14.
The Book on Business
١٤-
كتاب البيوع عن رسول الله صلى الله عليه وسلم


16
Chapter: What Has Been Related About The Sale Of Habalil-Habalah

١٦
باب مَا جَاءَ فِي النَّهْىِ عَنْ بَيْعِ، حَبَلِ الْحَبَلَةِ

NameFameRank
ibn ‘umar Abdullah ibn Umar al-Adwi Sahabi
wanāfi‘in Nafi', the freed slave of Ibn Umar Trustworthy, reliable, and famous
sa‘īd bn jubayrin Saeed bin Jubair al-Asadi Trustworthy, Established
ayyūb Ayyub al-Sakhtiyani Trustworthy, his narrations are considered strong evidence
ibn ‘umar Abdullah ibn Umar al-Adwi Sahabi
‘abd al-wahhāb al-thaqafī Abd al-Wahhab ibn Abd al-Majid al-Thaqafi Thiqah (Trustworthy)
ibn ‘abbāsin Abdullah bin Abbas Al-Qurashi Companion
nāfi‘in Nafi', the freed slave of Ibn Umar Trustworthy, reliable, and famous
ayyūb Ayyub al-Sakhtiyani Trustworthy, his narrations are considered strong evidence
sa‘īd bn jubayrin Saeed bin Jubair al-Asadi Trustworthy, Established
ayyūb Ayyub al-Sakhtiyani Trustworthy, his narrations are considered strong evidence
ḥammād bn zaydin Hammad ibn Zayd al-Azdi Trustworthy, Upright, Jurist, Imam, Great, Famous
shu‘bah Shu'bah ibn al-Hajjaj al-'Ataki Trustworthy, حافظ (memorizer of Hadith), pious, devout
qutaybah Qutaybah ibn Sa'id al-Thaqafi Trustworthy, Firm

Jami` at-Tirmidhi 1229

Narrated Ibn 'Umar: The Prophet (ﷺ) prohibited the sale of Habalil-Habalah. [He said:] There are narrations on this topic from 'Abdullah bin 'Abbas and Abu Sa'eed Al-Khudri Imam Tirmidhi says: 1- The hadith of Ibn Umar, may Allah be pleased with them both, is good and authentic, 2- Shu'bah narrated this hadith via the route: "from Ayyub from Said bin Jubair from Ibn Abbas." And Abdul Wahab Thaqafi and others have narrated via the route: "from Ayyub from Said bin Jubair and Nafi from Ibn Umar from the Prophet, peace be upon him." And this is more authentic, 3- The learned scholars follow this [view]. "Habl al-Habalah" (the fetus of a fetus) refers to the offspring of a camel's offspring. According to the scholars, this type of sale is abrogated and it is considered one of the deceptive sales, 4- In this chapter, there are also hadiths from Abdullah bin Abbas and Abu Sa'id Khudri, may Allah be pleased with them.


Grade: Sahih

عبداللہ بن عمر رضی الله عنہما کہتے ہیں کہ نبی اکرم ﷺ نے حمل کے حمل کو بیچنے سے منع فرمایا ۱؎۔ امام ترمذی کہتے: ۱- ابن عمر رضی الله عنہما کی حدیث حسن صحیح ہے، ۲- شعبہ نے اس حدیث کو بطریق: «عن أيوب عن سعيد بن جبير عن ابن عباس» روایت کیا ہے۔ اور عبدالوھاب ثقفی وغیرہ نے بطریق: «عن أيوب عن سعيد بن جبير ونافع عن ابن عمر عن النبي صلى الله عليه وسلم» روایت کی ہے۔ اور یہ زیادہ صحیح ہے، ۳- اہل علم کا اسی پر عمل ہے۔ «حبل الحبلة» ( حمل کے حمل ) سے مراد اونٹنی کے بچے کا بچہ ہے۔ اہل علم کے نزدیک یہ بیع منسوخ ہے اور یہ دھوکہ کی بیع میں سے ایک بیع ہے، ۴- اس باب میں عبداللہ بن عباس اور ابو سعید خدری رضی الله عنہم سے بھی احادیث آئی ہیں۔

Abdul'lah ibn Umar radi'Allahu 'anhuma kehte hain ke Nabi-e-Akram (صلى الله عليه وآله وسلم) ne hamil ke hamil ko bechne se mana farmaya 1؎. Imam Tirmidhi kehte hain: 1. Ibn Umar radi'Allahu 'anhuma ki hadith Hasan Sahih hai, 2. Sha'ba ne is hadith ko batariq: «'an A'yub 'an Saeed ibn Jubair 'an ibn Abbas» riwayat ki hai. Aur Abdulwahab Thaqfi waghera ne batariq: «'an A'yub 'an Saeed ibn Jubair wa Naafi' 'an ibn Umar 'an an-Nabi (صلى الله عليه وآله وسلم)» riwayat ki hai. Aur yeh ziada sahih hai, 3. A'hl-e-ilm ka isi par amal hai. «Habl al-Habala» (hamil ke hamil) se murad untni ke bache ka bacha hai. A'hl-e-ilm ke nazdeek yeh bai' mansukh hai aur yeh dhoke ki bai' mein se ek bai' hai, 4. Is bab mein Abdul'lah ibn Abbas aur Abu Saeed Khudri radi'Allahu 'anhuma se bhi ahadith aayi hain.

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ، حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ، عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ نَافِعٍ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ، أَنّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:‏‏‏‏ نَهَى عَنْ بَيْعِ حَبَلِ الْحَبَلَةِ . قَالَ:‏‏‏‏ وَفِي الْبَاب، ‏‏‏‏‏‏عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ، ‏‏‏‏‏‏وَأَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ. قَالَ أَبُو عِيسَى:‏‏‏‏ حَدِيثُ ابْنِ عُمَرَ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ، ‏‏‏‏‏‏وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ، ‏‏‏‏‏‏وَحَبَلُ الْحَبَلَةِ نِتَاجُ النِّتَاجِ وَهُوَ بَيْعٌ مَفْسُوخٌ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ وَهُوَ مِنْ بَيُوعِ الْغَرَرِ، ‏‏‏‏‏‏وَقَدْ رَوَى شُعْبَةُ هَذَا الْحَدِيثَ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ وَرَوَى عَبْدُ الْوَهَّابِ الثَّقَفِيُّ وَغَيْرُهُ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ أَيُّوبَ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، وَنَافِعٍ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهَذَا أَصَحُّ.