27.
Statement of Exegesis (Tafsir)
٢٧-
بیان التفسیر
Explanation of Surah Hamim Al-Dukhan
تفسير سورة حم الدخان
Name | Fame | Rank |
---|---|---|
ibn ‘abbāsin | Abdullah bin Abbas Al-Qurashi | Companion |
‘ikrimah | Ikrimah the freed slave of Ibn Abbas | Trustworthy |
abī sa‘īdin | Yahya ibn Sa'id al-Ansari | Trustworthy, Firm |
ibn ‘uyaynah | Sufyan bin `Uyainah Al-Hilali | Trustworthy Hadith Scholar |
abī | Isma'il ibn Subayh | Saduq (truthful), Hasan al-Hadith (good in Hadith) |
al-ḥasan bn ismā‘īl bn ṣubayḥin al-yashkurī | Ahmad ibn al-Hasan al-Yashkuri | Acceptable |
abū bakrin muḥammad bn al-qāsim bn sulaymān al-dhuhlī | Muhammad ibn al-Qasim al-Dahli | Weak in Hadith |
الأسم | الشهرة | الرتبة |
---|---|---|
ابْنِ عَبَّاسٍ | عبد الله بن العباس القرشي | صحابي |
عِكْرِمَةَ | عكرمة مولى ابن عباس | ثقة |
أَبِي سَعِيدٍ | يحيى بن سعيد الأنصاري | ثقة ثبت |
ابْنُ عُيَيْنَةَ | سفيان بن عيينة الهلالي | ثقة حافظ حجة |
أَبِي | إسماعيل بن صبيح | صدوق حسن الحديث |
الْحَسَنُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ بْنِ صُبَيْحٍ الْيَشْكُرِيُّ | أحمد بن الحسن اليشكري | مقبول |
أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ الذُّهْلِيُّ | محمد بن القاسم الذهلي | ضعيف الحديث |
Mustadrak Al Hakim 3683
" Abdullah bin Abbas (may Allah be pleased with them both) said regarding the verse of Allah Almighty: **وَ مَا خَلَقْنَا السَّمٰوٰتِ وَ الْاَرْضَ وَ مَا بَیْنَھُمَا لٰعِبِیْنَ ( الدخان : 38 )** “And We did not create the heavens and the earth and what is between them in play.” (Surah Ad-Dukhan: 38) The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) was asked: In how much time were the heavens and the earth created? He said: Allah Almighty created Saturday first, and He created the earth on Saturday and Sunday. He created the mountains on Monday and Tuesday, created the rivers, brought forth fruits in the earth, and decreed the sustenance of every land. Then He intended to create the heaven. At that time it was like smoke. Allah Almighty said to the heaven and the earth: **ائْتِیَا طَوْعًا اَوْ کَرْھًا قَالَتَآ اَتَیْنَا طَآئِعِیْنَ ( حم السجدۃ : 11 )** “Come both of you, willingly or unwillingly.” They both said: “We come willingly in obedience.” (Surah Fussilat: 11) So He made them into seven heavens in two days, Wednesday and Thursday, and sent down in every heaven its affair (its commandments). No creation took place on Friday and Saturday and when Sunday began. The Jews made many statements regarding this. So Allah Almighty revealed this verse refuting them: **وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّمٰوٰتِ وَ الْاَرْضَ وَ مَا بَیْنَھُمَا فِیْ سِتَّۃِ اَیَّامٍ وَّ مَا مَسَّنَا مِنْ لُّغُوْبٍ ( ق : 38 )** “And indeed We created the heavens and the earth and what is between them in six days, and no weariness touched Us.” (Surah Qaf: 38) **Note:** This hadith has been narrated by Abdur Razzaq from Ibn Uyainah (may Allah have mercy on him) from Abu Sa’eed (may Allah have mercy on him), and there is some weakness in its chain because they have not mentioned Ibn Abbas (may Allah be pleased with them both) in it, whereas we have narrated it with a connected chain along with the aforementioned chain. And Allah knows best."
" حضرت عبداللہ بن عباس رضی اللہ عنہما اللہ تعالیٰ کے ارشاد : وَ مَا خَلَقْنَا السَّمٰوٰتِ وَ الْاَرْضَ وَ مَا بَیْنَھُمَا لٰعِبِیْنَ ( الدخان : 38 ) ’’ اور ہم نے نہ بنائے آسمان اور زمین اور جو کچھ ان کے درمیان ہے کھیل کے طور پر ۔‘‘ ( ترجمہ کنزالایمان ، امام احمد رضا رحمۃ اللہ علیہ ) کے متعلق فرماتے ہیں : رسول اللہ ﷺ سے پوچھا گیا : آسمان اور زمین کتنے عرصے میں تخلیق کئے گئے ؟ آپ نے فرمایا : اللہ تعالیٰ نے سب سے پہلا دن اتوار بنایا اور اتوار اور پیر میں زمین پیدا کی ، منگل اور بدھ میں پہاڑ بنائے ، نہریں بنائیں ، زمین میں پھل پیدا کئے اور ہر زمین کی روزی مقرر فرمائی ۔ پھر آسمان کا ارادہ فرمایا ۔ اس وقت یہ ایک دھواں سا تھا ۔ اللہ تعالیٰ نے آسمان اور زمین سے فرمایا : ائْتِیَا طَوْعًا اَوْ کَرْھًا قَالَتَآ اَتَیْنَا طَآئِعِیْنَ ( حم السجدۃ : 11 ) ’’ دونوں حاضر ہو خوشی سے چاہے نا خوشی سے ، دونوں نے عرض کی کہ ہم رغبت کے ساتھ حاضر ہوئے تو انہیں پورے سات آسمان کر دیا دو دن میں اور ہر آسمان میں اسی کے کام کے احکام بھیجے ۔‘‘ ( ترجمہ کنزالایمان ، امام احمد رضا رحمۃ اللہ علیہ ) جمعرات اور جمعہ کے دن اور جب ہفتہ کا آغاز آیا تو اس میں کوئی تخلیق نہیں ہوئی تو یہود نے اس کے متعلق بہت باتیں بنائیں ۔ تو اللہ تعالیٰ نے ان کی تکذیب میں یہ آیت نازل فرمائی : وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّمٰوٰتِ وَ الْاَرْضَ وَ مَا بَیْنَھُمَا فِیْ سِتَّۃِ اَیَّامٍ وَّ مَا مَسَّنَا مِنْ لُّغُوْبٍ ( ق : 38 ) ’’ اور بیشک ہم نے آسمانوں اور زمین کو اور جو کچھ ان کے درمیان ہے چھ دن میں بنایا ، اور تکان ہمارے پاس نہ آئی ۔‘‘ ( ترجمہ کنزالایمان ، امام احمد رضا رحمۃ اللہ علیہ ) ٭٭ اس حدیث کو عبدالرزاق نے ابن عیینہ رحمۃ اللہ علیہ کے حوالے سے ابوسعید رحمۃ اللہ علیہ سے روایت کیا ہے اور اس میں ارسال کیا ہے کیونکہ انہوں نے اس میں ابن عباس رضی اللہ عنہما کا ذکر نہیں کیا جبکہ ہم نے مذکورہ سند کے ہمراہ اس کو متصلاً روایت کیا ہے ۔ واللہ اعلم ۔"
Hazrat Abdullah bin Abbas ( (رضي الله تعالى عنه) a Allah Ta'ala ke irshad: Wa ma khalaqnas samawati wal arda wa ma baynahuma la'ibin. (Ad-Dukhan: 38) ''Aur hum ne na banaye asmaan aur zameen aur jo kuchh un ke darmiyaan hai khel ke taur par.'' (Tarjuma Kanzul Iman, Imam Ahmad Raza Rehmatullah Alaih) ke mutalliq farmate hain: Rasul Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) se pucha gaya: Asmaan aur zameen kitne arse mein takhleeq kiye gaye? Aap ne farmaya: Allah Ta'ala ne sab se pehla din itwar banaya aur itwar aur peer mein zameen paida ki, mangal aur budh mein paharr banaye, naharein banayein, zameen mein phal paida kiye aur har zameen ki rozi muqarrar farmayi. Phir asmaan ka irada farmaya. Iss waqt yeh ek dhuan sa tha. Allah Ta'ala ne asmaan aur zameen se farmaya: I'tiya taowan aw karhan qalata aatayna ta'aeen. (Ha Mim As-Sajdah: 11) ''Donoon hazir ho khushi se chahe nakhushi se, dono ne arz ki ke hum ragbat ke sath hazir hue to unhein poore sat asmaan kar diya do din mein aur har asmaan mein usi ke kaam ke ahkaam bheje.'' (Tarjuma Kanzul Iman, Imam Ahmad Raza Rehmatullah Alaih) Jumerat aur juma ke din aur jab hafta ka aghaz aaya to uss mein koi takhleeq nahin hui to yahud ne uss ke mutalliq bohat baatein banayein. To Allah Ta'ala ne unki takzeeb mein yeh ayat nazil farmayi: Wa laqad khalaqnas samawati wal arda wa ma baynahuma fi sittati ayyamin wa ma massana min lughoob. (Qaf: 38) ''Aur beshak hum ne asmano aur zameen ko aur jo kuchh un ke darmiyaan hai chhe din mein banaya, aur takan humare pass na aayi.'' (Tarjuma Kanzul Iman, Imam Ahmad Raza Rehmatullah Alaih) ** Iss hadees ko Abdul Razzaq ne Ibn e Uyainah Rehmatullah Alaih ke hawale se Abu Saeed Rehmatullah Alaih se riwayat kya hai aur iss mein irsal kya hai kyunki unhon ne iss mein Ibn Abbas ( (رضي الله تعالى عنه) a ka zikr nahin kya jabki hum ne mazkora sanad ke hamraah iss ko muttasilan riwayat kya hai. Wallahu A'lam.
أَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ بْنِ سُلَيْمَانَ الذُّهْلِيُّ، ثنا الْحَسَنُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ بْنِ صُبَيْحٍ الْيَشْكُرِيُّ، حَدَّثَنِي أَبِي، ثنا ابْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ {وَمَا خَلَقْنَا السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ} قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي كَمْ خُلِقَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضً؟ قَالَ: "" خَلَقَ اللَّهُ أَوَّلَ الْأَيَّامِ الْأَحَدَ، وَخُلِقَتِ الْأَرْضُ فِي يَوْمِ الْأَحَدِ، وَيَوْمَ الِاثْنَيْنِ، وَخُلِقَتِ الْجِبَالُ وَشُقَّتِ الْأَنْهَارُ، وَغُرِسَ فِي الْأَرْضِ الثِّمَارُ وَقُدِّرَ فِي كُلِّ أَرْضٍ قُوتُهَا يَوْمَ الثُّلَاثَاءِ وَيَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ، ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ: {ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ} [فصلت: 11] فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا فِي يَوْمِ الْخَمِيسِ وَيَوْمِ الْجُمُعَةِ، وَكَانَ آخِرُ الْخَلْقِ فِي آخِرِ السَّاعَاتِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ، فَلَمَّا كَانَ يَوْمُ السَّبْتِ لَمْ يَكُنْ فِيهِ خَلْقٌ فَقَالَتِ الْيَهُودُ فِيهِ مَا قَالَتْ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ تَكْذِيبَهَا {وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِنْ لُغُوبٍ} «هَذَا حَدِيثٌ قَدْ أَرْسَلَهُ عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنِ ابْنِ عُيَيْنَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ، وَلَمْ يَذْكُرْ فِيهِ ابْنَ عَبَّاسٍ وَكَتَبْنَاهُ مُتَّصِلًا مِنْ هَذِهِ الرِّوَايَةِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ» [التعليق - من تلخيص الذهبي] 3683 - رواه عبد الرزاق عن ابن عيينة عن أبي سعيد مرسلا لم يذكر ابن عباس