20.
Book of Hajj
٢٠-
كِتَابُ الْحَجِّ


Chapter on the use of perfume during Hajj

‌بَابُ مَا جَاءَ فِي الطِّيبِ فِي الْحَجِّ

Muwatta Imam Malik 708

Yahya related to me from Malik from Yahya ibn Said and 'Abdullah ibn Abi Bakr and Rabia ibn Abi Abd ar-Rahman that al-Walid ibn Abd al- Malik asked Salim ibn Abdullah and Kharija ibn Zayd ibn Thabit if he could use perfume after he had stoned the jamra and shaved his head, but before he had left for the tawafal-ifada. Salim forbade him to do so, but Kharija ibn Zayd ibn Thabit said that he could.Malik said, "There is no harm in a man oiling himself with an oil which does not have any perfume in it, either before he enters ihram, or before he leaves Mina for the tawaf al-ifada, if he has stoned the jamra."Yahya said that Malik was asked whether someone in ihram could eat food with saffron in it, and he said, "There is no harm in some one in ihram eating it if it has been cooked. If, however, it has not been cooked he should not eat it."


Grade: Sahih

یحیی بن سعید رحمہ اللہ ، عبداللہ بن ابی بکر رحمہ اللہ اور ربیعہ بن ابی عبدالرحمن رحمہ اللہ سے روایت ہے کہ ( خلیفہ وقت ) ولید بن عبدالملک رحمہ اللہ نے ( دسویں ذوالحج کو ) جمرہ عقبہ کو کنکریاں مار لینے اور اپنا سر منڈوا لینے کے بعد اور طواف افاضہ کرنے سے پہلے ( مدینہ منورہ کے دو فقیہوں ) سالم بن عبداللہ رحمہ اللہ اور خارجہ بن زید رحمہ اللہ سے خوشبو ( لگانے ) کے متعلق سوال کیا تو سالم رحمہ اللہ نے تو انھیں روک دیا اور ( جبکہ ) خارجہ بن زید بن حارث رحمہ اللہ نے اُسے رخصت دے دی ۔

Yahya bin Saeed Rahmatullah Allah Abdullah bin Abi Bakr Rahmatullah Allah aur Rabiah bin Abi Abdurrahman Rahmatullah Allah se riwayat hai ki Khalifa waqt Waleed bin Abdul Malik Rahmatullah Allah ne daswen Zulhijja ko Jamaratul Aqaba ko kankariyan maar lene aur apna sar mundwa lene ke bad aur Tawaaf e Ifaza karne se pehle Madina Munawwara ke do faqeehon Saleem bin Abdullah Rahmatullah Allah aur Kharija bin Zaid Rahmatullah Allah se khushboo lagane ke mutalliq sawal kiya to Saleem Rahmatullah Allah ne to unhen rok diya aur jabke Kharija bin Zaid bin Haris Rahmatullah Allah ne use ijazat de di.

وَحَدَّثَنِي عَنْ مَالِكٍ ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ ، وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ ، وَرَبِيعَةَ بْنِ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، أَنَّ الْوَلِيدَ بْنَ عَبْدِ الْمَلِكِ سَأَلَ سَالِمَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ ، وَخَارِجَةَ بْنَ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ بَعْدَ أَنْ رَمَى الْجَمْرَةَ ، وَحَلَقَ رَأْسَهُ ، وَقَبْلَ أَنْ يُفِيضَ عَنِ الطِّيبِ ؟ « فَنَهَاهُ سَالِمٌ ، وَأَرْخَصَ لَهُ خَارِجَةُ بْنُ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ » ⦗ص:٣٣٠⦘ قَالَ مَالِكٌ : « لَا بَأْسَ أَنْ يَدَّهِنَ الرَّجُلُ بِدُهْنٍ لَيْسَ فِيهِ طِيبٌ قَبْلَ أَنْ يُحْرِمَ . وَقَبْلَ أَنْ يُفِيضَ مِنْ مِنًى بَعْدَ رَمْيِ الْجَمْرَةِ » قَالَ يَحْيَى : سُئِلَ مَالِكٌ عَنْ طَعَامٍ فِيهِ زَعْفَرَانٌ هَلْ يَأْكُلُهُ الْمُحْرِمُ ؟ فَقَالَ : " أَمَّا مَا تَمَسُّهُ النَّارُ مِنْ ذَلِكَ فَلَا بَأْسَ بِهِ أَنْ يَأْكُلَهُ الْمُحْرِمُ ، وَأَمَّا مَا لَمْ تَمَسَّهُ النَّارُ مِنْ ذَلِكَ فَلَا يَأْكُلُهُ الْمُحْرِمُ