64.
Military Expeditions led by the Prophet (pbuh) (Al-Maghaazi)
٦٤-
كتاب المغازى


43
Chapter: ‘'Umra Al-Qada’

٤٣
باب عُمْرَةُ الْقَضَاءِ

Sahih al-Bukhari 4251

Narrated Al-Bara: When the Prophet went out for the `Umra in the month of Dhal-Qa'da, the people of Mecca did not allow him to enter Mecca till he agreed to conclude a peace treaty with them by virtue of which he would stay in Mecca for three days only (in the following year). When the agreement was being written, the Muslims wrote: This is the peace treaty, which Muhammad, Apostle of Allah has concluded. The infidels said (to the Prophet), We do not agree with you on this, for if we knew that you are Apostle of Allah we would not have prevented you for anything (i.e. entering Mecca, etc.), but you are Muhammad, the son of `Abdullah. Then he said to `Ali, Erase (the name of) 'Apostle of Allah'. `Ali said, No, by Allah, I will never erase you (i.e. your name). Then Allah's Apostle took the writing sheet...and he did not know a better writing..and he wrote or got it the following written! This is the peace treaty which Muhammad, the son of `Abdullah, has concluded: Muhammad should not bring arms into Mecca except sheathed swords, and should not take with him any person of the people of Mecca even if such a person wanted to follow him, and if any of his companions wants to stay in Mecca, he should not forbid him. (In the next year) when the Prophet entered Mecca and the allowed period of stay elapsed, the infidels came to `Ali and said Tell your companion (Muhammad) to go out, as the allowed period of his stay has finished. So the Prophet departed (from Mecca) and the daughter of Hamza followed him shouting O Uncle, O Uncle! `Ali took her by the hand and said to Fatima, Take the daughter of your uncle. So she made her ride (on her horse). (When they reached Medina) `Ali, Zaid and Ja`far quarreled about her. `Ali said, I took her for she is the daughter of my uncle. Ja`far said, She is the daughter of my uncle and her aunt is my wife. Zaid said, She is the daughter of my brother. On that, the Prophet gave her to her aunt and said, The aunt is of the same status as the mother. He then said to `Ali, You are from me, and I am from you, and said to Ja`far, You resemble me in appearance and character, and said to Zaid, You are our brother and our freed slave. `Ali said to the Prophet 'Won't you marry the daughter of Hamza? The Prophet said, She is the daughter of my foster brother.

مجھ سے عبیداللہ بن موسیٰ نے بیان کیا ‘ ان سے اسرائیل نے بیان کیا ‘ ان سے ابواسحاق نے اور ان سے براء رضی اللہ عنہ نے بیان کیا کہ انس رضی اللہ عنہ نبی کریم ﷺ نے ذی قعدہ میں عمرہ کا احرام باندھا۔ مکہ والے آپ کے مکہ میں داخل ہونے سے مانع آئے۔ آخر معاہدہ اس پر ہوا کہ ( آئندہ سال ) مکہ میں تین دن آپ قیام کر سکتے ہیں۔ معاہدہ یوں لکھا جانے لگا ”یہ وہ معاہدہ ہے جو محمد رسول اللہ ﷺ نے کیا۔ کفار قریش کہنے لگے کہ ہم یہ تسلیم نہیں کرتے۔ اگر ہم آپ کو اللہ کا رسول مانتے تو روکتے ہی کیوں ‘ آپ تو بس محمد بن عبداللہ ہیں۔ آپ نے فرمایا کہ میں اللہ کا رسول بھی ہوں اور محمد بن عبداللہ بھی ہوں۔ پھر علی رضی اللہ عنہ سے فرمایا کہ ( رسول اللہ کا لفظ مٹا دو ) انہوں نے کہا کہ ہرگز نہیں، اللہ کی قسم! میں یہ لفظ کبھی نہیں مٹا سکتا۔ نبی کریم ﷺ نے وہ تحریر اپنے ہاتھ میں لے لی۔ آپ لکھنا نہیں جانتے تھے لیکن آپ نے اس کے الفاظ اس طرح کر دیئے ”یہ معاہدہ ہے جو محمد بن عبداللہ نے کیا کہ وہ ہتھیار لے کر مکہ میں نہیں آئیں گے۔ البتہ ایسی تلوار جو نیام میں ہو ساتھ لا سکتے ہیں اور یہ اگر مکہ والوں میں سے کوئی ان کے ساتھ جانا چاہے گا تو اسے اپنے ساتھ نہیں لے جائیں گے۔ لیکن اگر ان کے ساتھیوں میں کوئی مکہ میں رہنا چاہے گا اسے نہ روکیں گے۔ پھر جب ( آئندہ سال ) آپ اس معاہدہ کے مطابق مکہ میں داخل ہوئے ( اور تین دن کی ) مدت پوری ہو گئی تو مکہ والے علی رضی اللہ عنہ کے پاس آئے اور کہا کہ اپنے ساتھی سے کہو کہ اب یہاں سے چلے جائیں ‘ کیونکہ مدت پوری ہو گئی ہے۔ جب نبی کریم ﷺ مکہ سے نکلے تو آپ کے پیچھے حمزہ رضی اللہ عنہ کی بیٹی چچا چچا کہتی ہوئی آئیں۔ علی رضی اللہ عنہ نے انہیں لے لیا اور ہاتھ پکڑ کر فاطمہ رضی اللہ عنہا کے پاس لائے اور کہا کہ اپنے چچا کی بیٹی کو لے لو میں اسے لیتا آیا ہوں۔ علی ‘ زید ‘ جعفر رضی اللہ عنہم کا اختلاف ہوا۔ علی رضی اللہ عنہ نے کہا کہ یہ میرے چچا کی لڑکی ہے اور جعفر رضی اللہ عنہ نے کہا کہ یہ میرے چچا کی لڑکی ہے اس کی خالہ میرے نکاح میں ہیں۔ زید رضی اللہ عنہ نے کہا یہ میرے بھائی کی لڑکی ہے لیکن نبی کریم ﷺ نے ان کی خالہ کے حق میں فیصلہ فرمایا ( جو جعفر رضی اللہ عنہ کے نکاح میں تھیں ) اور فرمایا خالہ ماں کے درجے میں ہوتی ہے اور علی رضی اللہ عنہ سے فرمایا کہ تم مجھ سے ہو اور میں تم سے ہوں۔ جعفر رضی اللہ عنہ سے فرمایا کہ تم صورت و شکل اور عادت و اخلاق دونوں میں مجھ سے مشابہ ہو اور زید رضی اللہ عنہ سے فرمایا کہ تم ہمارے بھائی اور ہمارے مولا ہو۔ علی رضی اللہ عنہ نے نبی کریم ﷺ سے عرض کیا کہ حمزہ رضی اللہ عنہ کی صاحبزادی کو آپ اپنے نکاح میں لے لیں لیکن آپ نے فرمایا کہ وہ میرے رضاعی بھائی کی لڑکی ہے۔

Mujh se `Ubaidullah bin Musa ne bayan kiya, `un se Isra'il ne bayan kiya, `un se Abu Ishaq ne aur `un se Bara' radiyallahu `anhu ne bayan kiya ke Ans رضی اللہ عنہ Nabi Karim صلی اللہ علیہ وسلم ne Zi Qada mein Umra ka ihram bandha. Makkah walay aap ke Makkah mein daakhil hone se mane aaye. Aakhir mu`ahada is per hua ke (ayenda saal) Makkah mein teen din aap qiyam kar sakte hain. Mu`ahada yun likha jaane laga: "Yeh woh mu`ahada hai jo Muhammad Rasoolullah صلی اللہ علیہ وسلم ne kiya." Kafaar Quraysh kahne lage ke hum yeh tasleem nahin karte. Agar hum aap ko Allah ka Rasool mante to rokte hi kyun? Aap to bas Muhammad bin `Abdillah hain. Aap ne farmaya ke mein Allah ka Rasool bhi hun aur Muhammad bin `Abdillah bhi hun. Phir `Ali رضی اللہ عنہ se farmaya ke (Rasoolullah ka lafz mita do). Unhon ne kaha ke hargiz nahin, Allah ki qasam! Mein yeh lafz kabhi nahin mita sakta. Nabi Karim صلی اللہ علیہ وسلم ne woh tahreer apne hath mein le li. Aap likhna nahin jante the lekin aap ne is ke alfaz is tarah kar diye: "Yeh mu`ahada hai jo Muhammad bin `Abdillah ne kiya ke woh hathiyar le kar Makkah mein nahin aayenge. Balke aisi talwar jo niyam mein ho sath la sakte hain aur yeh agar Makkah walon mein se koi un ke sath jaana chahega to use apne sath nahin le jayenge. Lekin agar un ke sathioon mein koi Makkah mein rehna chahega usse na rokainge." Phir jab (ayenda saal) aap is mu`ahada ke mutabiq Makkah mein daakhil hue (aur teen din ki) muddat puri ho gayi to Makkah walay `Ali رضی اللہ عنہ ke paas aaye aur kaha ke apne sathi se kaho ke ab yahan se chale jayen, kyunke muddat puri ho gayi. Jab Nabi Karim صلی اللہ علیہ وسلم Makkah se nikle to aap ke peeche Hamza رضی اللہ عنہ ki beti chacha chacha kehti hui aayein. `Ali رضی اللہ عنہ ne unhen le liya aur hath pakar kar Fatima رضی اللہ عنہا ke paas laye aur kaha ke apne chacha ki beti ko le lo, mein isse leta aya hun. `Ali, Zaid, Ja`far رضی اللہ عنہm ka ikhtilaf hua. `Ali رضی اللہ عنہ ne kaha ke yeh mere chacha ki larqi hai aur Ja`far رضی اللہ عنہ ne kaha ke yeh mere chacha ki larqi hai, is ki khala mere nikah mein hain. Zaid رضی اللہ عنہ ne kaha yeh mere bhai ki larqi hai, lekin Nabi Karim صلی اللہ علیہ وسلم ne un ki khala ke haq mein faisala farmaya (jo Ja`far رضی اللہ عنہ ke nikah mein thin) aur farmaya khala ma ke darje mein hoti hai aur `Ali رضی اللہ عنہ se farmaya ke tum mujh se ho aur mein tum se hun. Ja`far رضی اللہ عنہ se farmaya ke tum surat o shakal aur `adat o akhlaq dono mein mujh se mushabaho aur Zaid رضی اللہ عنہ se farmaya ke tum hamare bhai aur hamare moula ho. `Ali رضی اللہ عنہ ne Nabi Karim صلی اللہ علیہ وسلم se arz kiya ke Hamza رضی اللہ عنہ ki sahibzadi ko aap apne nikah mein le len, lekin aap ne farmaya ke woh mere rizaai bhai ki larqi hai.

حَدَّثَنِي عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى ، عَنْ إِسْرَائِيلَ ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ ، عَنْ الْبَرَاءِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : لَمَّا اعْتَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي ذِي الْقَعْدَةِ فَأَبَى أَهْلُ مَكَّةَ أَنْ يَدَعُوهُ يَدْخُلُ مَكَّةَ حَتَّى قَاضَاهُمْ عَلَى أَنْ يُقِيمَ بِهَا ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ، فَلَمَّا كَتَبُوا الْكِتَابَ ، كَتَبُوا هَذَا مَا قَاضَى عَلَيْهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ، قَالُوا : لَا نُقِرُّ لَكَ بِهَذَا ، لَوْ نَعْلَمُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ مَا مَنَعْنَاكَ شَيْئًا ، وَلَكِنْ أَنْتَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ ، فَقَالَ : أَنَا رَسُولُ اللَّهِ ، وَأَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ ، ثُمَّ قَالَ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ : امْحُ رَسُولَ اللَّهِ ، قَالَ عَلِيٌّ : لَا ، وَاللَّهِ لَا أَمْحُوكَ أَبَدًا ، فَأَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْكِتَابَ ، وَلَيْسَ يُحْسِنُ يَكْتُبُ ، فَكَتَبَ هَذَا مَا قَاضَى عَلَيْهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ لَا يُدْخِلُ مَكَّةَ السِّلَاحَ إِلَّا السَّيْفَ فِي الْقِرَابِ ، وَأَنْ لَا يَخْرُجَ مِنْ أَهْلِهَا بِأَحَدٍ إِنْ أَرَادَ أَنْ يَتْبَعَهُ ، وَأَنْ لَا يَمْنَعَ مِنْ أَصْحَابِهِ أَحَدًا إِنْ أَرَادَ أَنْ يُقِيمَ بِهَا ، فَلَمَّا دَخَلَهَا وَمَضَى الْأَجَلُ ، أَتَوْا عَلِيًّا فَقَالُوا : قُلْ لِصَاحِبِكَ اخْرُجْ عَنَّا فَقَدْ مَضَى الْأَجَلُ ، فَخَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَتَبِعَتْهُ ابْنَةُ حَمْزَةَ تُنَادِي : يَا عَمِّ ، يَا عَمِّ ، فَتَنَاوَلَهَا عَلِيٌّ ، فَأَخَذَ بِيَدِهَا ، وَقَالَ لِفَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلَام : دُونَكِ ابْنَةَ عَمِّكِ حَمَلَتْهَا ، فَاخْتَصَمَ فِيهَا عَلِيٌّ ، وَزَيْدٌ ، وَجَعْفَرٌ ، قَالَ عَلِيٌّ : أَنَا أَخَذْتُهَا وَهِيَ بِنْتُ عَمِّي ، وَقَالَ جَعْفَرٌ : ابْنَةُ عَمِّي وَخَالَتُهَا تَحْتِي ، وَقَالَ زَيْدٌ : ابْنَةُ أَخِي ، فَقَضَى بِهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِخَالَتِهَا ، وَقَالَ : الْخَالَةُ بِمَنْزِلَةِ الْأُمِّ ، وَقَالَ لِعَلِيٍّ : أَنْتَ مِنِّي وَأَنَا مِنْكَ ، وَقَالَ لِجَعْفَرٍ : أَشْبَهْتَ خَلْقِي وَخُلُقِي ، وَقَالَ لِزَيْدٍ : أَنْتَ أَخُونَا وَمَوْلَانَا ، وَقَالَ عَلِيٌّ : أَلَا تَتَزَوَّجُ بِنْتَ حَمْزَةَ ؟ ، قَالَ : إِنَّهَا ابْنَةُ أَخِي مِنَ الرَّضَاعَةِ .