10.
Book of Zakat
١٠-
كتاب الزكاة


Chapter on how Zakat of palm trees and grapes is taken.

باب كيف تؤخذ زكاة النخل والعنب

NameFameRank
abā umāmah bn sahlin As'ad ibn Sahl al-Ansari He has a sighting (of the Prophet)
al-zuhrī Muhammad ibn Shihab al-Zuhri The Faqih, the Hafiz, agreed upon for his greatness and mastery
yūnus Younus ibn Yazid al-Aylee Trustworthy
ibn al-mubārak Abdullah ibn al-Mubarak al-Hanzali Trustworthy, firm, jurist, scholar, generous, warrior, gathered in him the qualities of goodness
aḥmad bn manī‘in Ahmad ibn Mani' al-Baghdadi Trustworthy Hadith Scholar
isḥāq bn ibrāhīm Ishaq ibn Ibrahim al-Asbahani Trustworthy
abū muḥammad bn ḥayyān al-ma‘rūf bi’abī al-shaykh al-aṣbahānī Abdullah ibn Muhammad al-Asbahani Trustworthy Hadith Narrator
abū bakr bn al-ḥārith al-faqīh Ahmad ibn Muhammad al-Tamimi Trustworthy

Sunan al-Kubra Bayhaqi 7435

Saeed bin Musayyab (may Allah be pleased with him) said: “It has become a Sunnah (established practice) that Zakah is not to be taken from dates and grapes until it reaches five Wasqs.” Zuhri said: “I do not know of anything whose measure is taken except dates and grapes.”


Grade: Sahih

(٧٤٣٥) سعید بن مسیب (رض) فرماتے ہیں کہ سنت جاری ہوچکی کہ کھجور اور انگور سے زکوۃ وصول نہ کی جائے، یہاں تک کہ اس کا اندازہ پانچ وسق نہ ہوجائے۔ زہری کہتے ہیں : میں نے نہیں جانا کہ کسی چیز کا اندازہ لگایا جائے سوائے کھجور اور انگور کے۔

Saeed bin Musayyab (Razi Allah Anhu) farmate hain ke sunnat jari ho chuki ke khajoor aur angoor se zakat wasool na ki jaye, yahan tak ke is ka andaza panch wasq na ho jaye. Zuhri kahte hain : main ne nahi jana ke kisi cheez ka andaza lagaya jaye siwaye khajoor aur angoor ke.

٧٤٣٥ - أَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ الْحَارِثِ الْفَقِيهُ، أنبأ أَبُو مُحَمَّدِ بْنُ حَيَّانَ الْمَعْرُوفُ بِأَبِي الشَّيْخِ الْأَصْبَهَانِيُّ، ثنا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ، ثنا ابْنُ الْمُبَارَكِ، ثنا يُونُسُ،قَالَ:سَمِعْتُ الزُّهْرِيَّ،يَقُولُ:سَمِعْتُ أَبَا أُمَامَةَ بْنَ سَهْلٍ يُحَدِّثُنَا فِي مَجْلِسِ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ قَالَ: " مَضَتِ السُّنَّةُ أَنْ لَا تُؤْخَذَ الزَّكَاةُ مِنْ نَخْلٍ وَلَا عِنَبٍ حَتَّى يَبْلُغَ خَرْصُهَا خَمْسَةَ أَوْسُقٍ.قَالَ الزُّهْرِيُّ:وَلَا نَعْلَمُ يُخْرَصُ مِنَ الثَّمَرِ إِلَّا التَّمْرُ وَالْعِنَبُ