1.
The Book of Purification and its Sunnah
١-
كتاب الطهارة وسننها
86
Chapter: What was narrated concerning the period of wiping for residents and travelers
٨٦
باب مَا جَاءَ فِي التَّوْقِيتِ فِي الْمَسْحِ لِلْمُقِيمِ وَالْمُسَافِرِ
Name | Fame | Rank |
---|---|---|
abīh | Nufai' ibn Masruh al-Thaqafi | Sahabi |
‘abd al-raḥman bn abī bakrah | Abd al-Rahman ibn Abi Bakrah al-Thaqafi | Thiqah (Trustworthy) |
al-muhājir abū makhladin | Al-Muhajir ibn Mukhlid al-Basri | Acceptable |
‘abd al-wahhāb bn ‘abd al-majīd | Abd al-Wahhab ibn Abd al-Majid al-Thaqafi | Thiqah (Trustworthy) |
wabishr bn hilālin al-ṣawwāf | Bishr ibn Hilaal al-Sawwaf | Trustworthy |
muḥammad bn bashshārin | Muhammad ibn Bashshar al-Abdi | Trustworthy Hadith Scholar |
Sunan Ibn Majah 556
It was narrated from 'Abdur Rahman bin Abu Bakrah, from his father, that the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) granted a concession to travelers : 'If a traveler performed ablution and put on leather socks, then he performed a fresh ablution, he could wipe over the leather socks for three days and nights; the resident could do so for one day and one night.'
Grade: Sahih
ابوبکرہ رضی اللہ عنہ کہتے ہیں کہ نبی اکرم ﷺ نے مسافر کو رخصت دی کہ جب وہ باوضو ہو کر اپنے موزے پہنے، پھر اس کا وضو ٹوٹ جائے اور نیا وضو کرے، تو وہ اپنے موزوں پر تین دن اور تین رات تک مسح کرے، اور مقیم ایک دن، اور ایک رات تک۔
Abu Bakr (رضي الله تعالى عنه) Kehte Hain Ke Nabi e Akram (صلى الله عليه وآله وسلم) Ne Musafir Ko Rukhsat Di Ke Jab Woh Bawazu Ho Kar Apne Moze Pehne, Phir Uska Wuzu Tut Jaye Aur Naya Wuzu Kare, To Woh Apne Muzon Par Teen Din Aur Teen Raat Tak Masah Kare, Aur Muqim Ek Din, Aur Ek Raat Tak.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، وَبِشْرُ بْنُ هِلَالٍ الصَّوَّافُ، قَالَا: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنُ عَبْدِ الْمَجِيدِ، قَالَ: حَدَّثَنَاالْمُهَاجِرُ أَبُو مَخْلَدٍ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرَةَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَنَّهُ رَخَّصَ لِلْمُسَافِرِ إِذَا تَوَضَّأَ وَلَبِسَ خُفَّيْهِ، ثُمَّ أَحْدَثَ وُضُوءًا أَنْ يَمْسَحَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَلَيَالِيَهُنَّ، وَلِلْمُقِيمِ يَوْمًا وَلَيْلَةً .