41.
Chapters on Knowledge
٤١-
كتاب العلم عن رسول الله صلى الله عليه وسلم


19
Chapter: What Has Been Related About The Superiority Of Fiqh Over Worship

١٩
باب مَا جَاءَ فِي فَضْلِ الْفِقْهِ عَلَى الْعِبَادَةِ

Jami` at-Tirmidhi 2681

Ibn Abbas (رضي الله تعالى عنه) narrated that the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) said, ‘the Faqih is harder on Ash-Shaitan than a thousand worshipers. Imam Tirmidhi said this Hadith is Hasan Gharib as we do not know of it except as a narration of Al-Walid bin Muslim.


Grade: Sahih

عبداللہ بن عباس رضی الله عنہما کہتے ہیں کہ رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ”ایک فقیہ ( عالم ) ہزار عبادت کرنے والوں کے مقابلہ میں اکیلا شیطان پر حاوی اور بھاری ہے“۔ امام ترمذی کہتے ہیں: یہ حدیث غریب ہے۔ ہم اسے ولید بن مسلم کی روایت سے صرف اسی سند جانتے ہیں۔

Abdullaah bin Abbas ( (رضي الله تعالى عنه) a kehte hain ke Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya: "aik faqih (Aalim) hazaar ibadat karne walon ke muqabale mein akela shaitan par haavi aur bhaari hai"۔ Imam Tirmizi kehte hain: yeh hadees gharib hai. hum ise Waleed bin Musilm ki riwayat se sirf isi sand jaante hain.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيل، حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى، أَخْبَرَنَا الْوَلِيدُ بْنُ مُسْلِمٍ، حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ جَنَاحٍ، عَنْ مُجَاهِدٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ:‏‏‏‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:‏‏‏‏ فَقِيهٌ أَشَدُّ عَلَى الشَّيْطَانِ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ ،‏‏‏‏ قَالَ أَبُو عِيسَى:‏‏‏‏ هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ، ‏‏‏‏‏‏وَلَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ مِنْ حَدِيثِ الْوَلِيدِ بْنِ مُسْلِمٍ.

Jami` at-Tirmidhi 2682

Qais bin Kathir narrated that a man from Al-Madinah came to Abu Ad-Darda (رضي الله تعالى عنه) when he was in Dimashq. So, he said, 'what brings you O my nephew?' He replied, 'a Hadith reached me which you have narrated from the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم).' He said, 'you did not come for some need?' He said, 'no.' He said, 'did you come for trade?' He said, 'no, I did not come except seeking this Hadith.' So, he said, 'indeed, I heard the Apostle of Allah ( صلىهللا عليه و آله وسلم) saying, ‘whoever takes a path upon which he seeks knowledge, then Allah makes a path to Paradise easy for him. And indeed, the angels lower their wings in approval to the one seeking knowledge. Indeed, forgiveness is sought for the knowledgeable one by whomever is in the heavens and whomever is in the earth, even the fish in the waters. And superiority of the scholar over the worshiper is like the superiority of the moon over the rest of the celestial bodies. Indeed, the scholars are the heirs of the Prophets, and the Prophets do not leave behind Dinar or Dirham. The only legacy of the scholars is knowledge, so whoever takes from it, then he has indeed taken the most able share. Imam Tirmidhi said we do not know of this Hadith except through the narration of Asim bin Raja' bin Haiwah, and to me, its chain is not connected. This is how Mahmud bin Khidash narrated this Hadith to us. While this Hadith has only been related from Asim bin Raja bin Haiwah, from Dawood bin Jamil, from Kathir bin Qais, from Abu Ad-Darda (رضي الله تعالى عنه) from the Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم). This is more correct than the narration of Mahmud bin Khidash. Muhammad bin Isma'il (Al-Bukhari) saw this as more correct.


Grade: Sahih

قیس بن کثیر کہتے ہیں کہ ایک شخص مدینہ سے ابو الدرداء رضی الله عنہ کے پاس دمشق آیا، ابوالدرداء رضی الله عنہ نے اس سے کہا: میرے بھائی! تمہیں یہاں کیا چیز لے کر آئی ہے، اس نے کہا: مجھے یہ بات معلوم ہوئی ہے کہ آپ رسول اللہ ﷺ سے ایک حدیث بیان کرتے ہیں، ابو الدرداء نے کہا: کیا تم کسی اور ضرورت سے تو نہیں آئے ہو؟ اس نے کہا: نہیں، انہوں نے کہا: کیا تم تجارت کی غرض سے تو نہیں آئے ہو؟ اس نے کہا: نہیں۔ میں تو صرف اس حدیث کی طلب و تلاش میں آیا ہوں، ابو الدرداء نے کہا: ( اچھا تو سنو ) میں نے رسول اللہ ﷺ کو فرماتے ہوئے سنا: ”جو شخص علم دین کی تلاش میں کسی راستہ پر چلے، تو اللہ تعالیٰ اس کے ذریعہ اسے جنت کے راستہ پر لگا دیتا ہے۔ بیشک فرشتے طالب ( علم ) کی خوشی کے لیے اپنے پر بچھا دیتے ہیں، اور عالم کے لیے آسمان و زمین کی ساری مخلوقات مغفرت طلب کرتی ہیں۔ یہاں تک کہ پانی کے اندر کی مچھلیاں بھی، اور عالم کی فضیلت عابد پر ایسی ہی ہے جیسے چاند کی فضیلت سارے ستاروں پر، بیشک علماء انبیاء کے وارث ہیں اور انبیاء نے کسی کو دینار و درہم کا وارث نہیں بنایا، بلکہ انہوں نے علم کا وارث بنایا ہے۔ اس لیے جس نے اس علم کو حاصل کر لیا، اس نے ( علم نبوی اور وراثت نبوی سے ) پورا پورا حصہ لیا“ ۱؎۔ امام ترمذی کہتے ہیں: ۱- ہم عاصم بن رجاء بن حیوہ کی روایت کے سوا کسی اور طریقہ سے اس حدیث کو نہیں جانتے، اور اس حدیث کی سند میرے نزدیک متصل نہیں ہے۔ اسی طرح انہیں اسناد سے محمود بن خداش نے بھی ہم سے بیان کی ہے، ۲- یہ حدیث عاصم بن رجاء بن حیوہ نے بسند «داود بن جميل عن كثير بن قيس عن أبي الدرداء عن النبي صلى الله عليه وسلم» روایت کی ہے۔ اور یہ حدیث محمود بن خداش کی حدیث سے زیادہ صحیح ہے، اور محمد بن اسماعیل بخاری کی رائے ہے کہ یہ زیادہ صحیح ہے۔

Qais bin Katheer kehte hain ke aik shakhs Madinah se Abu'l Darda' radiAllahu anhu ke paas Damascus aaya, Abu'l Darda' radiAllahu anhu ne us se kaha: Mere bhai! Tumhen yahan kia cheez le kar aayi hai, us ne kaha: Mujhe yeh baat maloom hui hai ke aap Rasoolullah SallaAllahu alaihi wa sallam se aik hadees bayan karte hain, Abu'l Darda' ne kaha: Kya tum kisi aur zarurat se to nahi aaye ho? Us ne kaha: Nahi, unhon ne kaha: Kya tum tijarat ki gharaz se to nahi aaye ho? Us ne kaha: Nahi. Main to sirf is hadees ki talab o talaash mein aaya hoon, Abu'l Darda' ne kaha: (acha to suno) main ne Rasoolullah SallaAllahu alaihi wa sallam ko farmate hue suna: "Jo shakhs ilm e deen ki talaash mein kisi raste par chale, to Allah Ta'ala us ke zari'a us se jannat ke raste par laga deta hai. Beshak farishte talib (ilm) ki khushi ke liye apne par bicha dete hain, aur aalim ke liye aasman o zameen ki sari makhlooqat maghfirat talab karti hain. Yahan tak ke pani ke andar ki machhlian bhi, aur aalim ki fazilat aabid par aisi hi hai jaise chaand ki fazilat sare sitaron par, beshak ulama anbiya ke waris hain aur anbiya ne kisi ko dinar o darham ka waris nahi banaya, balke unhon ne ilm ka waris banaya. Is liye jis ne is ilm ko hasil kar liya, us ne (ilm e naboovi aur warasat e naboovi se) poora poora hissa liya." 1؎. Imam Tirmidhi kehte hain: 1. Hum Aasim bin Raja' bin Haiwa ki riwayat ke siwa kisi aur tariqe se is hadees ko nahi jante, aur is hadees ki sanad mere nazdeek muttasil nahi hai. Isi tarah unhen isnad se Mahmood bin Khudash ne bhi hum se bayan ki hai, 2. Yeh hadees Aasim bin Raja' bin Haiwa ne bisnad «Dawood bin Jameel an Katheer bin Qais an Abi'l Darda' an Nabi SallaAllahu alaihi wa sallam» riwayat ki hai. Aur yeh hadees Mahmood bin Khudash ki hadees se ziyada sahih hai, aur Muhammad bin Ismail Bukhari ki raay hai ke yeh ziyada sahih hai.

حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ خِدَاشٍ الْبَغْدَادِيُّ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَزِيدَ الْوَاسِطِيُّ، حَدَّثَنَا عَاصِمُ بْنُ رَجَاءِ بْنِ حَيْوَةَ، عَنْ قَيْسِ بْنِ كَثِيرٍ، قَالَ:‏‏‏‏ قَدِمَ رَجُلٌ مِنْ الْمَدِينَةِ عَلَى أَبِي الدَّرْدَاءِ وَهُوَ بِدِمَشْقَ،‏‏‏‏ فَقَالَ:‏‏‏‏ مَا أَقْدَمَكَ يَا أَخِي ؟ فَقَالَ:‏‏‏‏ حَدِيثٌ بَلَغَنِي أَنَّكَ تُحَدِّثُهُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ أَمَا جِئْتَ لِحَاجَةٍ ؟، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ لَا، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ أَمَا قَدِمْتَ لِتِجَارَةٍ ؟ قَالَ:‏‏‏‏ لَا، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ مَا جِئْتُ إِلَّا فِي طَلَبِ هَذَا الْحَدِيثِ ؟ قَالَ:‏‏‏‏ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ:‏‏‏‏ مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَبْتَغِي فِيهِ عِلْمًا سَلَكَ اللَّهُ بِهِ طَرِيقًا إِلَى الْجَنَّةِ، ‏‏‏‏‏‏وَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا رِضَاءً لِطَالِبِ الْعِلْمِ، ‏‏‏‏‏‏وَإِنَّ الْعَالِمَ لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ حَتَّى الْحِيتَانُ فِي الْمَاءِ، ‏‏‏‏‏‏وَفَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ الْكَوَاكِبِ، ‏‏‏‏‏‏إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ، ‏‏‏‏‏‏إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَارًا وَلَا دِرْهَمًا إِنَّمَا وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ بِهِ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ ،‏‏‏‏ قَالَ أَبُو عِيسَى:‏‏‏‏ وَلَا نَعْرِفُ هَذَا الْحَدِيثَ إِلَّا مِنْ حَدِيثِ عَاصِمِ بْنِ رَجَاءِ بْنِ حَيْوَةَ، ‏‏‏‏‏‏وَلَيْسَ هُوَ عِنْدِي بِمُتَّصِلٍ هَكَذَا،‏‏‏‏ حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ خِدَاشٍ هَذَا الْحَدِيثَ، ‏‏‏‏‏‏وَإِنَّمَا يُرْوَى هَذَا الْحَدِيثُ عَنْ عَاصِمِ بْنِ رَجَاءِ بْنِ حَيْوَةَ، عَنِ الْوَلِيدِ بْنِ جَمِيلٍ، عَنْ كَثِيرِ بْنِ قَيْسٍ، عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ‏‏‏‏‏‏وَهَذَا أَصَحُّ مِنْ حَدِيثِ مَحْمُودِ بْنِ خِدَاشٍ،‏‏‏‏ وَرَأْيُ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيل هَذَا أَصَحُّ.

Jami` at-Tirmidhi 2683

Ibn Ashwa narrated from Yazid bin Salamah Al-Ju'fi (رضي الله تعالى عنه), that he said, 'O Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) I heard so many narrations from you that I am afraid the last of them will cause me to forget the first of them. So, narrate a statement to me that will encompass them.' The Prophet (صلى الله عليه وآله وسلم) said, 'have Taqwa of Allah with what you learn.' Imam Tirmidhi said the chain for this Hadith is not connected and it is Mursal in my view. To me, Ibn Ashwa did not see Yazid bin Salamah. Ibn Ashwa's name is Sa'id bin Ashwa.


Grade: صحيح

یزید بن سلمہ جعفی کہتے ہیں کہ میں نے کہا: اللہ کے رسول! میں نے بہت سی حدیثیں آپ سے سنی ہیں، میں ڈرتا ہوں کہ کہیں بعد کی حدیثیں شروع کی حدیثوں کو بھلا نہ دیں، آپ مجھے کوئی ایسا کلمہ ( کوئی ایسی بات ) بتا دیجئیے جو دونوں ( اول و آخر ) کو ایک ساتھ باقی رکھنے کا ذریعہ بنے۔ آپ نے فرمایا: ”جو کچھ بھی تم جانتے ہو ان کے متعلق اللہ کا خوف و تقویٰ ملحوظ رکھو“ ۱؎۔ امام ترمذی کہتے ہیں: ۱- یہ حدیث ایسی ہے جس کی سند متصل نہیں ہے، یہ حدیث میرے نزدیک مرسل ہے۔ ۲- میرے نزدیک ابن اشوع نے یزید بن سلمی ( کے دور ) کو نہیں پایا ہے، ۳- ابن اشوع کا نام سعید بن اشوع ہے۔

Yazid bin Salma Ja'fi kehte hain ke main ne kaha: Allah ke Rasool! Main ne bahut si hadithen aap se suni hain, main darta hun ke kahan bad ki hadithen shuru ki hadithen ko bhula na dein, aap mujhe koi aisa kalma (koi aisi baat) bata dejiye jo donon (aul o aakhir) ko ek sath baqi rakhne ka zariya bane. Aap ne farmaya: "Jo kuch bhi tum jante ho un ke muta'alliq Allah ka khauf o taqwa mulhaz rakho" 1،. Imam Tirmizi kehte hain: 1. yeh hadis aisi hai jis ki sanad muttasil nahi hai, yeh hadis mere nazdik mursal hai. 2. mere nazdik ibn Asho'a ne Yazid bin Salmi (ke door) ko nahi paya hai, 3. ibn Asho'a ka naam Saeed bin Asho'a hai.

حَدَّثَنَا هَنَّادٌ، حَدَّثَنَا أَبُو الْأَحْوَصِ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ مَسْرُوقٍ، عَنِ ابْنِ أَشْوَعَ، عَنْ يَزِيدَ بْنِ سَلَمَةَ الْجُعْفِيِّ، قَالَ:‏‏‏‏ قَالَ يَزِيدُ بْنُ سَلَمَةَ:‏‏‏‏ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي قَدْ سَمِعْتُ مِنْكَ حَدِيثًا كَثِيرًا أَخَافُ أَنْ يُنْسِيَنِي أَوَّلَهُ آخِرُهُ فَحَدِّثْنِي بِكَلِمَةٍ تَكُونُ جِمَاعًا، ‏‏‏‏‏‏قَالَ:‏‏‏‏ اتَّقِ اللَّهَ فِيمَا تَعْلَمُ ،‏‏‏‏ قَالَ أَبُو عِيسَى:‏‏‏‏ هَذَا حَدِيثٌ لَيْسَ إِسْنَادُهُ بِمُتَّصِلٍ، ‏‏‏‏‏‏وَهُوَ عِنْدِي مُرْسَلٌ، ‏‏‏‏‏‏وَلَمْ يُدْرِكْ عِنْدِي ابْنُ أَشْوَعَ يَزِيدَ بْنَ سَلَمَةَ، ‏‏‏‏‏‏وَابْنُ أَشْوَعَ اسْمُهُ:‏‏‏‏ سَعِيدُ بْنُ أَشْوَعَ.

Jami` at-Tirmidhi 2684

Abu Hurairah (رضي الله تعالى عنه) narrated that the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) said, ‘two things will not be together in a hypocrite; good manners, and Fiqh in the religion.’ Imam Tirmidhi said this Hadith is Gharib. We do not know of this Hadith as a narration of Awf (رضي الله تعالى عنه)except through the narration of this Shaikh, Khalaf bin Ayyub Al-Amiri. I have not seen anyone reporting from him other than Abu Kuraib Muhammad bin Al- Ala', and I do not know how he is.


Grade: Sahih

ابوہریرہ رضی الله عنہ کہتے ہیں کہ رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ”منافق میں دو خصلتیں ( صفتیں ) جمع نہیں ہو سکتی ہیں: حسن اخلاق اور دین کی سمجھ“۔ امام ترمذی کہتے ہیں: ۱- یہ حدیث غریب ہے، ۲- ہم عوف کی اس حدیث کو صرف شیخ خلف بن ایوب عامری کی روایت سے جانتے ہیں، اور ابوکریب محمد بن علاء کے سوا کسی کو ہم نہیں جانتے جس نے خلف بن ایوب عامری سے روایت کی ہے، اور ہم نہیں جانتے کہ وہ کیسے شخص ہیں۔

Abu Hurayrah (رضي الله تعالى عنه) kahte hain ke Rasool-ullah (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya: "Munafiq mein do khuslatayain (sifatayain) jam' nahin ho sakti hain: Hasan e akhlaq aur din ki samjh"۔ Imam Tirmidhi kahte hain: 1. Yeh hadees gharib hai, 2. Hum Aouf ki is hadees ko sirf Shaikh Khalaf bin Ayoub Aamri ki riwayat se jaante hain, aur Abu Krib Muhammad bin Alaa ke siwa kisi ko hum nahin jaante jisne Khalaf bin Ayoub Aamri se riwayat ki hai, aur hum nahin jaante ke woh kaise shakhs hain.

حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ، حَدَّثَنَا خَلَفُ بْنُ أَيُّوبَ الْعَامِرِيُّ، عَنْ عَوْفٍ، عَنِ ابْنِ سِيرِينَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ:‏‏‏‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:‏‏‏‏ خَصْلَتَانِ لَا تَجْتَمِعَانِ فِي مُنَافِقٍ:‏‏‏‏ حُسْنُ سَمْتٍ، ‏‏‏‏‏‏وَلَا فِقْهٌ فِي الدِّينِ ،‏‏‏‏ قَالَ أَبُو عِيسَى:‏‏‏‏ هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ، ‏‏‏‏‏‏وَلَا نَعْرِفُ هَذَا الْحَدِيثَ مِنْ حَدِيثِ عَوْفٍ إِلَّا مِنْ حَدِيثِ هَذَا الشَّيْخِ خَلَفِ بْنِ أَيُّوبَ الْعَامِرِيِّ، ‏‏‏‏‏‏وَلَمْ أَرَ أَحَدًا يَرْوِي عَنْهُ غَيْرَ أَبِي كُرَيْبٍ مُحَمَّدِ بْنِ الْعَلَاءِ، ‏‏‏‏‏‏وَلَا أَدْرِي كَيْفَ هُوَ.

Jami` at-Tirmidhi 2685

Abu Umamah Al-Bahili (رضي الله تعالى عنه) narrated that two men were mentioned before the Apostle of Allah ( صلى الله عليه وآله وسلم). One of them a worshiper, and the other a scholar. So, the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) said, 'the superiority of the scholar over the worshiper is like my superiority over the least of you.' Then the Apostle of Allah ( صلى الله عليه وآله وسلم) said, 'indeed Allah, His Angels, the inhabitants of the heavens and the earths, even the ant in his hole, even the fish, say Salat upon the one who teaches the people to do good.' Imam Tirmidhi said this Hadith is Hasan Sahih. He said, I heard Abu Ammar Al-Husain bin Huraith Al-Khuza'i saying, ‘I heard Al-Fudail bin lyad saying, 'the scholar who works in teaching is regarded a great man in the domain of the heavens.’


Grade: Sahih

ابوامامہ باہلی کہتے ہیں کہ رسول اللہ ﷺ کے سامنے دو آدمیوں کا ذکر کیا گیا، ان میں سے ایک عابد تھا اور دوسرا عالم، تو رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ”عالم کی فضیلت عابد پر ایسی ہے جیسے میری فضیلت تم میں سے ایک عام آدمی پر ہے“، رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ”اللہ اور اس کے فرشتے اور آسمان اور زمین والے یہاں تک کہ چیونٹیاں اپنی سوراخ میں اور مچھلیاں اس شخص کے لیے جو نیکی و بھلائی کی تعلیم دیتا ہے خیر و برکت کی دعائیں کرتی ہیں۔ امام ترمذی کہتے ہیں: ۱- یہ حدیث حسن غریب صحیح ہے، ۲- فضیل بن عیاض کہتے ہیں «ملكوت السموات» ( عالم بالا ) میں عمل کرنے والے عالم اور معلم کو بہت بڑی اہمیت و شخصیت کا مالک سمجھا اور پکارا جاتا ہے۔

Aboo Amamah Baahli kehte hain ke Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ke samne do aadmiyon ka zikr kiya gaya, in mein se ek aabid tha aur doosra aalim, to Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya: "Aalim ki fazilat aabid par aisi hai jaise meri fazilat tum mein se ek aam aadmi par hai", Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya: "Allah aur uske farishte aur aasmaan aur zameen wale yahaan tak ke cheontiyan apni surakh mein aur machhliyan is shakhs ke liye jo neki o bhalaai ki taaleem deta hai khair o barakat ki duaaen karti hain. Imam Tirmidhi kehte hain: 1. yeh hadees hasan gharib sahih hai, 2. Fazil bin Iyaaz kehte hain «Malikut al-samawat» ( aalam bala ) mein amal karne wala aalim aur mu'allim ko bahut bari ahmiyat o shakhsiyat ka malik samjha aur pukara jata hai.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى الصَّنْعَانِيُّ، حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ رَجَاءٍ، حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ بْنُ جَمِيلٍ، حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ، قَالَ:‏‏‏‏ ذُكِرَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلَانِ أَحَدُهُمَا:‏‏‏‏ عَابِدٌ وَالْآخَرُ عَالِمٌ، ‏‏‏‏‏‏فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:‏‏‏‏ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِي عَلَى أَدْنَاكُمْ ، ‏‏‏‏‏‏ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:‏‏‏‏ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْض حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا، ‏‏‏‏‏‏وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ ،‏‏‏‏ قَالَ أَبُو عِيسَى:‏‏‏‏ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ صَحِيحٌ،‏‏‏‏ قَالَ:‏‏‏‏ سَمِعْت أَبَا عَمَّارٍ الْحُسَيْنَ بْنَ حُرَيْثٍ الْخُزَاعِيَّ،‏‏‏‏ يَقُولُ:‏‏‏‏ سَمِعْتُ الْفُضَيْلَ بْنَ عِيَاضٍ،‏‏‏‏ يَقُولُ:‏‏‏‏ عَالِمٌ عَامِلٌ مُعَلِّمٌ يُدْعَى كَبِيرًا فِي مَلَكُوتِ السَّمَوَاتِ.

Jami` at-Tirmidhi 2686

Abu Sa'id Al-Khudri (رضي الله تعالى عنه) narrated that the Apostle of Allah ( صلى الله عليه وآله وسلم) said, ‘the believer will never be satisfied with the good he hears, until he ends up in Paradise.’ Imam Tirmidhi said this Hadith is Hasan Gharib.


Grade: صحيح

ابو سعید خدری رضی الله عنہ سے روایت ہے کہ رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ”مومن بھلائی سے ہرگز آسودہ نہیں ہوتا یہاں تک کہ وہ اپنے آخری انجام جنت میں پہنچ جاتا ہے“۔ امام ترمذی کہتے ہیں: یہ حدیث حسن غریب ہے۔

Abu Saeed Khudri (رضي الله تعالى عنه) se Riwayat hai ke Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ne Farmaya: "Momin Bhalaai se Hargiz Aasooda nahi hota Yahaan tak ke woh apne Aakhiri Anjam Jannat mein pahunch jata hai"۔ Imam Tirmidhi kehte hain: Yeh Hadith Hasan Gharib hai۔

حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصٍ الشَّيْبَانِيُّ الْبَصْرِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ، عَنْ عَمْرِو بْنِ الْحَارِثِ، عَنْ دَرَّاجٍ، عَنْ أَبِي الْهَيْثَمِ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:‏‏‏‏ لَنْ يَشْبَعَ الْمُؤْمِنُ مِنْ خَيْرٍ يَسْمَعُهُ حَتَّى يَكُونَ مُنْتَهَاهُ الْجَنَّةُ ،‏‏‏‏ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ.

Jami` at-Tirmidhi 2687

Abu Hurairah (رضي الله تعالى عنه) narrated that the Apostle of Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) said, ‘the wise statement is the lost property of the believer, so wherever he finds it, then he is more worthy of it.’ Imam Tirmidhi said this Hadith is Hasan Gharib as we do not know of it except through this route. Ibrahim bin Al-Fadl Al-Madani Al-Makhzumi is weak in Hadith in view of his memory.


Grade: صحيح

ابوہریرہ رضی الله عنہ کہتے ہیں کہ رسول اللہ ﷺ نے فرمایا: ”حکمت کی بات مومن کی گمشدہ چیز ہے جہاں کہیں بھی اسے پائے وہ اسے حاصل کر لینے کا زیادہ حق رکھتا ہے“۔ امام ترمذی کہتے ہیں: ۱- یہ حدیث غریب ہے، ۲- ہم اسے صرف اسی سند سے جانتے ہیں، ۳- ابراہیم بن فضل مدنی مخزومی حدیث بیان کرنے میں حفظ کے تعلق سے کمزور مانے جاتے ہیں۔

Abu Hurayrah (رضي الله تعالى عنه) kehte hain ke Rasool Allah (صلى الله عليه وآله وسلم) ne farmaya: "Hikmat ki baat Momin ki gumshuda cheez hai jahan kahan bhi usay paye wo usay hasil kar lene ka zyada haq rakhta hai" . Imam Tirmidhi kehte hain: 1- yeh Hadith gharib hai, 2- hum isay sirf isi sanad se jante hain, 3- Ibrahim bin Fazl Madani Makhzumi Hadith bayan karne mein hifz ke taluq se kamzor mane jate hain.

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ بْنِ الْوَلِيدِ الْكِنْدِيُّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْفَضْلِ، عَنْ سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ:‏‏‏‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:‏‏‏‏ الْكَلِمَةُ الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَحَيْثُ وَجَدَهَا فَهُوَ أَحَقُّ بِهَا ،‏‏‏‏ قَالَ أَبُو عِيسَى:‏‏‏‏ هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ، ‏‏‏‏‏‏لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ، ‏‏‏‏‏‏وَإِبْرَاهِيمُ بْنُ الْفَضْلِ الْمَدَنِيُّ الْمَخْزُومِيُّ يُضَعَّفُ فِي الْحَدِيثِ مِنْ قِبَلِ حِفْظِهِ.