي الله تعالى عنه) Makka ja chuke the, is mauka par Nabi Karim (صلى الله عليه وآله وسلم) ne apne daahine hath ko uthha kar farmaya tha ke yeh Usman ka hath hai aur phir use apne dusre hath per hath rakh kar farmaya tha ke yeh bai'at Usman ki taraf se hai. Uske baad Ibn Umar ( (رضي الله تعالى عنه) a ne sawal karne wale shakhs se farmaya ke ja, in baaton ko hamesha yaad rakhna. Hum se Masdd ne bayan kiya, kaha hum se Yahiya ne bayan kiya, in se Saeed ne, in se Qatada ne aur in se Anas (رضي الله تعالى عنه) ne bayan kiya ke Nabi Karim (صلى الله عليه وآله وسلم) jab Uhud paharr per chare aur aap ke sath Abu Bakr, Umar aur Usman (رضي الله تعالى عنه) bhi the to paharr kanpne laga. Aap (صلى الله عليه وآله وسلم) ne is per farmaya Uhud thahar ja mera khyal hai ke aap (صلى الله عليه وآله وسلم) ne use apne paaon se mara bhi tha ke tujhe per ek Nabi, ek Siddiq aur do shaheed hi to hain.

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ ، حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ ، حَدَّثَنَا عُثْمَانُ هُوَ ابْنُ مَوْهَبٍ ، قَالَ : جَاءَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ مِصْرَ حَجَّ الْبَيْتَ فَرَأَى قَوْمًا جُلُوسًا ، فَقَالَ : مَنْ هَؤُلَاءِ الْقَوْمُ ؟ ، فَقَالَ : هَؤُلَاءِ قُرَيْشٌ ، قَالَ : فَمَنِ الشَّيْخُ فِيهِمْ ؟ قَالُوا : عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ ، قَالَ : يَا ابْنَ عُمَرَ إِنِّي سَائِلُكَ عَنْ شَيْءٍ فَحَدِّثْنِي هَلْ تَعْلَمُ أَنَّ عُثْمَانَ فَرَّ يَوْمَ أُحُدٍ ؟ قَالَ : نَعَمْ , قَالَ : تَعْلَمُ أَنَّهُ تَغَيَّبَ عَنْ بَدْرٍ وَلَمْ يَشْهَدْ ، قَالَ : نَعَمْ ، قَالَ : تَعْلَمُ أَنَّهُ تَغَيَّبَ عَنْ بَيْعَةِ الرِّضْوَانِ فَلَمْ يَشْهَدْهَا ، قَالَ : نَعَمْ ، قَالَ : اللَّهُ أَكْبَرُ ، قَالَ ابْنُ عُمَرَ : تَعَالَ أُبَيِّنْ لَكَ أَمَّا فِرَارُهُ يَوْمَ أُحُدٍ فَأَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ عَفَا عَنْهُ وَغَفَرَ لَهُ , وَأَمَّا تَغَيُّبُهُ عَنْ بَدْرٍ فَإِنَّهُ كَانَتْ تَحْتَهُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَكَانَتْ مَرِيضَةً ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ لَكَ أَجْرَ رَجُلٍ مِمَّنْ شَهِدَ بَدْرًا وَسَهْمَهُ , وَأَمَّا تَغَيُّبُهُ عَنْ بَيْعَةِ الرِّضْوَانِ فَلَوْ كَانَ أَحَدٌ أَعَزَّ بِبَطْنِ مَكَّةَ مِنْ عُثْمَانَ لَبَعَثَهُ مَكَانَهُ فَبَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عُثْمَانَ وَكَانَتْ بَيْعَةُ الرِّضْوَانِ بَعْدَ مَا ذَهَبَ عُثْمَانُ إِلَى مَكَّةَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : بِيَدِهِ الْيُمْنَى هَذِهِ يَدُ عُثْمَانَ فَضَرَبَ بِهَا عَلَى يَدِهِ ، فَقَالَ : هَذِهِ لِعُثْمَانَ فَقَالَ لَهُ ابْنُ عُمَرَ: اذْهَبْ بِهَا الْآنَ مَعَكَ .