57.
Book of Beverages and Their Limits
٥٧-
كتاب الأشربة والحد فيها
Chapter: Evidence that cooking does not remove these beverages from their classification, and their prohibition if intoxicating
باب الدليل على أن الطبخ لا يخرج هذه الأشربة من دخولها في الاسم، والتحريم إذا كانت مسكرة
Name | Fame | Rank |
---|---|---|
abā mūsá al-ash‘arī | Abdullah bin Qays Al-Ash'ari | Companion |
ṣafwān bn muḥrizin | Safwan ibn Muharriz al-Mazini | Trustworthy |
‘alī bn zayd bn jud‘ān | Ali ibn Zayd al-Qurashi | Weak in Hadith |
ḥammād bn slmh | Hammad ibn Salamah al-Basri | His memorization changed a little at the end of his life, trustworthy, devout |
wamuḥammad bn kathīrin | Muhammad ibn Kathir al-Thaqafi | Acceptable |
abū ‘ubaydin | Al-Qasim ibn Salam al-Harawi | Trustworthy, Reliable |
الأسم | الشهرة | الرتبة |
---|---|---|
أَبَا مُوسَى الأَشْعَرِيَّ | عبد الله بن قيس الأشعري | صحابي |
صَفْوَانَ بْنِ مُحْرِزٍ | صفوان بن محرز المازني | ثقة |
عَلِيِّ بْنِ زَيْدِ بْنِ جُدْعَانَ | علي بن زيد القرشي | ضعيف الحديث |
حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ | حماد بن سلمة البصري | تغير حفظه قليلا بآخره, ثقة عابد |
وَمُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ | محمد بن كثير الثقفي | مقبول |
أَبُو عُبَيْدٍ | القاسم بن سلام الهروي | ثقة مأمون |
Sunan al-Kubra Bayhaqi 17387
Safwan bin Mahraz says that I heard Abu Musa Ash'ari giving a sermon, he said: The wine of the people of Medina is from fresh dates, and the people of Persia make it from grapes, and the people of Yemen from honey, and the people of Abyssinia from corn kernels, and Abu Ubaid says that Khadiha is also a kind of wine that is made from fresh dates, but it does not touch fire.
Grade: Da'if
(١٧٣٨٧) حضرت صفوان بن محرز کہتے ہیں کہ میں نے ابو موسیٰ اشعری کو خطبہ دیتے سنا، آپ نے فرمایا : اہل مدینہ کی شراب تر کھجور سے ہے اور اہل فارس انگور سے بناتے ہیں اور اہل یمن شہد سے اور اہل حبشہ مکئی کے دانے سے اور حضرت ابو عبید فرماتے ہیں کہ خضیحہ بھی ایک شراب ہے جو تر کھجور سے بنتی ہے لیکن اسے آگ نہیں چھوتی۔
(17387) Hazrat Safwan bin Muhariz kehte hain ki maine Abu Musa Ashari ko khutba dete suna, aap ne farmaya: Ahle Madina ki sharab tar khajoor se hai aur ahle Faris angoor se banate hain aur ahle Yemen shahad se aur ahle Habsha makai ke dane se aur Hazrat Abu Ubaid farmate hain ki khazeeqa bhi ek sharab hai jo tar khajoor se banti hai lekin ise aag nahin chhooti.
١٧٣٨٧ -قَالَ أَبُو عُبَيْدٍ:ثنا حَجَّاجٌ، وَمُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ زَيْدِ بْنِ جُدْعَانَ، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مُحْرِزٍ،قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا مُوسَى الْأَشْعَرِيَّ،يَخْطُبُ فَقَالَ:" خَمْرُ الْمَدِينَةِ مِنَ الْبُسْرِ وَالتَّمْرِ، وَخَمْرُ أَهْلِ فَارِسَ مِنَ الْعِنَبِ، وَخَمْرُ أَهْلِ الْيَمَنِ الْبِتْعُ، وَهُوَ مِنَ الْعَسَلِ،وَخَمْرُ الْحَبَشِ السُّكْرُكَةُ قَالَ أَبُو عُبَيْدٍ:وَمِنَ الْأَشْرِبَةِ أَيْضًا الْفَضِيخُ، وَهُوَ مَا افْتُضِخَ مِنَ الْبُسْرِ مِنْ غَيْرِ أَنْ تَمَسَّهُ النَّارُ،وَفِيهِ يُرْوَى عَنِ ابْنِ عُمَرَ:لَيْسَ بِالْفَضِيخِ، وَلَكِنَّهُ الْفَضُوخُ