52.
Characteristics of the Day of Judgment, Paradise, and Hell
٥٢-
كتاب صفة القيامة والجنة والنار


7
Chapter: The Smoke (Ad-Dukhan)

٧
باب الدُّخَانِ ‏‏

Sahih Muslim 2798a

Masruq reported, we were sitting in the company of Abdullah (رضي الله تعالی عنہ) and he was lying on the bed that a person came and said, Abu Abdur Rabman, a story-teller at the gates of Kinda says that the verse (of the Qur'an) which deals with the ‘smoke’ implies that which is about to come and it would hold the breath of the infidels and would inflict the believers with cold. Thereupon Abdullah (رضي الله تعالى عنه) got up and said in anger. O people, fear Allah and say only that which one knows amongst you and do not say which he does not know, and he should simply say, Allah has the best knowledge for He has the best knowledge amongst all of you. It does not befit him to say that which he does not know. Allah has the best knowledge of it. Verily Allah, the Exalted and Glorious, said to His Prophet (s) to state, ‘I do not ask from you any remuneration and I am not the one to put you in trouble,’ and when Allah's Apostle (صلى الله عليه وآله وسلم) saw people turning back (from religion) he said, O Allah, afflict them with seven famines as was done in the case of Yusuf (عليه السلم), so they were afflicted with famine by which they were forced to eat everything until they were obliged to eat the hides and the dead bodies because of hunger, and every one of them looked towards the sky and he found a smoke. And Abu Sufyan came, and he said, Muhammad (صلى الله عليه وآله وسلم), you have come to command us to obey Allah and cement the ties of blood relation whereas your people are undone; supplicate Allah for them. Thereupon Allah, the Exalted and Glorious, said – [So watch out for the Day when the sky will bring visible smoke, enveloping all people; 'this is a painful punishment.' (Then people will say), 'Our Lord, lift the punishment from us, we now believe.' But how can the acceptance of Our Message at that time be beneficial to them? The Apostle (صلى الله عليه وآله وسلم), who makes the things clear, has already come to them. Yet they deny him, saying: 'He is insane and is taught by others!' Indeed, We will remove (that) punishment (famine) for a while, but you (Makkans) will return (to disbelief again).] (Ad-Dhkhan: 10-15) (If these verses implied the torment of this life) could the chastisement of the next life be averted (as the Qur'an states) – [(Then) on the Day We will deal (with you) severely (and) you will be subjected to a harsh retribution.] (Ad-Dukhan - 16)? The seizing (in the Hadith) implies that of the Day of Badr. And so far as the sign of smoke, seizing, inevitability and signs of Rome are concerned, they have become things of the past now.

منصور نے ابو ضحیٰ ( مسلم بن صحیح ) سے ، انھوں نے مسروق سے روایت کی ، کہا : ہم حضرت عبداللہ ( بن مسعود رضی اللہ تعالیٰ عنہ ) کے پاس بیٹھے ہوئے تھے اور وہ ہمارے درمیان ( اپنے بستر یا بچھونے پر ) لیٹے ہوئے تھے تو ایک شخص آیا اور کہنے لگا : ابو عبدالرحمان!ابواب کندہ ( کوفہ کا ایک محلہ ) میں ایک قصہ گو ( واعظ ) آیا ہوا ہے ، وہ وعظ کررہا ہے اور یہ کہتا ہے کہ دھوئیں والی ( اللہ کی ) نشانی آئے گی اور ( یہ د ھواں ) کافروں کی روحیں قبض کرلے گا اور مومنوں کو یہ زکام جیسی کیفیت سے دو چار کرے گا ۔ حضرت عبداللہ ( بن مسعود رضی اللہ تعالیٰ عنہ ) نے کہا اور وہ غصے کے عالم میں اٹھ کر بیٹھ گئے ، لوگو! اللہ سے ڈرو ، تم میں سے جو شخص کوئی چیز جانتا ہو ، وہ اتنی ہی بیان کرے جتنی جانتاہو اور جو نہیں جانتا ، وہ کہے : اللہ زیادہ جاننے والا ہے ۔ بے شک وہ ( اللہ تعالیٰ ) تم میں سے اس کو ( بھی ) زیادہ جاننے والاہے ۔ جو اس بات کے بارے میں جو وہ نہیں جانتا ، یہ کہتا ہے : اللہ زیادہ جاننے والا ہے ۔ اللہ عزوجل نے ا پنے نبی کریم ﷺ سے فرمایا؛ "" کہہ دیجئے : میں تم سے کوئی اجر نہیں مانگتا اور نہ ہی بناوٹ کرنے والوں میں سے ہوں ۔ "" رسول اللہ ﷺ نے جب لوگوں کی دین سے روگردانی دیکھی تو آپ نے ( دعا کرتے ہوئے ) فرمایا : "" اے اللہ! ( ان پر ) یوسف علیہ السلام کےسات سالوں جیسے سات سال ( بھیج دے ۔ ) "" ( عبداللہ بن مسعود رضی اللہ تعالیٰ عنہ نے ) کہا : تو انھیں ( قحط کے ) ایک سال نے آلیا جس نے ہر چیز کاصفایاکرایا ، یہاں تک کہ ان ( مشرک ) لوگوں نے بھوک سے چمڑے اور مردار تک کھائے ۔ ان میں سے کوئی شخص آسمان کی طرف دیکھتا تو اسے دھوئیں کے جیسی ایک چیز چھائی ہوئی نظر آتی ۔ چنانچہ ابو سفیان رسول اللہ ﷺ کی خدمت میں آیا اور کہا : اے محمد ( ﷺ ) آپ آئے ہیں ، اللہ کی اطاعت اور صلہ رحمی کاحکم دیتے ہیں ، آپ کی قوم ( قحط اور بھوک سے ) ہلاک ہورہی ہے ۔ ان کےلیے اللہ سے دعا کریں ۔ اللہ عزوجل نے فرمایا : "" آپ اس دن کا انتظار کریں جب آسمان ایک نظر آنے والے دھوئیں کو لے آئے گا ۔ ( اور وہ ) لوگوں کو ڈھانپ لے گا ۔ یہ دردناک عذاب ہوگا ، سے لے کر اس کے فرمان : "" نے شک تم ( کفر میں ) لوٹ جانے والے ہوگئے "" تک ۔ ( حضرت عبداللہ بن مسعود رضی اللہ تعالیٰ عنہ نے ) کہا : کیا آخرت کا عذاب ہٹایا جائے گا؟ "" جس دن ہم تم پر بڑی گرفت کریں گے ( اس دن ) ہم انتقام لینے والے ہوں گے ۔ "" وہ گرفت بدر کے دن تھی ۔ اب تک دھوئیں کی نشانی گرفت اور چمٹ جانےوالا عذاب ( بدر میں شکست فاش اور قتل ) اور روم ( کی فتح ) کی نشانی ( سب ) آکر گذر چکی ہیں ۔

Mansoor nay Abu Zuhayy (Musalman bin Sahih) say, unhoun nay Masrooq say riwayat ki, kaha: Hum Hazrat Abdullah (bin Masood Radi Allahu Ta'ala 'Anhu) kay pass baithe hue thay aur woh humare darmiyaan (apnay bistar ya bichhonay per) laytay hue thay to aik shakhs aya aur kahnay laga: Abu Abdul Rahman! Abwab Kunda (Kuffa ka aik mahalla) mein aik qissah go (wa'iz) aya hua hai, woh wa'iz kar raha hai aur yeh kehta hai ki dhuain wali (Allah ki) nishani aaye gi aur (yeh dhu'an) kafiroon ki roohan qabz kar lay ga aur mo'minoon ko yeh zukam jaisi kifiyat say do char karay ga. Hazrat Abdullah (bin Masood Radi Allahu Ta'ala 'Anhu) nay kaha aur woh ghusay kay alam mein uth kar baith gaye, logo! Allah say daro, tum mein say jo shakhs koi cheez jaanta ho, woh itni hi bayan kare jitni jaanta ho aur jo nahi jaanta, woh kahe: Allah ziyada jaannay wala hai. Bay shak woh (Allah Ta'ala) tum mein say is ko (bhi) ziyada jaannay wala hai. Jo is baat kay baaray mein jo woh nahi jaanta, yeh kehta hai: Allah ziyada jaannay wala hai. Allah-e-Azoo-wajal nay apnay Nabi Karim (صلى الله عليه وآله وسلم) say farmaaya: ''Kahi dijiye: Main tum say koi ajr nahi mangta aur na hi banaut karnay waloon mein say hoon.'' Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) nay jab logoon ki deen say rogardani dekhi to aap nay (dua kartay hue) farmaaya: ''Aye Allah! (In par) Yousuf Alaihis Salam kay sat saalon jaisay sat saal (bheej de).'' (Abdullah bin Masood Radi Allahu Ta'ala 'Anhu nay) kaha: To unhain (qahat kay) aik saal nay aaliya jis nay har cheez ka safaya karaya, yahaan tak ki un (mushrik) logoon nay bhookh say chamdhay aur mirdar tak khaiye. In mein say koi shakhs aasmaan ki taraf dekhata to usay dhuain kay jaisi aik cheez chhai huee nazar ati. Chananchh Abu Sufyan Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ki khidmat mein aya aur kaha: Aye Muhammad ((صلى الله عليه وآله وسلم)) aap aaye hain, Allah ki itaat aur salla-e-rahmi ka hukum detay hain, aap ki qoum (qahat aur bhookh say) halak ho rahi hai. Un kay liye Allah say dua karein. Allah-e-Azoo-wajal nay farmaaya: ''Aap is din ka intizar karein jab aasmaan aik nazar aane walay dhuain ko lay aye ga. (Aur woh) logoon ko dhanp lay ga. Yeh dardnak azab hoga, say lay kar is kay farmaan: ''Nay shak tum (kufr mein) loot jaane walay ho gaye'' tak. (Hazrat Abdullah bin Masood Radi Allahu Ta'ala 'Anhu nay) kaha: Kya akhirat ka azab hataaya jaaye ga? ''Jis din hum tum par bari girft karein gay (us din) hum intigham lainy walay hoon gay.'' Woh girft Badr kay din thi. Ab tak dhuain ki nishani girft aur chmat jaane wala azab (Badr mein shikast fash aur qatl) aur Room (ki fatah) ki nishani (sab) aakar guzar chuki hain."

أَخْبَرَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، أَخْبَرَنَا جَرِيرٌ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ أَبِي الضُّحَى، عَنْ مَسْرُوقٍ، قَالَ كُنَّا عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ جُلُوسًا وَهُوَ مُضْطَجِعٌ بَيْنَنَا فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ إِنَّ قَاصًّا عِنْدَ أَبْوَابِ كِنْدَةَ يَقُصُّ وَيَزْعُمُ أَنَّ آيَةَ الدُّخَانِ تَجِيءُ فَتَأْخُذُ بِأَنْفَاسِ الْكُفَّارِ وَيَأْخُذُ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ كَهَيْئَةِ الزُّكَامِ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ وَجَلَسَ وَهُوَ غَضْبَانُ يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ مَنْ عَلِمَ مِنْكُمْ شَيْئًا فَلْيَقُلْ بِمَا يَعْلَمُ وَمَنْ لَمْ يَعْلَمْ فَلْيَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ فَإِنَّهُ أَعْلَمُ لأَحَدِكُمْ أَنْ يَقُولَ لِمَا لاَ يَعْلَمُ اللَّهُ أَعْلَمُ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ قَالَ لِنَبِيِّهِ صلى الله عليه وسلم ‏{‏ قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ‏}‏ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لَمَّا رَأَى مِنَ النَّاسِ إِدْبَارًا فَقَالَ ‏"‏ اللَّهُمَّ سَبْعٌ كَسَبْعِ يُوسُفَ ‏"‏ ‏.‏ قَالَ فَأَخَذَتْهُمْ سَنَةٌ حَصَّتْ كُلَّ شَىْءٍ حَتَّى أَكَلُوا الْجُلُودَ وَالْمَيْتَةَ مِنَ الْجُوعِ وَيَنْظُرُ إِلَى السَّمَاءِ أَحَدُهُمْ فَيَرَى كَهَيْئَةِ الدُّخَانِ فَأَتَاهُ أَبُو سُفْيَانَ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّكَ جِئْتَ تَأْمُرُ بِطَاعَةِ اللَّهِ وَبِصِلَةِ الرَّحِمِ وَإِنَّ قَوْمَكَ قَدْ هَلَكُوا فَادْعُ اللَّهَ لَهُمْ - قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ ‏{‏ فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ * يَغْشَى النَّاسَ هَذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ‏}‏ إِلَى قَوْلِهِ ‏{‏ إِنَّكُمْ عَائِدُونَ‏}‏ ‏.‏ قَالَ أَفَيُكْشَفُ عَذَابُ الآخِرَةِ ‏{‏ يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرَى إِنَّا مُنْتَقِمُونَ‏}‏ فَالْبَطْشَةُ يَوْمَ بَدْرٍ وَقَدْ مَضَتْ آيَةُ الدُّخَانِ وَالْبَطْشَةُ وَاللِّزَامُ وَآيَةُ الرُّومِ ‏.‏