4.
The Book of Friday (Prayer)
٤-
كِتَابُ الْجُمُعَةِ


1195.

1195.

NameFameRank
الأسمالشهرةالرتبة

Sahih Ibn Khuzaymah 1773

Sayyiduna Saib bin Yazid, may Allah be pleased with him, narrates that the Adhan (call to prayer) for Jumu'ah (Friday prayer) mentioned in the Quran was called out when the Imam (prayer leader) would arrive (for the sermon). And the second Adhan (i.e., Iqamah) during the time of the Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him, Sayyiduna Abu Bakr, and Sayyiduna Umar, may Allah be pleased with them both, was called out when the prayer was about to begin. Eventually, during the time of Sayyiduna Uthman, may Allah be pleased with him, the people increased, so he ordered a third Adhan to be called out at the place of Zaura'. Thus, that Adhan continues till today. Imam Abu Bakr, may Allah have mercy on him, said that the meaning of the hadith's words "and when the prayer was about to begin" refers to the second Adhan, which is called Iqamah. Both Adhan and Iqamah are referred to as "Adhanan" (two Adhans). He said, "Haven't you heard the statement of the Prophet, peace and blessings be upon him, where he said: 'Between every two Adhans, there is a (optional) prayer.' By this, he meant between every Adhan and Iqamah. And the Arabs refer to two things combined as one. Allah Almighty says, '...And for his parents, for each one of them is a sixth...' (Quran 4:11)." And Allah Almighty says, "...And his heirs are his parents, then for his mother is a third..." (Quran 4:11). While "parents" refers to both mother and father, Allah Almighty used the word "Abawayn" (two fathers) for both of them. Sayyida Aisha's, may Allah be pleased with her, hadith also relates to this. During the time of the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, our food used to be two black things: dates and water. While only dates are black, not water. Despite that, Sayyida Aisha, may Allah be pleased with her, called both of them "Aswadain" (two black things). Although, both were mixed together. A similar example is "Sunnah al-Umrayn" (the way and Sunnah of the two Umars). This refers to the way of Sayyiduna Abu Bakr and Sayyiduna Umar, may Allah be pleased with them both, and not to the way of Sayyiduna Umar bin Khattab and Sayyiduna Umar bin Abdul Aziz, may Allah be pleased with them both, as some people misunderstand and imagine. The evidence that the words of the hadith "and when the prayer was about to begin" refer to the second Adhan, which is called Iqamah, is (the following hadith)...


Grade: Sahih

سیدنا سائب بن یزید رضی اللہ عنہ بیان کرتے ہیں کہ اللہ تعالیٰ نے قرآن مجید میں جمعہ کے دن جس اذان کا ذکر کیا ہے وہ اُس وقت دی جاتی تھی جب امام (خطبہ جمعہ کے لئے) تشریف لے آتا اور (دوسری اذان یعنی اقامت) نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم ، سیدنا ابوبکر اور عمر رضی اللہ عنہما کے عہد میں اُس وقت کہی جاتی جب نماز کھڑی ہوتی۔ حتّیٰ کہ جب سیدنا عثمان رضی اللہ عنہ کا عہد آیا تو لوگ زیادہ ہوگئے، لہٰذا اُنہوں نے تیسری اذان زوراء مقام پر کہنے کا حُکم دیا ـ چنانچہ وہ اذان آج تک باقی ہے ـ امام ابوبکر رحمه الله فرماتے ہیں کہ حدیث کے ان الفاظ ”اور جب نماز کھڑی ہوتی“ سے مراد دوسری اذان یعنی اقامت مراد ہے ـ اور اذان و اقامت کو ”اذانان“ (دو اذانیں) کہا جاتا ہے - کہا کہ آپ نے نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم کا یہ فرمان نہیں سنا کہ آپ فرماتے ہیں: ”ہر دو اذانوں کے درمیان (نفل) نماز ہے ـ اس سے آپ صلی اللہ علیہ وسلم کی مراد ہر اذان اور اقامت کے درمیان ہے۔ اور عرب دو ملی ہوئی چیزوں کو ایک ہی نام دے دیتے ہیں، ارشاد باری تعالیٰ ہے «‏‏‏‏وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا» ‏‏‏‏ [ سورة النساء: 11 ] ” والدین میں سے ہر ایک کا چھٹا حصّہ ہے۔“ اور ارشاد باری تعالیٰ ہے «‏‏‏‏وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ» ‏‏‏‏ [ سورة النساء: 11 ] ” اور اس کے وارث اس کے والدین ہوں تو اس کی والدہ کو تیسرا حصّہ ملے گا -“ جبکہ والدین سے مراد ماں اور باپ ہیں اور اللہ تعالیٰ نے دونوں کے لئے ”أبوین“ (دو باپ) کا لفظ بولا ہے ـ سیدہ عائشہ رضی اللہ عنہا کی حدیث بھی اسی قسم سے تعلق رکھتی ہے - رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کے عہد میں ہمارا کھانا دو سیاہ چیزیں ہوتی تھیں، کھجور اور پانی - جبکہ سیاہ رنگ صرف کھجور کا ہوتا ہے پانی کا نہیں ـ اس کے باوجود سیدہ عائشہ رضی اللہ عنہا نے دونوں کو ”اسودین“ (دو سیاہ چیزیں) کا نام دیا ہے۔ جبکہ ان دونوں کو ملا دیا گیا تھا۔ اسی قسم کی ایک مثال ”سُنَّةُ الْعُمَرَيْنِ“ (عمرین کا طریقہ اور سنّت) اور اس سے مراد سیدنا ابوبکر اور عمر رضی اللہ عنہما کا طریقہ ہوتا ہے، اور اس سے مراد سیدنا عمر بن خطاب اور سیدنا عمر بن عبدالعزیز رضی اللہ عنہما کا طریقہ نہیں ہے، جیسا کہ بعض لوگوں کو اس سے غلط فہمی اور وہم ہوا ہے ـ اور اس بات کی دلیل کہ حدیث کے ان الفاظ ”اور جب نماز کھڑی ہوتی“ سے مراد دوسری اذان ہے جسے اقامت کہتے ہیں۔ (درج ذیل حدیث ہے)۔

Sayyiduna Saib bin Yazeed Radi Allahu Anhu bayan karte hain ki Allah Ta'ala ne Quran Majeed mein Jumma ke din jis azan ka zikar kiya hai woh us waqt di jati thi jab Imam (khutba Jumma ke liye) tashreef le aata aur (dusri azan yani iqamat) Nabi Kareem Sallallahu Alaihi Wasallam, Sayyiduna Abu Bakr aur Umar Radi Allahu Anhuma ke ahd mein us waqt kahi jati jab namaz khadi hoti. Hatta ki jab Sayyiduna Usman Radi Allahu Anhu ka ahd aaya to log zyada hogaye, lihaza unhon ne teesri azan Zoroa maqam par kahne ka hukum diya - chunancha woh azan aaj tak baqi hai - Imam Abu Bakr Rahmatullah Alaih farmate hain ki hadees ke in alfaz "aur jab namaz khadi hoti" se murad dusri azan yani iqamat murad hai - aur azan wa iqamat ko "azanain" (do azanein) kaha jata hai - kaha ki aap ne Nabi Kareem Sallallahu Alaihi Wasallam ka yeh farmaan nahin suna ki aap farmate hain: "Har do azanon ke darmiyan (nafl) namaz hai - is se aap Sallallahu Alaihi Wasallam ki murad har azan aur iqamat ke darmiyan hai. Aur Arab do mili hui cheezon ko ek hi naam dete hain, irshad baari ta'ala hai "Waliaabawaihi likulli waahidin minhuma" [Surah Al-Nisa: 11] "Waldain mein se har ek ka chhatha hissa hai." Aur irshad baari ta'ala hai "Wawarrisahu abawahu fali'ummihi alssulusu" [Surah Al-Nisa: 11] "Aur uske waris uske waldain hon to uski walida ko teesra hissa milega -" jabki waldain se murad maan aur baap hain aur Allah Ta'ala ne donon ke liye "abawain" (do baap) ka lafz bola hai - Sayyida Ayesha Radi Allahu Anha ki hadees bhi isi qism se talluq rakhti hai - Rasul Allah Sallallahu Alaihi Wasallam ke ahd mein hamara khana do siyah cheezein hoti thin, khajoor aur pani - jabki siyah rang sirf khajoor ka hota hai pani ka nahin - iske baawajood Sayyida Ayesha Radi Allahu Anha ne donon ko "aswadin" (do siyah cheezein) ka naam diya hai. Jabki in donon ko mila diya gaya tha. Isi qism ki ek misaal "Sunnat-ul-'Umarain" ('Umarain ka tariqa aur sunnat) aur is se murad Sayyiduna Abu Bakr aur Umar Radi Allahu Anhuma ka tariqa hota hai, aur is se murad Sayyiduna Umar bin Khattab aur Sayyiduna Umar bin Abdul Aziz Radi Allahu Anhuma ka tariqa nahin hai, jaisa ki baaz logon ko is se ghalat fehmi aur veham hua hai - aur is baat ki daleel ki hadees ke in alfaz "aur jab namaz khadi hoti" se murad dusri azan hai jise iqamat kahte hain. (Darj zel hadees hai).

نا أَبُو مُوسَى، نا أَبُو عَامِرٍ، نا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنِ السَّائِبِ وَهُوَ ابْنُ يَزِيدَ، قَالَ:" كَانَ النِّدَاءُ الَّذِي ذَكَرَ اللَّهُ فِي الْقُرْآنِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ إِذَا خَرَجَ الإِمَامُ , وَإِذَا قَامَتِ الصَّلاةُ فِي زَمَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَأَبِي بَكْرٍ، وَعُمَرَ , حَتَّى كَانَ عُثْمَانُ , فَكَثُرَ النَّاسُ , فَأَمَرَ بِالنِّدَاءِ الثَّالِثِ عَلَى الزَّوْرَاءِ , فَثَبَتَ حَتَّى السَّاعَةِ" . قَالَ أَبُو بَكْرٍ فِي قَوْلِهِ: وَإِذَا قَامَتِ الصَّلاةُ: يُرِيدُ النِّدَاءَ الثَّانِيَ الإِقَامَةَ , وَالأَذَانُ وَالإِقَامَةُ يُقَالُ لَهُمَا: أَذَانَانِ , أَلَمْ تَسْمَعِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:" بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلاةٌ"؟ وَإِنَّمَا أَرَادَ: بَيْنَ كُلِّ أَذَانٍ وَإِقَامَةٍ. وَالْعَرَبُ قَدْ تُسَمِّي الشَّيْئَيْنِ بِاسْمِ الْوَاحِدِ إِذَا قَرَنَتْ بَيْنَهُمَا. قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: وَلأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ سورة النساء آية 11، وَقَالَ: وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلأُمِّهِ الثُّلُثُ سورة النساء آية 11 وَإِنَّمَا هُمَا أَبٌ وَأُمٌّ , فَسَمَّاهُمَا اللَّهُ أَبَوَيْنِ. وَمِنْ هَذَا الْجِنْسِ خَبَرُ عَائِشَةَ: كَانَ طَعَامُنَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الأَسْوَدَيْنِ: التَّمْرَ وَالْمَاءَ. وَإِنَّمَا السَّوَادُ لِلتَّمْرِ خَاصَّةً دُونَ الْمَاءِ , فَسَمَّتْهُمَا عَائِشَةُ الأَسْوَدَيْنِ , لَمَّا قَرَنَتْ بَيْنَهُمَا. وَمِنْ هَذَا الْجِنْسِ قِيلَ: سُنَّةُ الْعُمَرَيْنِ. وَإِنَّمَا أُرِيدَ أَبُو بَكْرٍ، وَعُمَرُ , لا كَمَا تَوَهَّمَ مَنْ ظَنَّ أَنَّهُ أُرِيدَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ , وَعُمَرُ بْنُ عَبْدِ الْعَزِيزِ. وَالدَّلِيلُ عَلَى أَنَّهُ أَرَادَ بِقَوْلِهِ: وَإِذَا قَامَتِ الصَّلاةُ النِّدَاءَ الثَّانِيَ الْمُسَمَّى إِقَامَةً