2.
The Book of Prayer
٢-
كِتَابُ الصَّلَاةِ


Chapter on Repetition in the Adhan Along with the Repetition in the Iqama.

بَابُ التَّرْجِيعِ فِي الْأَذَانِ مَعَ تَثْنِيَةِ الْإِقَامَةِ،

Sahih Ibn Khuzaymah 379

Hazrat Abdullah bin Maheeriz, who was residing under the care of Sayyiduna Abu Mahdhurah bin Mu'ayr (may Allah be pleased with him), when Sayyiduna Abu Mahdhurah (may Allah be pleased with him) prepared him to depart for Syria, he says that I submitted, "I am going towards Syria, and indeed I will be asked about your Adhan," then he narrated the complete Hadith. However, Bandar, in his narration, narrated from the beginning of the Adhan and that the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) himself taught me the Adhan, so he said, "Say: 'Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar.'" Then he narrated the rest of the Adhan like the narration of Ibn Maheeriz from Mak'hul, and did not mention the Iqamah, and mentioned many additions in the Hadith before and after mentioning the Adhan. Daruquthni says that at the beginning of the Adhan, it was said, "Allahu Akbar, Allahu Akbar" (meaning it was said twice). The rest of the Hadith is like the narration of Bandar. In this way, Ruh, through his chain of narration, has narrated from Sayyiduna Abu Mahdhurah (may Allah be pleased with him), "Allahu Akbar, Allahu Akbar" twice at the beginning of the Adhan, not four times. I have mentioned this in the chapter of Tathweeb in the morning prayer. And Abu Asim and Abdur Razzaq narrated from Ibn Juraij, so both of them said "Allahu Akbar, Allahu Akbar" at the beginning of the Adhan (meaning they narrated it four times). Imam Abu Bakr (may Allah have mercy on him) says that the Hadith of Ibn Abi Mahdhurah is Sahih (authentic) in terms of transmission because this narration was heard by Ibn Muhammad bin Abdullah bin Zaid from his father, and Muhammad bin Ishaq heard this narration from Muhammad bin Ibrahim bin Harith Tumee, and he is not among those narrators from whom Muhammad bin Ishaq practiced Tadlees. And there is no doubt or suspicion about the authenticity of the narration of Sayyiduna Anas (may Allah be pleased with him) which is narrated by Ayyub and Khalid from Abu Qilabah. And we have already presented the evidence that the one who commanded this (to say the double Adhan and single Iqamah to Sayyiduna Bilal (may Allah be pleased with him)) was the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) himself. However, the Iraqis have narrated from Sayyiduna Abdullah bin Zaid (may Allah be pleased with him), which is also Sahih (authentic) in terms of transmission. And they have mixed up the chains of narration through which they narrate from Sayyiduna Abdullah bin Zaid (may Allah be pleased with him) about repeating both the Adhan and Iqamah. Therefore, A'mash narrated from Amr bin Murrah, and he narrated from Abdur Rahman bin Abi Layla, who said that the Companions of Muhammad (peace and blessings of Allah be upon him) told us that when Abdullah bin Zaid (may Allah be pleased with him) saw the Adhan, he came to the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and informed him about it. So, the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, "Teach it to Bilal." Therefore, Sayyiduna Bilal (may Allah be pleased with him) stood up and said the double Adhan and also said the words of Iqamah twice each, and (sat down once between the Adhan and Iqamah).


Grade: Hasan

حضرت عبداللہ بن محیریز جو کہ سیدنا ابومحذورہ بن معیر رضی اللہ عنہ کی پروش میں مقیم تھے، جب اُنہیں سیدنا ابومحذورہ رضی اللہ عنہ نے شام روانہ کرنے کے لیے تیار کیا تو وہ کہتے ہیں کہ میں نے عرض کیا کہ میں شام کی طرف جارہا ہوں اور بیشک مجھ سے آپ کی اذان کے متعلق پوچھا جائے گا، پھر مکمّل حدیث بیان کی۔ مگر بندار نے اپنی روایت میں اذان کے شروع سے بیان کیا اور رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے بذات خود مجھے اذان سکھائی تو کہا کہ کہو «‏‏‏‏اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ» ‏‏‏‏ پھر باقی اذان مکحول کی ابن محیریز سے روایت کی طرح بیان کی اور اقامت کا ذکر نہیں کیا اور اذان کے ذکر سے پہلے اور بعد میں بہت سارے اضافے حدیث میں بیان کئے ہیں، دورقی کہتے ہیں کہ اذان کی ابتدامیں کہا «‏‏‏‏اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ» ‏‏‏‏۔ (یعنی دو مرتبہ کہا) باقی حدیث بندار کی روایت جیسی ہے۔ اس طرح روح نے اپنی سند سے سیدنا ابومحذورہ رضی اللہ عنہ کی اذان کے شروع میں دو دفعہ «‏‏‏‏اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ» ‏‏‏‏ روایت کیا ہے، چار مرتبہ روایت نہیں کیا۔ میں نے اسے صبح کی اذان میں تثویب کے باب میں بیان کیا ہے۔ اور ابوعاصم اور عبدالرزاق نے ابن جریج سے روایت کیا تودونوں نے اذان کی ابتداء میں «‏‏‏‏اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ» ‏‏‏‏ کہا (یعنی چار مرتبہ روایت کیا ہے) امام ابوبکر رحمہ اللہ فرماتے ہیں کہ ابن ابی محذورہ کی حدیث نقل کے اعتبار سے صحیح ہے۔ کیونکہ یہ روایت ابن محمد بن عبداللہ بن زید نے اپنے باپ سے سنی ہے اور محمد بن اسحاق نے یہ روایت محمد بن ابراہیم بن حارث تیمی سے سنی ہے اور وہ ان راویوں میں سے نہیں ہیں جن سے محمد بن اسحاق نے تدلیس کی ہے اور سیدنا انس رضی اللہ عنہ کی روایت جسے ابو قلابہ سے ایوب اور خالد روایت کرتے ہیں اس کی صحت میں کوئی بھی شک و شبہ نہیں ہے۔ اور ہم اس بات کی دلیل بیان کر چکے ہیں کہ اس (سیدنا بلال رضی اللہ عنہ کودوہری اذان اور اکہری اقامت کہنے) کا حُکم دینے والے خود نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم ہیں۔ البتہ عراقیوں نے سیدنا عبداللہ بن زید رضی اللہ عنہ سے روایت کیا ہے وہ بھی نقل کے اعتبار سے صحیح ہے۔ اور اُنہوں نے ان سے اسانید کو خلط ملط کر دیا ہے جن کے ذریعے وہ سیدنا عبداﷲ بن زید رضی اللہ عنہ سے اذان اور اقامت دونوں کو دہرانے کے بارے میں روایت کرتے ہیں۔ لہٰذا اعمش نے عمرو بن مرہ سے اور اُنہوں نے عبدالرحمان بن ابی لیلیٰ سے روایت کیا ہے، وہ کہتے کہ ہمیں محمد صلی اللہ علیہ وسلم کے صحابہ نے بیان کیا کہ جب عبداللہ بن زید رضی اللہ عنہ نے اذان دیکھی تو وہ نبی صلی اللہ علیہ وسلم کے پاس آئے اور آپ صلی اللہ علیہ وسلم کو اس کی خبر دی، تو آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: ”اسے بلال کو سکھا دو“ لہٰذا سیدنا بلال رضی اللہ عنہ کھڑے ہوئے تو اُنہوں نے دوہری اذان کہی اور اقامت کے کلمات بھی دو دو مرتبہ کہے۔ اور (اذان اور اقامت کے درمیان ایک مرتبہ) بیٹھ گئے۔

Hazrat Abdullah bin Mohairz jo keh Sayyiduna Abomozarah bin Mu'ayr Radi Allahu Anhu ki parvarish mein muqeem thay, jab unhen Sayyiduna Abomozarah Radi Allahu Anhu ne Sham ravana karne ke liye taiyar kya to woh kahte hain keh maine arz kya keh mein Sham ki taraf ja raha hun aur beshak mujhse aap ki azan ke mutalliq pucha jaye ga, phir mukammal hadees bayaan ki. Magar Bandar ne apni riwayat mein azan ke shuru se bayaan kya aur Rasul Allah Sallallahu Alaihi Wasallam ne bizat khud mujhe azan sikhayi to kaha keh kaho "Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar" phir baqi azan Mak'hul ki Ibn Mohairz se riwayat ki tarah bayaan ki aur iqamat ka zikar nahin kya aur azan ke zikar se pehle aur baad mein bahut sare izafe hadees mein bayaan kiye hain, Durqi kahte hain keh azan ki ibtida mein kaha "Allahu Akbar, Allahu Akbar". (yani do martaba kaha) baqi hadees Bandar ki riwayat jaisi hai. Is tarah Ruh ne apni sanad se Sayyiduna Abomozarah Radi Allahu Anhu ki azan ke shuru mein do dafa "Allahu Akbar, Allahu Akbar" riwayat kya hai, chaar martaba riwayat nahin kya. Maine ise subah ki azan mein tasweeb ke bab mein bayaan kya hai. Aur Abu Asim aur Abdur Razzaq ne Ibn Juraij se riwayat kya to donon ne azan ki ibtida mein "Allahu Akbar, Allahu Akbar" kaha (yani chaar martaba riwayat kya hai) Imam Abu Bakr Rahmatullah Alaih farmate hain keh Ibn Abi Mozarah ki hadees naql ke itibar se sahih hai. Kyunki yeh riwayat Ibn Muhammad bin Abdullah bin Zaid ne apne baap se suni hai aur Muhammad bin Ishaq ne yeh riwayat Muhammad bin Ibrahim bin Haris Taymi se suni hai aur woh un raaviyon mein se nahin hain jinse Muhammad bin Ishaq ne tadlees ki hai aur Sayyiduna Anas Radi Allahu Anhu ki riwayat jise Abu Qilaba se Ayub aur Khalid riwayat karte hain uski sehat mein koi bhi shak o shuba nahin hai. Aur hum is baat ki daleel bayaan kar chuke hain keh is (Sayyiduna Bilal Radi Allahu Anhu ko dohri azan aur akahiri iqamat kahne) ka hukum dene wale khud Nabi Akram Sallallahu Alaihi Wasallam hain. Albatta Iraqiyon ne Sayyiduna Abdullah bin Zaid Radi Allahu Anhu se riwayat kya hai woh bhi naql ke itibar se sahih hai. Aur unhon ne unse asaneed ko khalt-malat kar diya hai jin ke zariye woh Sayyiduna Abdullah bin Zaid Radi Allahu Anhu se azan aur iqamat donon ko dohraane ke baare mein riwayat karte hain. Lihaza A'mash ne Amr bin Murrah se aur unhon ne Abdur Rahman bin Abi Laila se riwayat kya hai, woh kahte hain keh hamen Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam ke sahaba ne bayaan kya keh jab Abdullah bin Zaid Radi Allahu Anhu ne azan dekhi to woh Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam ke paas aaye aur aap Sallallahu Alaihi Wasallam ko iski khabar di, to aap Sallallahu Alaihi Wasallam ne farmaya: "Ise Bilal ko sikha do" lihaza Sayyiduna Bilal Radi Allahu Anhu khade huye to unhon ne dohri azan kahi aur iqamat ke kalimat bhi do do martaba kahe. Aur (azan aur iqamat ke darmiyaan ek martaba) baith gaye.

ناه بُنْدَارٌ، نا أَبُو عَاصِمٍ، أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَيْجٍ، أَخْبَرَنِي عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَبِي مَحْذُورَةَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَيْرِيزٍ، وَحَدَّثَنَاهُ يَعْقُوبُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ، نا رَوْحٌ، نا ابْنُ جُرَيْجٍ، أَخْبَرَنِي عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ الْمَلَكِ بْنِ أَبِي مَحْذُورَةَ، أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مُحَيْرِيزٍ، أَخْبَرَهُ، وَكَانَ يَتِيمًا فِي حِجْرِ أَبِي مَحْذُورَةَ بْنِ مِعْيَرٍ حِينَ جَهَّزَهُ إِلَى الشَّامِ، فَقُلْتُ لِأَبِي مَحْذُورَةَ: إِنِّي خَارِجٌ إِلَى الشَّامِ، وَإِنِّي أُسْأَلُ عَنْ تَأْذِينِكَ، فَذَكَرَ الْحَدِيثَ بِطُولِهِ إِلَّا أَنَّ بُنْدَارًا قَالَ فِي الْخَبَرِ: مِنْ أَوَّلِ الْأَذَانِ وَأَلْقَى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ التَّأْذِينَ هُوَ نَفْسِهِ، فَقَالَ: قُلْ:" اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، ثُمَّ ذَكَرَ بَقِيَّةَ الْأَذَانِ مِثْلَ خَبَرِ مَكْحُولٍ، عَنِ ابْنِ مُحَيْرِيزٍ، وَلَمْ يَذْكُرِ الْإِقَامَةَ، وَزَادَ فِي الْحَدِيثِ زِيَادَةً كَثِيرَةً قَبْلَ ذِكْرِ الْأَذَانِ وَبَعْدَهُ، وَقَالَ الدَّوْرَقِيُّ قَالَ فِي أَوَّلِ الْأَذَانِ: اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ" وَبَاقِي حَدِيثِهِ مِثْلُ لَفْظِ بُنْدَارٍ، وَهَكَذَا رَوَاهُ رَوْحٌ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ السَّائِبِ، عَنْ أُمِّ عَبْدِ الْمَلَكِ بْنِ أَبِي مَحْذُورَةَ، عَنْ أَبِي مَحْذُورَةَ قَالَ فِي أَوَّلِ الْأَذَانِ: اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لَمْ يَقُلْهُ أَرْبَعًا، قَدْ خَرَّجْتُهُ فِي بَابِ التَّثْوِيبِ فِي أَذَانِ الصُّبْحِ، وَرَوَاهُ أَبُو عَاصِمٍ وَعَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، وَقَالَا فِي أَوَّلِ الْأَذَانِ: اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ قَالَ أَبُو بَكْرٍ: فَخَبَرُ ابْنِ أَبِي مَحْذُورَةَ ثَابِتٌ صَحِيحٌ مِنْ جِهَةِ النَّقْلِ، وَخَبَرُ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ، عَنْ أَبِي ثَابِتٍ صَحِيحٌ مِنْ جِهَةِ النَّقْلِ؛ لِأَنَّ ابْنَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ قَدْ سَمِعَهُ مِنْ أَبِيهِ، وَمُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ قَدْ سَمِعَهُ مِنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْحَارِثِ التَّيْمِيِّ، وَلَيْسَ هُوَ مِمَّا دَلَّسَهُ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ، وَخَبَرُ أَيُّوبَ وَخَالِدٍ، عَنْ أَبِي قِلَابَةَ، عَنْ أَنَسٍ صَحِيحٌ لَا شَكَّ وَلَا ارْتِيَابَ فِي صِحَّتِهِ،