65.
Prophetic Commentary on the Qur'an (Tafseer of the Prophet (pbuh))
٦٥-
كتاب التفسير


2
. "... And for those who are pregnant (whether they are divorced or their husbands are dead), their 'Idda (prescribed period) is until they lay down their burdens, and whoever keeps his duty to Allah and fears Him, He will make his matter easy for him." (

٢
باب ‏{‏وَأُولاَتُ الأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا‏}‏‏.‏ وَأُولاَتُ الأَحْمَالِ وَاحِدُهَا ذَاتُ حَمْلٍ

Sahih al-Bukhari 4910

And Salimah bin Harb and Al-Nu'man narrated that Hammad bin Zaid narrated to them, from Ayub, from Muhammad bin Sirin, who said: "I was in a gathering in which Abdur-Rahman bin Abi Layla was also present. His students held him in high esteem. I narrated to Abdullah bin Atiyyah bin Mas'ud that his students signaled with their tongues and eyes to cut off my lips. Muhammad bin Sirin said: 'I understood and said, "Abdullah bin Atiyyah is still alive in Kufa. If I falsely attribute this to him as well, it would be a great audacity on my part." The gentlemen who had admonished me felt ashamed, and Abdur-Rahman bin Abi Layla said, "But his uncles never used to talk about such things." Muhammad bin Sirin continued: 'Then I met Abu Atiyyah Malik bin 'Amir and asked him about this matter. He also began narrating the hadith of Sabi'ah, but I said to him, "Have you heard anything about this from Abdullah bin Mas'ud (may Allah be pleased with him)?" They replied, "We were present in the service of Abdullah bin Mas'ud, and he said, 'Do you want to make it difficult for her (the woman whose husband has died and she is pregnant, by forcing her to stay in 'Iddah for the full term), while you are not prepared to grant permission and ease? The fact is that Surah An-Nisa, i.e., Surah At-Talaq, was revealed after Surah An-Nisa, and it was stated: 'The 'Iddah of those of your wives who have passed the age of monthly courses is three months, and of those who have not had their monthly courses yet. And for those who are pregnant (whether they are divorced or their husbands are dead), their 'Iddah (prescribed period) is until they deliver their burdens.'"

اور سلیمان بن حرب اور النعمان نے بیان کیا، کہ ہم سے حماد بن زید نے بیان کیا، ان سے ایوب نے اور ان سے محمد بن سیرین نے بیان کیا کہ میں ایک مجلس میں جس میں عبدالرحمٰن بن ابی لیلیٰ بھی تھے موجود تھا۔ ان کے شاگرد ان کی بہت عزت کیا کرتے تھے۔ میں نے وہاں سبیعہ بنت الحارث کا عبداللہ بن عتبہ بن مسعود سے بیان کیا کہ اس پر ان کے شاگرد نے زبان اور آنکھوں کے اشارے سے ہونٹ کاٹ کر مجھے تنبیہ کی۔ محمد بن سیرین نے بیان کیا کہ میں سمجھ گیا اور کہا کہ عبداللہ بن عتبہ کوفہ میں ابھی زندہ موجود ہیں۔ اگر میں ان کی طرف بھی جھوٹ نسبت کرتا ہوں تو بڑی جرات کی بات ہو گی مجھے تنبیہ کرنے والے صاحب اس پر شرمندہ ہو گئے اور عبدالرحمٰن بن ابی لیلیٰ نے کہا لیکن ان کے چچا تو یہ بات نہیں کرتے تھے۔ ( ابن سیرین نے بیان کیا کہ ) پھر میں ابوعطیہ مالک بن عامر سے ملا اور ان سے یہ مسئلہ پوچھا وہ بھی سبیعہ والی حدیث بیان کرنے لگے لیکن میں نے ان سے کہا آپ نے عبداللہ بن مسعود رضی اللہ عنہ سے بھی اس سلسلہ میں کچھ سنا ہے؟ انہوں نے بیان کیا کہ ہم عبداللہ بن مسعود رضی اللہ عنہ کی خدمت میں حاضر تھے تو انہوں نے کہا کیا تم اس پر ( جس کے شوہر کا انتقال ہو گیا اور وہ حاملہ ہو۔ عدت کی مدت کو طول دے کر ) سختی کرنا چاہتے ہو اور رخصت و سہولت دینے کے لیے تیار نہیں، بات یہ ہے کہ چھوٹی سورۃ نساء یعنی ( سورۃ الطلاق ) بڑی سورۃ النساء کے بعد نازل ہوئی ہے اور کہا «وأولات الأحمال أجلهن أن يضعن حملهن‏» الایۃ اور حمل والیوں کی عدت ان کے حمل کا پیدا ہو جانا ہے۔

Aur Sulaiman bin Harb aur al-Nu'man ne bayan kiya, ke hum se Hamad bin Zaid ne bayan kiya, un se Ayoub ne aur un se Muhammad bin Sireen ne bayan kiya ke main aik majlis mein jis mein Abdul Rehman bin Abi Lailiya bhi they maujood tha. Un ke shagird un ki bohat izzat kiya karte they. Main ne wahan Sabi'ah bint al-Harith ka Abdullah bin Utbah bin Mas'ud se bayan kiya ke us par un ke shagird ne zaban aur aankhon ke isharay se honth kaat kar mujhe tanbih ki. Muhammad bin Sireen ne bayan kiya ke main samjh gaya aur kaha ke Abdullah bin Utbah Kufah mein abhi zinda maujood hain. Agar main un ki taraf bhi jhoot nisbat karta hun to bari jurat ki baat ho gi mujhe tanbih karne wala Sahib is par sharminda ho gaye aur Abdul Rehman bin Abi Lailiya ne kaha lekin un ke chacha to yeh baat nahi karte they. ( Ibn Sireen ne bayan kiya ke ) Phir main Abu Atiya Malik bin Aamer se mila aur un se yeh masla poocha woh bhi Sabi'ah wali hadith bayan karne lage lekin main ne un se kaha aap ne Abdullah bin Mas'ud (رضي الله تعالى عنه) se bhi is silsile mein kuch suna hai? Unhon ne bayan kiya ke hum Abdullah bin Mas'ud (رضي الله تعالى عنه) ki khidmat mein haazir they to unhon ne kaha kya tum is par ( jis ke shohar ka intikal ho gaya aur woh hamil ho. Iddat ki muddat ko tul de kar ) sakhti karna chahte ho aur rukhsat o suhulat dene ke liye tayyar nahi, baat yeh hai ke chhoti Surah Nisa yani ( Surah at-Talaq ) bari Surah an-Nisa ke baad nazil hui hai aur kaha «Wa-ulati al-ahmali ajlahunna an yadhu'na humlahunna» al-ayat aur hamil walion ki iddat un ke hamil ka peda ho jana hai.

وَقَالَ :سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ ، وَأَبُو النُّعْمَانِ ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ ، عَنْ أَيُّوبَ ، عَنْ مُحَمَّدٍ ، قَالَ : كُنْتُ فِي حَلْقَةٍ فِيهَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي لَيْلَى ، وَكَانَ أَصْحَابُهُ يُعَظِّمُونَهُ ، فَذَكَرُوا لَهُ ، فَذَكَرَ آخِرَ الْأَجَلَيْنِ ، فَحَدَّثْتُ بِحَدِيثِ سُبَيْعَةَ بِنْتِ الْحَارِثِ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ ، قَالَ : فَضَمَّزَ لِي بَعْضُ أَصْحَابِهِ ، قَالَ مُحَمَّدٌ : فَفَطِنْتُ لَهُ ، فَقُلْتُ : إِنِّي إِذًا لَجَرِيءٌ إِنْ كَذَبْتُ عَلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ وَهُوَ فِي نَاحِيَةِ الْكُوفَةِ فَاسْتَحْيَا ، وَقَالَ : لَكِنْ عَمُّهُ لَمْ يَقُلْ ذَاكَ ، فَلَقِيتُ أَبَا عَطِيَّةَ مَالِكَ بْنَ عَامِرٍ ، فَسَأَلْتُهُ ، فَذَهَبَ يُحَدِّثُنِي حَدِيثَ سُبَيْعَةَ ، فَقُلْتُ : هَلْ سَمِعْتَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ فِيهَا شَيْئًا ؟ فَقَالَ : كُنَّا عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ ، فَقَالَ : أَتَجْعَلُونَ عَلَيْهَا التَّغْلِيظَ وَلَا تَجْعَلُونَ عَلَيْهَا الرُّخْصَةَ لَنَزَلَتْ سُورَةُ النِّسَاءِ الْقُصْرَى بَعْدَ الطُّولَى وَأُولاتُ الأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ سورة الطلاق آية 4 .