65.
Book of Judicial Etiquette
٦٥-
كتاب آداب القاضي
Chapter on what can be inferred that judiciary and all the works of authorities are among enjoining what is right and forbidding what is wrong from collective obligations
باب ما يستدل به على أن القضاء وسائر أعمال الولاة مما يكون أمرا بمعروف، أو نهيا عن منكر من فروض الكفايات
Sunan al-Kubra Bayhaqi 20182
Abu Juhayfah narrated from Ali (may Allah be pleased with him) that there are three types of Jihad: 1. The one in which the hand prevails, 2. Then the tongue, 3. Then the heart. When the heart cannot differentiate between the truth and falsehood, then its upper part is turned down.
Grade: Sahih
(٢٠١٨٢) ابوجحیفہ حضرت علی (رض) سے نقل فرماتے ہیں کہ جہاد کی تین اقسام ہیں : 1 جس پر ہاتھ غالب، 2 پھر زبان، 3 پھر دل۔ جب دل حق اور منکر کی پہچان نہ کرسکے تو اس کے اوپر والے حصہ کو نیچے کردیا جاتا ہے۔
(20182) Abu Juhaifa Hazrat Ali (RA) se naqal farmate hain keh jihad ki teen aqsam hain: 1 Jis per hath ghalib, 2 phir zaban, 3 phir dil. Jab dil haq aur munkar ki pahchan na karsake to uske upar wale hissa ko neeche kar diya jata hai.
٢٠١٨٢ - أَخْبَرَنَا أَبُو طَاهِرٍ الْفَقِيهُ، أنبأ أَبُو بَكْرٍ الْفَحَّامُ، ثنا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، ثنا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أنبأ سُفْيَانُ، عَنْ زُبَيْدٍ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنْ أَبِي جُحَيْفَةَ، عَنْ عَلِيٍّ،رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ:" كَانَ الْجِهَادُ ثَلَاثَةً، فَأَوَّلُ مَا يَغْلِبُ عَلَيْهِ الْيَدُ، ثُمَّ اللِّسَانُ، ثُمَّ الْقَلْبُ، فَإِذَا كَانَ الْقَلْبُ لَا يَعْرِفُ حَقًّا، وَلَا يُنْكِرُ مُنْكَرًا نُكِّسَ، فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ ". هَذَا مَوْقُوفٌ