10.
Book of Zakat
١٠-
كتاب الزكاة


Chapter on how Zakat of palm trees and grapes is taken.

باب كيف تؤخذ زكاة النخل والعنب

NameFameRank
‘attāb bn asīdin Utab bin Asid Al-Umawi Sahabi
sa‘īd bn al-musayyib Sa'id ibn al-Musayyib al-Qurashi One of the most knowledgeable and greatest jurists
al-zuhrī Muhammad ibn Shihab al-Zuhri The Faqih, the Hafiz, agreed upon for his greatness and mastery
‘abd al-raḥman bn isḥāq Abd al-Rahman ibn Ishaq al-'Amiri Truthful, good in Hadith
yazīd bn zuray‘in Yazid bin Zurai' Al-'Aishi Trustworthy, Firm
‘alī bn ‘abd al-lah Ali ibn al-Madini Trustworthy, Imam, most knowledgeable of his time in Hadith and its sciences
aḥmad bn al-ḥasan bn naṣrin al-ḥdhdhā’ Ahmad ibn al-Husayn al-Hamdani Trustworthy
bishr bn aḥmad Bishr ibn Ahmad al-Isfarayini Saduq (truthful) Hasan al-Hadith (good in Hadith)
abū al-ḥasan bn abī al-ma‘rūf al-faqīh al-mihrajānī Muhammad ibn Muhammad al-Mahrajani Unknown

Sunan al-Kubra Bayhaqi 7434

Saeed bin Musayyab (may Allah be pleased with him) narrated that the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) ordered Utab bin Asid to estimate the value of grapes just as the value of dates is estimated. Then he said: Its Zakat should be paid from the finest quality, just as the Zakat of dates is paid from the best quality. He (Saeed) said: This is the Sunnah of the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) regarding dates and grapes.


Grade: Da'if

(٧٤٣٤) سعید بن مسیب (رض) فرماتے ہیں کہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے عتاب بن اسید کو حکم دیا کہ وہ انگوروں کا اندازہ بھی ایسے لگائیں جس طرح کھجور کا اندازہ لگایا جاتا ہے۔ پھر فرمایا : اس کی زکوۃ منقیٰ سے ادا کر جس طرح کھجور کی زکوۃ چھو ہارے سے ادا کی جاتی ہے۔ انھوں نے کہا : یہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کی کھجوروں اور انگوروں میں سنت ہے۔

7434 Saeed bin Musayyab (RA) farmate hain ke Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne Utab bin Usayd ko hukm diya ke woh anguron ka andaza bhi aise lagayen jis tarah khajoor ka andaza lagaya jata hai. Phir farmaya: Iski zakat minqa se ada kar jis tarah khajoor ki zakat chho hare se ada ki jati hai. Unhon ne kaha: Yeh Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ki khajuron aur anguron mein sunnat hai.

٧٤٣٤ - وَأَخْبَرَنَا أَبُو الْحَسَنِ بْنُ أَبِي الْمَعْرُوفِ الْفَقِيهُ الْمِهْرَجَانِيُّ، أنبأ بِشْرُ بْنُ أَحْمَدَ، أنبأ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ نَصْرٍ الْحَذَّاءُ، ثنا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللهِ، ثنا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ، ثنا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ إِسْحَاقَ، أَخْبَرَنِي الزُّهْرِيُّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَرَ عَتَّابَ بْنَ أَسِيدٍ أَنْ يَخْرُصَ الْعِنَبَ كَمَا يَخْرُصُ النَّخْلَ، ثُمَّ تُؤَدِّي زَكَاتَهُ زَبِيبًا كَمَا تُؤَدِّي زَكَاةَ النَّخْلِ تَمْرًا.قَالَ:فَتِلْكَ سُنَّةُ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي النَّخْلِ وَالْعِنَبِ