3.
Book of Prayer
٣-
كتاب الصلاة


Chapter on Prostration of Forgetfulness Due to Deficiency in Prayer Before Salutation

باب سجود السهو في النقص من الصلاة قبل التسليم

Sunan al-Kubra Bayhaqi 3814

Abdullah bin Buhaina (may Allah be pleased with him) narrated that whenever the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) prayed any of the daily prayers, he (peace and blessings of Allah be upon him) would not sit after two rak'ahs. When he (peace and blessings of Allah be upon him) drew near to the end of the prayer, we would anticipate his (peace and blessings of Allah be upon him) giving the Salam. The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) would perform two prostrations (of forgetfulness) before giving the Salam and then he (peace and blessings of Allah be upon him) would give the Salam.


Grade: Sahih

(٣٨١٤) حضرت عبداللہ بن بحینہ (رض) فرماتے ہیں کہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے دن کی نمازوں میں سے کوئی نماز پڑھائی تو دو رکعتوں بعد نہیں بیٹھے۔ جب آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نماز کے اختتام کے قریب پہنچے تو ہم آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کے سلام پھیرنے کا انتظار کرنے لگے۔ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے سلام پھیرنے سے پہلے دو سجدے کیے پھر سلام پھیرا۔

(3814) Hazrat Abdullah bin Buhaina (RA) farmate hain ke Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne din ki namaazon mein se koi namaz parhai to do rakaton baad nahi baithe. Jab aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) namaz ke ikhtitam ke kareeb pahunche to hum aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ke salaam phirne ka intezar karne lage. Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne salaam phirne se pehle do sajday kiye phir salaam phira.

٣٨١٤ - أَخْبَرَنَا أَبُو مُحَمَّدِ بْنُ يُوسُفَ، أنبأ أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ الْقَطَّانُ ثنا أَحْمَدُ بْنُ يُوسُفَ السُّلَمِيُّ، ثنا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أنبأ مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ هُرْمُزَ الْأَعْرَجِ،عَنْ عَبْدِ اللهِ ابْنِ بُحَيْنَةَ قَالَ:" صَلَّى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِحْدَى صَلَاتِي الْعِشَاءِ فَقَامَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ فَلَمْ يَجْلِسْ فَلَمَّا كَانَ فِي آخِرِ صَلَاتِهِ انْتَظَرْنَا تَسْلِيمَهُ، أَيْ أَنْ يُسَلِّمَ فَسَجَدَ سَجْدَتَيْنِ قَبْلَ أَنْ يُسَلِّمَ ثُمَّ سَلَّمَ "