5.
Establishing the Prayer and the Sunnah Regarding Them
٥-
كتاب إقامة الصلاة والسنة فيها


7
Chapter: The recitation for the Zuhr and the ‘Asr

٧
باب الْقِرَاءَةِ فِي الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ ‏

NameFameRank
abī sa‘īdin al-khudrī Abu Sa'id al-Khudri Companion
abī naḍrah Al-Mundhir ibn Malik al-'Awfi Trustworthy
zaydun al-‘ammī Zayd ibn al-Hawari al-A'ma Weak in Hadith
al-mas‘ūdī Abd al-Rahman ibn Abd Allah al-Masudi Trustworthy, he became confused before his death, and the rule for him is that whoever heard from him in Baghdad, it was after the confusion
abū dāwud al-ṭayālisī Abu Dawud al-Tayalisi Trustworthy Hadith scholar, made some mistakes in Hadiths
yaḥyá bn ḥakīmin Yahya ibn Hakim al-Muqawwim Trustworthy, Hafiz, Musannif

Sunan Ibn Majah 828

It was narrated that Abu Sa’eed Al-Khudri (رضي الله تعالى عنه) said: “Thirty of the Companions of the Apostle of Allah (صلى هللا عليه و آله وسلم) who had been at Badr came together and said: ‘Come, let us estimate the length of the recitation of the Apostle of Allah (صلى هللا عليه و آله وسلم) for the prayer in which Qur’an is not recited out aloud.’ No two men among them disagreed, and they estimated the length of his recitation in the first Rak’ah of the Zuhr to be thirty Verses and in the second Rak’ah to be half of that. They estimated his recitation in ‘Asr to be half of the last two Rak’ah of Zuhr.”


Grade: Da'if

ابو سعید خدری رضی اللہ عنہ کہتے ہیں کہ تیس بدری صحابہ اکٹھے ہوئے اور انہوں نے کہا کہ آؤ ہم سری نماز میں رسول اللہ ﷺ کی قراءت کا اندازہ کریں، تو ان لوگوں نے ظہر کی پہلی رکعت میں آپ ﷺ کی قراءت کا اندازہ تیس آیت کے بہ قدر کیا، اور دوسری رکعت میں اس کے آدھا، اور عصر کی نماز میں ظہر کی پچھلی دونوں رکعتوں کے نصف کے بہ قدر، اس اندازے میں ان میں سے دو شخصوں کا بھی اختلاف نہیں ہوا ا؎۔

Abu Saeed Khudri (رضي الله تعالى عنه) kehte hain ke tees badri sahaba ikathe hue aur unhon ne kaha ke aao hum seri namaz mein Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ki qirat ka andaza karein, to in logoon ne zuhr ki pahli rakat mein aap (صلى الله عليه وآله وسلم) ki qirat ka andaza tees aayat ke ba kadar kiya, aur dusri rakat mein is ke adha, aur asr ki namaz mein zuhr ki pichhli dono rakaton ke nufs ke ba kadar, is andaze mein in mein se do shakhson ka bhi ikhtilaf nahi hua uq.

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ حَكِيمٍ، ‏‏‏‏‏‏حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ الطَّيَالِسِيُّ، ‏‏‏‏‏‏حَدَّثَنَا الْمَسْعُودِيُّ، ‏‏‏‏‏‏حَدَّثَنَا زَيْدٌ الْعَمِّيُّ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ أَبِي نَضْرَةَ، ‏‏‏‏‏‏عَنْأَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ اجْتَمَعَ ثَلَاثُونَ بَدْرِيًّا مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا:‏‏‏‏ تَعَالَوْا حَتَّى نَقِيسَ قِرَاءَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيمَا لَمْ يَجْهَرْ فِيهِ مِنَ الصَّلَاةِ، ‏‏‏‏‏‏فَمَا اخْتَلَفَ مِنْهُمْ رَجُلَانِ، ‏‏‏‏‏‏فَقَاسُوا قِرَاءَتَهُ فِي الرَّكْعَةِ الْأُولَى مِنَ الظُّهْرِ بِقَدْرِ ثَلَاثِينَ آيَةً، ‏‏‏‏‏‏وَفِي الرَّكْعَةِ الْأُخْرَى قَدْرَ النِّصْفِ مِنْ ذَلِكَ، ‏‏‏‏‏‏وَقَاسُوا ذَلِكَ فِي صَلَاةِ الْعَصْرِ عَلَى قَدْرِ النِّصْفِ مِنَ الرَّكْعَتَيْنِ الْأُخْرَيَيْنِ مِنَ الظُّهْرِ .