62.
Book of Precedence and Stoning
٦٢-
كتاب السبق والرمي
Chapter on two men racing with their horses, each exits with an equal start, and each enters equal, on the condition that if the equal entered (racer) precedes, he takes what the two of them exited with, and if one of them enters before the equal enters,
باب الرجلين يستبقان بفرسيهما، ويخرج كل واحد منهما سبقا، ويدخلان بينهما محللا على أنه إن سبقهما المحلل، كان ما أخرجاه له، وإن سبق أحدهما المحلل أحرز ماله، وأخذ مال صاحبه
Name | Fame | Rank |
---|---|---|
ibn abī al-zinād | Abdur Rahman ibn Abi al-Zinad al-Qurashi | He was a jurist and trustworthy. His memory was affected when he moved to Baghdad. |
ibn abī uwaysin | Isma'il ibn Abi Uways al-Asbahi | Truthful, makes mistakes |
الأسم | الشهرة | الرتبة |
---|---|---|
ابْنُ أَبِي الزِّنَادِ | عبد الرحمن بن أبي الزناد القرشي | وكان فقيها, صدوق تغير حفظه لما قدم بغداد |
ابْنُ أَبِي أُوَيْسٍ | إسماعيل بن أبي أويس الأصبحي | صدوق يخطئ |
Sunan al-Kubra Bayhaqi 19773
Ibn Abi al-Zinad narrates from his father, who narrates from the jurists, that they said: It is permissible to bet on a horse race when a third horse is entered. If it wins, he takes the bet. If it loses, then he does not owe anything. And this third horse is like the one who sets free (a captive).
Grade: Da'if
(١٩٧٧٣) ابن ابی الزناد اپنیوالد سے جو فقہاء سے بیان کرتے ہیں کہ وہ کہتے ہیں : گھوڑدوڑ میں شرط لگانا جائز ہے، جب کوئی تیسرا گھوڑا شامل کیا جائے۔ اگر وہ جیت جائے تو شرط کی رقم وصول کرے گا۔ اگر ہار گیا تو اس پر چٹی نہ ڈالی جائے گی اور یہ تیسرا گھوڑا ایسے گھوڑے کے مشابہ ہے جو رہائی دلانے والا ہے۔
(19773) Ibne Abi al-Zanaad apne wald se jo fuqha se bayan karte hain ki woh kehte hain : ghor daud mein shart lagana jaiz hai, jab koi teesra ghora shamil kya jaye. Agar woh jeet jaye to shart ki raqam wasool karega. Agar haar gaya to us par chitti na dali jayegi aur yeh teesra ghora aise ghore ke mushaba hai jo rihai dilane wala hai.
١٩٧٧٣ - أَخْبَرَنَا أَبُو الْحَسَنِ الرَّفَّاءُ، أنبأ عُثْمَانُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بِشْرٍ، ثنا إِسْمَاعِيلُ الْقَاضِي، ثنا ابْنُ أَبِي أُوَيْسٍ، ثنا ابْنُ أَبِي الزِّنَادِ، عَنْ أَبِيهِ،عَنِ الْفُقَهَاءِ الَّذِينَ يُنْتَهَى إِلَى قَوْلِهِمْ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ كَانُوا يَقُولُونَ:" الرِّهَانُ فِي الْخَيْلِ جَائِزٌ إِذَا أُدْخِلَ فِيهَا مُحَلِّلٌ، إِنْ سَبَقَ أَخَذَ، وَإِنْ سُبِقَ لَمْ يَغْرَمْ شَيْئًا، وَيَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ الْمُحَلِّلُ شَبِيهًا بِالْخَيْلِ فِي النَّجَاءِ وَالْجَوْدَةِ "