19.
Book of Itikaf
١٩-
كِتَابُ الِاعْتِكَافِ


Chapter on mentioning voluntary seclusion

‌بَابُ ذِكْرِ الِاعْتِكَافِ

NameFameRank
الأسمالشهرةالرتبة

Muwatta Imam Malik 673

Yahya related to me from Malik that he had asked Ibn Shihab whether someone doing itikaf could go into a house to relieve himself, and he said, "Yes, there is no harm in that."Malik said, "The situation that we are all agreed upon here is that there is no disapproval of anyone doing itikaf in a mosque where jumua is held. The only reason I see for disapproving of doing itikaf in a mosque where jumua is not held is that the man doing itikaf would have to leave the mosque where he was doing itikaf in order to go to jumua, or else not go there at all. If, however, he is doing itikaf in a mosque where jumua is not held, and he does not have to go to jumua in any other mosque, then I see no harm in him doing itikaf there, because Allah, the Blessed and Exalted, says, 'While you are doing itikaf in mosques,' and refers to all mosques in general, without specifying any particular kind."Malik continued, "Accordingly, it is permissiblefor a man to do itikaf in a mosque where jumua is not held if he does not have to leave it to go to a mosque where jumua is held."Malik said, "A person doing itikaf should spend the night only in the mosque where he is doing itikaf, except if his tent is in one of the courtyards of the mosque. I have never heard that someone doing itikaf can put up a shelter anywhere except in the mosque itself or in one of the courtyards of the mosque.Part of what shows that he must spend the night in the mosque is the saying of A'isha, 'When the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, was doing itikaf, he would only go into the house to relieve himself.' Nor should he do itikaf on the roof of the mosque or in the minaret."Malik said, "The person who is going to do itikaf should enter the place where he wishes to do itikaf before the sun sets on the night when he wishes to begin his itikaf, so that he is ready to begin the itikaf at the beginning of the night when he is going to start his itikaf. A person doing itikaf should be occupied with his itikaf, and not turn his attention to other things which might occupy him, such as trading or whatever. There is no harm, however, if some one doing itikaf tells some one to do something for him regarding his estate, or the affairs of his family, or tells someone to sell some property of his, or something else that does not occupy him directly. There is no harm in him arranging for someone else to do that for him if it is a simple matter."Malik said, "I have never heard any of the people of knowledge mentioning any modification as far as how to do itikaf is concerned. Itikaf is an act of ibada like the prayer, fasting, the hajj, and such like acts, whether they are obligatory or voluntary. Anyone who begins doing any of these acts should do them according to what has come down in the sunna. He should not start doing anything in them that the muslims have not done, whether it is a modification that he imposes on others, or one that he begins doing himself. The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, practised itikaf, and the muslims know what the sunna of itikaf is."Malik said, "Itikaf and jiwar are the same, and Itikaf is the same for a village-dweller as it is for a nomad."

یحییٰ نے مجھ سے مالک کی حدیث بیان کی ، انہوں نے کہا کہ میں نے ابن شہاب سے اعتکاف کرنے والے کے بارے میں پوچھا کہ کیا وہ گھر میں قضائے حاجت کے لیے جا سکتا ہے؟ انہوں نے کہا کہ ہاں، اس میں کوئی حرج نہیں ہے۔ مالک نے کہا: ’’جس پر ہم سب کا اتفاق ہے وہ یہ ہے کہ اس مسجد میں اعتکاف کرنے کی ممانعت نہیں ہے جہاں جمعہ پڑھا جاتا ہے۔ میرے نزدیک اس مسجد میں جہاں جمعہ نہیں ہوتا اعتکاف کرنے کی ممانعت کی وجہ صرف یہ ہو سکتی ہے کہ اس صورت میں معتکف کو جمعہ کے لیے اس مسجد سے نکلنا پڑے گا جہاں وہ اعتکاف کر رہا ہے ورنہ وہ جمعہ کی نماز ہی نہ پڑھ سکے گا۔ لیکن اگر وہ اس مسجد میں اعتکاف کر رہا ہے جہاں جمعہ نہیں ہوتا اور اسے جمعہ کے لیے کسی دوسری مسجد میں جانے کی ضرورت نہیں ہے تو میرے نزدیک اس میں کوئی حرج نہیں ہے کہ وہ ایسی مسجد میں اعتکاف کرے کیونکہ اللہ تبارک و تعالیٰ کا فرمان ہے: ’’جب تم مسجدوں میں اعتکاف کرو‘‘ اس آیت میں عام طور پر تمام مسجدوں کا ذکر ہے، کسی خاص قسم کی مسجد کی قید نہیں لگائی گئی‘‘۔ مالک نے کہا ’’چنانچہ اس شخص کے لیے اس مسجد میں اعتکاف کرنا جائز ہے جہاں جمعہ نہیں ہوتا، بشرطیکہ اسے جمعہ کے لیے اس مسجد سے نکلنا نہ پڑے جہاں جمعہ ہوتا ہے‘‘۔ مالک نے کہا: ’’معتکف کو رات صرف اسی مسجد میں گزارنی چاہیے جہاں وہ اعتکاف کر رہا ہے، البتہ اگر اس کا خیمہ مسجد کے صحن میں ہو تو اور بات ہے۔ میں نے کبھی نہیں سنا کہ کوئی شخص اعتکاف کی حالت میں مسجد یا اس کے صحن کے سوا کہیں اور اپنا قیام کر سکتا ہے‘‘۔ اس امر کی دلیل کہ معتکف کو رات مسجد میں ہی گزارنی چاہیے، حضرت عائشہ رضی اللہ عنہا کا یہ فرمان بھی ہے: ’’رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم جب اعتکاف فرماتے تو صرف قضائے حاجت کے لیے گھر تشریف لاتے تھے‘‘۔ اور نہ ہی اسے چاہیے کہ مسجد کی چھت پر یا مینار میں اعتکاف کرے۔ مالک نے کہا، ’’جو شخص اعتکاف کرنا چاہتا ہے اسے چاہیے کہ جس رات سے وہ اعتکاف کا ارادہ رکھتا ہے اس رات سورج غروب ہونے سے پہلے اس جگہ میں داخل ہو جائے جہاں وہ اعتکاف کرنا چاہتا ہے تاکہ جس رات سے وہ اعتکاف شروع کرنے والا ہے اس رات کے آغاز میں ہی وہ اعتکاف کے لیے تیار ہو جائے۔ معتکف اپنے اعتکاف میں مشغول رہے اور اپنی توجہ ایسی دوسری چیزوں کی طرف نہ لگائے جو اسے مصروف رکھیں جیسے تجارت وغیرہ۔ البتہ اگر معتکف کسی کو اپنی جائیداد کے بارے میں یا اپنے گھر والوں کے بارے میں کچھ کرنے کا حکم دے یا کسی کو اپنی کوئی جائیداد فروخت کرنے کا حکم دے یا ایسا کوئی اور کام جس میں وہ خود براہ راست مصروف نہ ہو تو اس میں کوئی حرج نہیں ہے۔ اگر معاملہ سادہ ہو تو کسی دوسرے کو یہ کام کرنے کا کہہ دینے میں کوئی حرج نہیں ہے‘‘۔ مالک نے کہا، ’’میں نے کبھی کسی عالم کو اعتکاف کے طریقے میں کسی قسم کی تبدیلی کا ذکر کرتے نہیں سنا۔ اعتکاف عبادت کا ایک عمل ہے جیسے نماز، روزہ، حج اور اس طرح کے دیگر اعمال خواہ وہ فرض ہوں یا نفل۔ ان میں سے جو کوئی بھی کسی عمل کا آغاز کرتا ہے تو اسے چاہیے کہ وہ سنت کے مطابق اسے انجام دے۔ اسے ان میں ایسا کچھ شروع نہیں کرنا چاہیے جو مسلمانوں نے نہ کیا ہو خواہ وہ کوئی ایسی تبدیلی ہو جو وہ دوسروں پر عائد کرے یا خود شروع کر دے۔ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے اعتکاف کیا تھا اور مسلمان جانتے ہیں کہ اعتکاف کی سنت کیا ہے‘‘۔ مالک نے کہا، ’’دیہاتی اور خانہ بدوش دونوں کے لیے اعتکاف اور جوار ایک جیسے ہیں‘‘۔

Yahya ne mujh se Maalik ki hadees bayaan ki, unhon ne kaha ki main ne Ibn Shahab se aitkaf karne wale ke baare mein poocha ki kya woh ghar mein qaza-e-hajat ke liye ja sakta hai? Unhon ne kaha ki haan, is mein koi harj nahin hai. Maalik ne kaha: ''Jis par hum sab ka ittefaq hai woh yeh hai ki is masjid mein aitkaf karne ki mamanat nahin hai jahan Jumma parha jata hai. Mere nazdeek is masjid mein jahan Jumma nahin hota aitkaf karne ki mamanat ki wajah sirf yeh ho sakti hai ki is soorat mein mutakif ko Jumma ke liye is masjid se nikalna pade ga jahan woh aitkaf kar raha hai warna woh Jumma ki namaz hi na parh sake ga. Lekin agar woh is masjid mein aitkaf kar raha hai jahan Jumma nahin hota aur use Jumma ke liye kisi doosri masjid mein jaane ki zaroorat nahin hai to mere nazdeek is mein koi harj nahin hai ki woh aisi masjid mein aitkaf kare kyunki Allah Tabaarak wa Ta'ala ka farmaan hai: ''Jab tum masjidon mein aitkaf karo'' is aayat mein aam taur par tamam masjidon ka zikar hai, kisi khaas qisam ki masjid ki qaid nahin lagayi gayi''. Maalik ne kaha ''Chunancha us shakhs ke liye is masjid mein aitkaf karna jaiz hai jahan Jumma nahin hota, basharte ki use Jumma ke liye is masjid se nikalna na pade jahan Jumma hota hai''. Maalik ne kaha: ''Mutakif ko raat sirf usi masjid mein guzaarni chahiye jahan woh aitkaf kar raha hai, albatta agar us ka khaima masjid ke sahn mein ho to aur baat hai. Main ne kabhi nahin suna ki koi shakhs aitkaf ki halat mein masjid ya us ke sahn ke siwa kahin aur apna qayam kar sakta hai''. Is amar ki daleel ki mutakif ko raat masjid mein hi guzaarni chahiye, Hazrat Ayesha (Razi Allahu Anha) ka yeh farmaan bhi hai: ''Rasool Allah (Sallallahu Alaihi Wasallam) jab aitkaf farmate to sirf qaza-e-hajat ke liye ghar tashreef late the''. Aur na hi use chahiye ki masjid ki chhat par ya minaar mein aitkaf kare. Maalik ne kaha, ''Jo shakhs aitkaf karna chahta hai use chahiye ki jis raat se woh aitkaf ka irada rakhta hai us raat sooraj ghurub hone se pehle us jagah mein dakhil ho jaye jahan woh aitkaf karna chahta hai taaki jis raat se woh aitkaf shuru karne wala hai us raat ke aaghaz mein hi woh aitkaf ke liye taiyar ho jaye. Mutakif apne aitkaf mein mashgool rahe aur apni tawajjuh aisi doosri cheezon ki taraf na lagaye jo use masroof rakhen jaise tijarat waghaira. Albatta agar mutakif kisi ko apni jaidad ke baare mein ya apne ghar walon ke baare mein kuch karne ka hukum de ya kisi ko apni koi jaidad farokht karne ka hukum de ya aisa koi aur kaam jis mein woh khud barah-e-raast masroof na ho to is mein koi harj nahin hai. Agar mamla sada ho to kisi doosre ko yeh kaam karne ka keh dene mein koi harj nahin hai''. Maalik ne kaha, ''Main ne kabhi kisi alim ko aitkaf ke tariqe mein kisi qisam ki tabdeeli ka zikar karte nahin suna. Aitkaf ibadat ka ek amal hai jaise namaz, roza, Hajj aur is tarah ke deegar aamaal chahe woh farz hon ya nafl. In mein se jo koi bhi kisi amal ka aaghaz karta hai to use chahiye ki woh Sunnat ke mutabiq use anjam de. Use in mein aisa kuch shuru nahin karna chahiye jo Musalmanon ne na kiya ho chahe woh koi aisi tabdeeli ho jo woh doosron par aaid kare ya khud shuru kar de. Rasool Allah (Sallallahu Alaihi Wasallam) ne aitkaf kiya tha aur Musalman jante hain ki aitkaf ki Sunnat kya hai''. Maalik ne kaha, ''Dehati aur khana badosh donon ke liye aitkaf aur jawar ek jaise hain''.

وَحَدَّثَنِي عَنْ مَالِكٍ ، أَنَّهُ سَأَلَ ابْنَ شِهَابٍ عَنِ الرَّجُلِ يَعْتَكِفُ هَلْ يَدْخُلُ لِحَاجَتِهِ تَحْتَ سَقْفٍ ؟ فَقَالَ : « نَعَمْ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ » قَالَ مَالِكٌ : " الْأَمْرُ عِنْدَنَا الَّذِي لَا اخْتِلَافَ فِيهِ . أَنَّهُ لَا يُكْرَهُ الْاعْتِكَافُ فِي كُلِّ مَسْجِدٍ يُجَمَّعُ فِيهِ ، وَلَا أُرَاهُ كُرِهَ الْاعْتِكَافُ فِي الْمَسَاجِدِ الَّتِي لَا يُجَمَّعُ فِيهَا ، إِلَّا كَرَاهِيَةَ أَنْ يَخْرُجَ الْمُعْتَكِفُ مِنْ مَسْجِدِهِ الَّذِي اعْتَكَفَ فِيهِ ، إِلَى الْجُمُعَةِ أَوْ يَدَعَهَا . فَإِنْ كَانَ مَسْجِدًا لَا يُجَمَّعُ فِيهِ الْجُمُعَةُ وَلَا يَجِبُ عَلَى صَاحِبِهِ إِتْيَانُ الْجُمُعَةِ فِي مَسْجِدٍ سِوَاهُ ، فَإِنِّي لَا أَرَى بَأْسًا بِالْاعْتِكَافِ فِيهِ . لِأَنَّ اللَّهَ ﵎ قَالَ : ﴿ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ﴾ [ البقرة : ١٨٧ ] فَعَمَّ اللَّهُ الْمَسَاجِدَ كُلَّهَا وَلَمْ يَخُصَّ شَيْئًا مِنْهَا " قَالَ مَالِكٌ : « فَمِنْ هُنَالِكَ جَازَ لَهُ أَنْ يَعْتَكِفَ فِي الْمَسَاجِدِ الَّتِي لَا يُجَمَّعُ فِيهَا الْجُمُعَةُ . إِذَا كَانَ لَا يَجِبُ عَلَيْهِ أَنْ يَخْرُجَ مِنْهُ إِلَى الْمَسْجِدِ الَّذِي تُجَمَّعُ فِيهِ الْجُمُعَةُ » قَالَ مَالِكٌ : « وَلَا يَبِيتُ الْمُعْتَكِفُ إِلَّا فِي الْمَسْجِدِ الَّذِي اعْتَكَفَ فِيهِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ خِبَاؤُهُ فِي رَحَبَةٍ مِنْ رِحَابِ الْمَسْجِدِ . وَلَمْ أَسْمَعْ أَنَّ الْمُعْتَكِفَ يَضْرِبُ بِنَاءً يَبِيتُ فِيهِ . إِلَّا فِي الْمَسْجِدِ . أَوْ فِي رَحَبَةٍ مِنْ رِحَابِ الْمَسْجِدِ . وَمِمَّا يَدُلُّ عَلَى أَنَّهُ لَا يَبِيتُ إِلَّا فِي الْمَسْجِدِ ، قَوْلُ عَائِشَةَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ إِذَا اعْتَكَفَ ⦗ص:٣١٤⦘ لَا يَدْخُلُ الْبَيْتَ إِلَّا لِحَاجَةِ الْإِنْسَانِ . وَلَا يَعْتَكِفُ فَوْقَ ظَهْرِ الْمَسْجِدِ ، وَلَا فِي الْمَنَارِ يَعْنِي الصَّوْمَعَةَ » وقَالَ مَالِكٌ : « يَدْخُلُ الْمُعْتَكِفُ الْمَكَانَ الَّذِي يُرِيدُ أَنْ يَعْتَكِفَ فِيهِ ، قَبْلَ غُرُوبِ الشَّمْسِ مِنَ اللَّيْلَةِ الَّتِي يُرِيدُ أَنْ يَعْتَكِفَ فِيهَا ، حَتَّى يَسْتَقْبِلَ بِاعْتِكَافِهِ أَوَّلَ اللَّيْلَةِ الَّتِي يُرِيدُ أَنْ يَعْتَكِفَ فِيهَا ، وَالْمُعْتَكِفُ مُشْتَغِلٌ بِاعْتِكَافِهِ . لَا يَعْرِضُ لِغَيْرِهِ مِمَّا يَشْتَغِلُ بِهِ مِنَ التِّجَارَاتِ ، أَوْ غَيْرِهَا . وَلَا بَأْسَ بِأَنْ يَأْمُرَ الْمُعْتَكِفُ بِبِعْضِ حَاجَتِهِ بِضَيْعَتِهِ ، وَمَصْلَحَةِ أَهْلِهِ ، وَأَنْ يَأْمُرَ بِبَيْعِ مَالِهِ . أَوْ بِشَيْءٍ لَا يَشْغَلُهُ فِي نَفْسِهِ ، فَلَا بَأْسَ بِذَلِكَ إِذَا كَانَ خَفِيفًا ، أَنْ يَأْمُرَ بِذَلِكَ مَنْ يَكْفِيهِ إِيَّاهُ » قَالَ مَالِكٌ : " لَمْ أَسْمَعْ أَحَدًا مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ يَذْكُرُ فِي الْاعْتِكَافِ شَرْطًا ، وَإِنَّمَا الْاعْتِكَافُ عَمَلٌ مِنَ الْأَعْمَالِ مِثْلُ : الصَّلَاةِ وَالصِّيَامِ وَالْحَجِّ . وَمَا أَشْبَهَ ذَلِكَ مِنَ الْأَعْمَالِ . مَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ فَرِيضَةً أَوْ نَافِلَةً . فَمَنْ دَخَلَ فِي شَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ فَإِنَّمَا يَعْمَلُ بِمَا مَضَى مِنَ السُّنَّةِ . وَلَيْسَ لَهُ أَنْ يُحْدِثَ فِي ذَلِكَ غَيْرَ مَا مَضَى عَلَيْهِ الْمُسْلِمُونَ . لَا مِنْ شَرْطٍ يَشْتَرِطُهُ وَلَا يَبْتَدِعُهُ ، وَقَدِ اعْتَكَفَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ . وَعَرَفَ الْمُسْلِمُونَ سُنَّةَ الِاعْتِكَافِ " قَالَ مَالِكٌ : « وَالِاعْتِكَافُ وَالْجِوَارُ سَوَاءٌ . وَالِاعْتِكَافُ لِلْقَرَوِيِّ وَالْبَدَوِيِّ سَوَاءٌ »