8.
The Book on Fasting
٨-
كتاب الصوم عن رسول الله صلى الله عليه وسلم
80
Chapter: What Has Been Related About: Can The One Performing I'tikaf Leave For His Needs Or Not?
٨٠
باب الْمُعْتَكِفُ يَخْرُجُ لِحَاجَتِهِ أَمْ لاَ
Jami` at-Tirmidhi 805
Another narration) by Quraibah from Al-Laith a similar narration as above Hadith (Hadith # 123). This is acted upon according to the people of knowledge. When a man performs Al-I'tikaf, he is not to leave his I'tikaf except for some personal needs. They agree upon this. He goes out to relieve himself from defecation and urination. Then the people of knowledge differ about visiting the sick, attending the Friday prayer, and the funeral for the person performing I'tikaf. Some of the people of knowledge among the Companions of the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) , and others, held the view that he may visit the sick, follow the funeral and attend the Friday prayer as long as he made that a condition (before entering the state of I'tikãf). This is the view of Sufyan Ath-Thawri and Ibn Al Mubarak. Some of them said that he cannot do any of that, and they thought that if a person is in a land where the Friday prayer is held, then he is not to perform I'tikaf except in the Friday prayer Masjid, because they consider it disliked for him to leave his place of I'tikaf to go to the Friday prayer. They do not think that he should miss the Friday prayer, so they said that one is not to perform I'tikaf except in the Friday prayer Masjid, so that he will have no need to leave his place of I'tikaf except to relieve himself and for his personal needs. This is because in their view, leaving it for other than his personal needs will sever his I'tikaf. This is the saying of Malik and Ash-Shafi'i. Ahmad said that he does not visit the sick nor follow the funeral based upon the Hadith of Ummul Momineen Aisha (رضي الله تعالى عنها). Ishaq said that if he makes it a condition then he can follow the funeral and visit the sick. Imam Tirmidhi says: 1- According to scholars, it is incumbent upon a person observing I'tikaf not to leave the place of seclusion without a genuine need, and there is a consensus among them that he can go out to fulfill his natural needs such as relieving himself. 2- There is a difference of opinion among scholars regarding visiting the sick, attending the Friday prayer, and participating in a funeral procession for the one in I'tikaf. Some scholars, among them Sufyan al-Thawri and Ibn Mubarak, opine that he can visit the sick, attend a funeral, and join the Friday prayer provided he has set a condition for it. 3- Some people say that he is not permitted to engage in any of these activities. They believe it is necessary for a person in I'tikaf to observe it in the main mosque of a town where the Friday prayer is held so that he does not have to leave for any other human need. They consider it reprehensible for him to leave for Friday prayer and deem it impermissible for him to abandon attending it. Therefore, they advise him to observe I'tikaf only in the central mosque so that he does not have to leave for any need other than human necessities, as leaving the mosque without a genuine human need breaks the I'tikaf. This is the opinion of Malik and Shafi'i. 4- Ahmad says: According to Aisha's narration, he will neither visit the sick nor attend a funeral. 5- Ishaq bin Rahawayh says: If he sets these conditions, then he is allowed to go with the funeral procession and visit the sick.
Grade: Sahih
ہم سے اسے قتیبہ نے بسند «الليث بن سعد عن ابن شهاب عن عروة وعمرة عن عائشة» روایت کیا ہے۔ امام ترمذی کہتے ہیں: ۱- اور اہل علم کے نزدیک اسی پر عمل ہے کہ جب آدمی اعتکاف کرے تو انسانی ضرورت کے بغیر اپنے معتکف سے نہ نکلے، اور ان کا اس بات پر اتفاق ہے کہ وہ پاخانہ پیشاب جیسی اپنی ضرورتوں کو پورا کرنے کے لیے نکل سکتا ہے، ۲- پھر معتکف کے لیے مریض کی عیادت کرنے، جمعہ اور جنازہ میں شریک ہونے میں اہل علم کا اختلاف ہے، صحابہ کرام وغیرہم میں سے بعض اہل علم کی رائے ہے کہ وہ مریض کی عیادت کر سکتا ہے، جنازہ کے ساتھ جا سکتا ہے اور جمعہ میں شریک ہو سکتا ہے جب کہ اس نے اس کی شرط لگا لی ہو۔ یہ سفیان ثوری اور ابن مبارک کا قول ہے، ۳- اور بعض لوگ کہتے ہیں کہ اسے ان میں سے کوئی بھی چیز کرنے کی اجازت نہیں، ان کا خیال ہے کہ معتکف کے لیے ضروری ہے کہ جب وہ کسی ایسے شہر میں ہو جہاں جمعہ ہوتا ہو تو مسجد جامع میں ہی اعتکاف کرے۔ اس لیے کہ یہ لوگ جمعہ کے لیے اپنے معتکف سے نکلنا اس کے لیے مکروہ قرار دیتے ہیں اور اس کے لیے جمعہ چھوڑنے کو بھی جائز نہیں سمجھتے، اس لیے ان کا کہنا ہے کہ وہ جامع مسجد ہی میں اعتکاف کرے تاکہ اسے انسانی حاجتوں کے علاوہ کسی اور حاجت سے باہر نکلنے کی ضرورت نہ باقی رہے، اس لیے کہ بغیر کسی انسانی ضرورت کے مسجد سے نکلنے سے اعتکاف ٹوٹ جاتا ہے، یہی مالک اور شافعی کا قول ہے۔ ۴- اور احمد کہتے ہیں: عائشہ رضی الله عنہا کی حدیث کی رو سے نہ وہ مریض کی عیادت کرے گا، نہ جنازہ کے ساتھ جائے گا۔ ۵- اسحاق بن راہویہ کہتے ہیں: اگر وہ ان چیزوں کی شرط کر لے تو اسے جنازے کے ساتھ جانے اور مریض کی عیادت کرنے کی اجازت ہے۔
hum se ise qatibah ne bisand «al-laith bin saad an ibn shahab an urwah wa umrah an aishah» riwayat kiya hai. imam tirmidhi kehte hain: 1. aur ahl ilm ke nazdeek usi par amal hai ke jab aadimi itikaf kare to insani zarurat ke baghair apne mutakif se na nikle, aur un ka is baat per ittefaq hai ke woh pakhana peshab jaisi apni zaruraton ko pura karne ke liye nikal sakta hai, 2. phir mutakif ke liye marej ki iyadat karne, jummah aur janaza mein sharek hone mein ahl ilm ka ikhtilaf hai, sahabah kuram wagherahm mein se baaz ahl ilm ki raay hai ke woh marej ki iyadat kar sakta hai, janaza ke sath ja sakta hai aur jummah mein sharek ho sakta hai jab ke us ne is ki shart laga li ho. yeh sufyan thuri aur ibn mubarak ka qoul hai, 3. aur baaz log kehte hain ke use in mein se koi bhi cheez karne ki ijazat nahin, un ka khyal hai ke mutakif ke liye zaruri hai ke jab woh kisi aise shahar mein ho jahan jummah hota ho to masjid jaami mein hi itikaf kare. is liye ke yeh log jummah ke liye apne mutakif se nikalna is ke liye makruh qarar dete hain aur is ke liye jummah chhodne ko bhi jaiz nahin samajhte, is liye un ka kahna hai ke woh jaami masjid hi mein itikaf kare tak ke use insani hajaton ke alawa kisi aur hajat se bahar nikalne ki zarurat na baqi rahe, is liye ke baghair kisi insani zarurat ke masjid se nikalne se itikaf toot jata hai, yahi malik aur shafi'i ka qoul hai. 4. aur ahmad kehte hain: aishah ( (رضي الله تعالى عنه) ا) ki hadees ki ro se na woh marej ki iyadat karega, na janaza ke sath jayega. 5. ishaq bin rahwaih kehte hain: agar woh in cheezon ki shart kar le to use janaza ke sath jaane aur marej ki iyadat karne ki ijazat hai.
حَدَّثَنَا بِذَلِكَ قُتَيْبَةُ، حَدَّثَنَا اللَّيْثُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عُرْوَةَ، وَعَمْرَةَ، عَنْ عَائِشَةَ. وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ إِذَا اعْتَكَفَ الرَّجُلُ أَنْ لَا يَخْرُجَ مِنَ اعْتِكَافِهِ إِلَّا لِحَاجَةِ الْإِنْسَانِ، وَاجْتَمَعُوا عَلَى هَذَا أَنَّهُ يَخْرُجُ لِقَضَاءِ حَاجَتِهِ لِلْغَائِطِ وَالْبَوْلِ، ثُمَّ اخْتَلَفَ أَهْلُ الْعِلْمِ فِي عِيَادَةِ الْمَرِيضِ وَشُهُودِ الْجُمُعَةِ وَالْجَنَازَةِ لِلْمُعْتَكِفِ، فَرَأَى بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَغَيْرِهِمْ، أَنْ يَعُودَ الْمَرِيضَ وَيُشَيِّعَ الْجَنَازَةَ وَيَشْهَدَ الْجُمُعَةَ إِذَا اشْتَرَطَ ذَلِكَ، وَهُوَ قَوْلُ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ، وَابْنِ الْمُبَارَكِ، وقَالَ بَعْضُهُمْ: لَيْسَ لَهُ أَنْ يَفْعَلَ شَيْئًا مِنْ هَذَا، وَرَأَوْا لِلْمُعْتَكِفِ إِذَا كَانَ فِي مِصْرٍ يُجَمَّعُ فِيهِ أَنْ لَا يَعْتَكِفَ إِلَّا فِي مَسْجِدِ الْجَامِعِ، لِأَنَّهُمْ كَرِهُوا الْخُرُوجَ لَهُ مِنْ مُعْتَكَفِهِ إِلَى الْجُمُعَةِ، وَلَمْ يَرَوْا لَهُ أَنْ يَتْرُكَ الْجُمُعَةَ، فَقَالُوا: لَا يَعْتَكِفُ إِلَّا فِي مَسْجِدِ الْجَامِعِ حَتَّى لَا يَحْتَاجَ أَنْ يَخْرُجَ مِنْ مُعْتَكَفِهِ لِغَيْرِ قَضَاءِ حَاجَةِ الْإِنْسَانِ، لِأَنَّ خُرُوجَهُ لِغَيْرِ حَاجَةِ الْإِنْسَانِ قَطْعٌ عِنْدَهُمْ لِلِاعْتِكَافِ، وَهُوَ قَوْلُ مَالِكٍ، وَالشَّافِعِيِّ، وقَالَ أَحْمَدُ: لَا يَعُودُ الْمَرِيضَ وَلَا يَتْبَعُ الْجَنَازَةَ عَلَى حَدِيثِ عَائِشَةَ، وقَالَ إِسْحَاق: إِنِ اشْتَرَطَ ذَلِكَ فَلَهُ أَنْ يَتْبَعَ الْجَنَازَةَ وَيَعُودَ الْمَرِيضَ.