7.
The Book of Pilgrimage (Rites of Hajj)
٧-
كِتَابُ الْمَنَاسِكِ


Chapter Mentioning the Evidence That Allah, Mighty and Majestic, Informed the Companions of the Prophet (Peace Be Upon Him) That There is No Sin on Them in Circumambulating Between Safa and Marwah

بَابُ ذِكْرِ الدَّلِيلِ ‏[‏عَلَى‏]‏ أَنَّ اللَّهَ- عَزَّ وَجَلَّ- إِنَّمَا أَعْلَمَ أَصْحَابَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ لَا جُنَاحَ عَلَيْهِمْ فِي الطَّوَافِ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ

Sahih Ibn Khuzaymah 2766

Hazrat Urwa (may Allah have mercy on him) narrates that I recited this verse to Sayyida Aisha (may Allah be pleased with her): “[Indeed, as-Safa and al-Marwah are among the symbols of Allah]” (Quran 2:158) I said that whoever does not perform Sa'i between the two, in my opinion, there is no sin upon him. Sayyida Aisha (may Allah be pleased with her) said, "My brother, you have said something very wrong. The reality is that (in the time of ignorance) those people who used to tie Ihram in the name of the idol Manat, located in the place of Mash'al, they used to perform Sa'i between Safa and Marwah. Then, when the era of Islam came, the Companions asked, 'O Messenger of Allah, performing Sa'i between these two hills is from the deeds of the era of ignorance.' So this verse was revealed: “[Indeed, as-Safa and al-Marwah are among the symbols of Allah]” (Quran 2:158) Sayyida Aisha (may Allah be pleased with her) says, therefore, the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) performed Sa'i of Safa and Marwah, thus this act became Sunnah. In the narration of another companion, it is stated that Allah Almighty said: "So whoever volunteers good [in this month]" (Quran 2:184) So the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) happily performed this good deed and performed Sa'i. Imam Zuhri says that I narrated this Hadith to Abu Bakr bin Abdur Rahman, so he said that knowledge is only this. I have heard many scholars say that those who used to perform Sa'i between Safa and Marwah, they asked the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), 'O Messenger of Allah, we have been ordered to circumambulate the Holy Kaaba, and we have not been ordered to perform Sa'i between Safa and Marwah.' So, Allah Almighty revealed this verse: “[Indeed, as-Safa and al-Marwah are among the symbols of Allah]” (Quran 2:158) That's why, in my opinion, this verse was revealed regarding both groups.


Grade: Sahih

حضرت عروہ رحمه الله بیان کرتے ہیں کہ میں نے سیدہ عائشہ رضی اللہ عنہا کے پاس یہ آیت پڑھی «‏‏‏‏إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ» ‏‏‏‏ [ سورة البقرة: 108] ”بیشک صفا اور مروہ اللہ تعالیٰ کی نشانیوں میں سے ہیں۔“ میں نے کہا کہ جو شخص ان دونوں کے درمیان سعی نہ کرے، میرے خیال میں اسے کوئی گناہ نہیں ہے۔ سیدہ عائشہ رضی اللہ عنہا نے فرمایا کہ میرے بھائی، تم نے بہت غلط بات کی ہے۔ اصل صورت حال یہ ہے کہ (جاہلیت میں) جو لوگ مشلل جگہ پر واقع مناة بت کے نام پر احرام باندھتے تھے وہ صفا اور مروہ کے درمیان سعی کرتے تھے۔ پھر جب اسلام کا دور آیا تو صحابہ کرام نے عرض کیا کہ اے اللہ کے رسول، ان دو پتھروں کے درمیان سعی کرنا تو جاہلیت کے کاموں میں سے ہے۔ تو یہ آیت نازل ہوئی ہے «‏‏‏‏إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ» ‏‏‏‏ [ سورة البقرة: 108] ”بیشک صفا اور مروہ اللہ تعالیٰ کی نشانیوں میں سے ہیں۔“ سیدہ عائشہ رضی اللہ عنہا فرماتی ہیں لہٰذا رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے صفا اور مروہ کی سعی کی، اس طرح یہ عمل سنّت بن گیا۔ ایک اور صحابی کی روایت میں ہے کہ اللہ تعالیٰ نے فرمایا «‏‏‏‏فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا» ‏‏‏‏ [ سورة البقرة: 184 ] ”تو جو شخص خوشی سے نیکی کرے۔“ تو رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے خوشی سے یہ نیک عمل کیا اور سعی کی۔ امام زہری فرماتے ہیں کہ میں نے یہ حدیث ابو بکر بن عبد الرحمان کو بیان کی تو وہ فرمانے لگے کہ علم تو بس یہی ہے۔ میں نے کئی اہل علم کو سنا وہ فرماتے تھے کہ جو لوگ صفا اور مروہ کی سعی کرتے تھے انہوں نے نبی اکرم صلی اللہ علیہ وسلم سے عرض کیا کہ اے اللہ کے رسول، ہمیں بیت الله شریف کا طواف کرنے کا حُکم دیا گیا ہے اور صفا اور مروہ کی سعی کرنے کا حُکم نہیں دیا گیا۔ تو اس پر اللہ تعالیٰ نے یہ آیت نازل فرما دی «‏‏‏‏إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ» ‏‏‏‏ [ سورة البقرة: 108] ”بیشک صفا اور مروہ اللہ تعالیٰ کی نشانیوں میں سے ہیں۔“ اس لئے میرے خیال میں یہ آیت دونوں گروہوں کے بارے میں نازل ہوئی ہے۔

Hazrat Urwa rehmatullah bayan karte hain keh maine Sayyida Ayesha radi Allahu anha ke paas yeh ayat padhi “Innas Safa wal Marwata min Sha'a'irillah” (Surah Al-Baqarah 108) “Beshak Safa aur Marwah Allah ta'ala ki nishaniyon mein se hain” Maine kaha keh jo shakhs in donon ke darmiyaan saee na kare mere khayal mein usse koi gunah nahi hai Sayyida Ayesha radi Allahu anha ne farmaya keh mere bhai tumne bahut ghalat baat ki Asal surat-e-haal yeh hai ki (jahiliyat mein) jo log Mushall jagah par waqe' Manat but ke naam par ehraam bandhte the woh Safa aur Marwah ke darmiyaan saee karte the Phir jab Islam ka daur aaya to Sahaba ikram ne arz kiya keh Aye Allah ke Rasool, in do pattharon ke darmiyaan saee karna to jahiliyat ke kaamon mein se hai To yeh ayat nazil hui “Innas Safa wal Marwata min Sha'a'irillah” (Surah Al-Baqarah 108) “Beshak Safa aur Marwah Allah ta'ala ki nishaniyon mein se hain” Sayyida Ayesha radi Allahu anha farmati hain lihaza Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ne Safa aur Marwah ki saee ki is tarah yeh amal Sunnat ban gaya Ek aur Sahabi ki riwayat mein hai keh Allah ta'ala ne farmaya “Famann Tatawwa'a Khairan” (Surah Al-Baqarah 184) “To jo shakhs khushi se neki kare” To Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ne khushi se yeh nek amal kiya aur saee ki Imam Zuhri farmate hain keh maine yeh hadees Abu Bakr bin Abdur Rahman ko bayan ki to woh farmane lage keh ilm to bas yahi hai Maine kai ahle ilm ko suna woh farmate the keh jo log Safa aur Marwah ki saee karte the unhon ne Nabi Akram sallallahu alaihi wasallam se arz kiya keh Aye Allah ke Rasool, humein Baitullah Sharif ka tawaf karne ka hukum diya gaya hai aur Safa aur Marwah ki saee karne ka hukum nahi diya gaya To is par Allah ta'ala ne yeh ayat nazil farma di “Innas Safa wal Marwata min Sha'a'irillah” (Surah Al-Baqarah 108) “Beshak Safa aur Marwah Allah ta'ala ki nishaniyon mein se hain” Isliye mere khayal mein yeh ayat donon girohon ke baare mein nazil hui hai.

حَدَّثَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْنُ الْعَلاءِ ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، عَنْ عُرْوَةَ ، قَالَ: قَرَأْتُ عِنْدَ عَائِشَةَ إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ سورة البقرة آية 158، قُلْتُ: مَا أَرَى عَلَى مَنْ لَمْ يَطُفْ بَيْنَهُمَا شَيْئًا، قَالَتْ: بِئْسَ مَا قُلْتَ يَا ابْنَ أُخْتِي، إِنَّمَا كَانَ مَنْ أَهَلَّ لِمَنَاةَ الطَّاغِيَةِ الَّتِي بِالْمُشَلَّلِ يَطُوفُونَ مِنْ بَيْنِ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، فَلَمَّا كَانَ الإِسْلامُ، قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّ طَوَافَنَا بَيْنَ هَذَيْنِ الْحَجَرَيْنِ مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ، قَالَتْ: فَنَزَلَتْ: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ سورة البقرة آية 158، قَالَتْ: فَطَافَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَكَانَتْ سُنَّةً ، وَقَالَ غَيْرُهَا، قَالَ اللَّهُ:" فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا، فَتَطَوَّعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَطَافَ"، قَالَ الزُّهْرِيُّ: فَحَدَّثْتُ بِهِ أَبَا بَكْرِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، فَقَالَ: إِنَّ هَذَا لَعِلْمٌ، وَلَقَدْ سَمِعْتُ رِجَالا مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ يَقُولُونَ: سَأَلَ النَّاسُ الَّذِينَ كَانُوا يَطُوفُونَ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّا أُمِرْنَا أَنْ نَطُوفَ بِالْبَيْتِ، وَلَمْ نُؤْمَرْ أَنْ نَطُوفَ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ سورة البقرة آية 158، فَأَرَاهَا نَزَلَتْ فِي هَؤُلاءِ وَفِي هَؤُلاءِ، ثَنَاهُ الْمَخْزُومِيُّ ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنِ الزُّهْرِيِّ ، عَنْ عُرْوَةَ ، بِنَحْوِهِ دُونَ قِصَّةِ أَبِي بَكْرِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ

Sahih Ibn Khuzaymah 2767

Sayyidah Aisha, may Allah be pleased with her, narrated that the Ansar and the people of the tribe of Ghafan used to perform Hajj in the name of the idol Manat before they embraced Islam. So they felt hesitant to perform Sa'i between Safa and Marwa, as it was their custom that whoever performed Hajj in the name of Manat would not perform Sa'i. When they became Muslims, they asked the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, and Allah, the Exalted, revealed this verse: "Indeed, Safa and Marwa are among the symbols of Allah." (Quran 2:158) Hazrat Urwah said that Sayyidah Aisha, may Allah be pleased with her, said that this is the Sunnah that the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, established and continued. Imam Abu Bakr, may Allah have mercy on him, said that the correct narration is what Imam Yunus narrated from Imam Zuhri, that those who used to perform Hajj in the name of Manat were hesitant to perform Sa'i between Safa and Marwa, not that they used to perform Sa'i. As in the narration of Imam Ibn 'Uyaynah, the evidence for the correctness of Yunus's narration is the narration of Hisham ibn 'Urwah in this meaning, in which he followed Yunus. I will mention the narration of Hisham ibn 'Urwah in the next chapter, Allah willing. The narration of Sayyiduna Anas, may Allah be pleased with him, is also evidence that before the revelation of this verse, it was the Ansar who were hesitant to perform Sa'i between Safa and Marwa.

سیدہ عائشہ رضی اللہ عنہا بیان کرتی ہیں کہ انصاری لوگ اور غسان قبیلے کے افراد اسلام لانے سے پہلے مناة بت کے نام کا احرام باندھتے تھے۔ اس لئے انہوں نے صفا اور مروہ کے درمیان سعی کرنے میں حرج محسوس کیا۔ اور یہ ان کے دور کا دستور بھی تھا کہ جوشخص مناف کے نام کا احرام باندھتا تھا وہ صفا اور مروہ کے درمیان سعی نہیں کرتا تھا۔ اور جب وہ مسلمان ہو گئے تو اُنہوں نے رسول اللہ سے پوچھا، تو اللہ تعالیٰ نے یہ آیت نازل فرمادی «‏‏‏‏إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ» ‏‏‏‏ [ سورة البقرة: 108] ”بیشک صفا اور مروہ اللہ تعالیٰ کی نشانیوں میں سے ہیں۔“ حضرت عروہ کہتے ہیں کہ سیدہ عائشہ رضی اللہ عنہا فرماتی ہیں کہ یہ سنّت ہے جسے رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے رائج اور جاری کیا ہے۔ امام ابوبکر رحمه الله فرماتے ہیں کہ صحیح بات وہی ہے جسے امام یونس نے امام زہری سے روایت کیا ہے کہ جو لوگ مناة بت کے نام کا احرام باندھتے تھے وہ صفا اور مروہ کے درمیان سعی کرنے میں حرج محسوس کرتے تھے، یہ نہیں کہ وہ صفا اور مروہ کے درمیان سعی کیا کرتے تھے۔ جیسا کہ امام ابن عینیہ کی روایت میں ہے کہ جناب یونس کی روایت کے درست ہونے کی دلیل جناب ہشام بن عروہ کی اس معنی میں روایت ہے جس میں انہوں نے یونس کی متابعت کی ہے۔ ہشام بن عروہ کی روایت میں اگلے باب میں بیان کروںگا، ان شاء اللہ۔ سیدنا انس رضی اللہ عنہ کی روایت بھی اس بات کی دلیل ہے کہ اس آیت کے نزول سے پہلے انصار ہی تھے جو صفا اور مروہ کے درمیان سعی کرنے میں حرج محسوس کرتے تھے۔

Sayyida Ayesha Radi Allahu Anha bayan karti hain ke Ansaari log aur Ghassan qabile ke afrad Islam lane se pehle Manat butt ke naam ka ahram bandhte thay. Iss liye unhon ne Safa aur Marwah ke darmiyaan saee karne mein haraj mehsoos kya. Aur yeh unke daur ka dastoor bhi tha ke jo shakhs Manaf ke naam ka ahram bandhta tha woh Safa aur Marwah ke darmiyaan saee nahin karta tha. Aur jab woh musalman ho gaye to unhon ne Rasulullah se poocha, to Allah Ta'ala ne yeh ayat nazil farmadi "Innas Safa wal Marwata min Sha'a'irillah" [Surah Al-Baqarah: 108] "Beshak Safa aur Marwah Allah Ta'ala ki nishaniyon mein se hain." Hazrat Urwah kehte hain ke Sayyida Ayesha Radi Allahu Anha farmati hain ke yeh sunnat hai jise Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ne raij aur jari kya hai. Imam Abu Bakr Rahmatullah Alaih farmate hain ke sahih baat wahi hai jise Imam Yunus ne Imam Zuhri se riwayat kya hai ke jo log Manat butt ke naam ka ahram bandhte thay woh Safa aur Marwah ke darmiyaan saee karne mein haraj mehsoos karte thay, yeh nahin ke woh Safa aur Marwah ke darmiyaan saee kya karte thay. Jaisa ke Imam Ibn e Aineeya ki riwayat mein hai ke janab Yunus ki riwayat ke durust hone ki daleel janab Hisham bin Urwah ki iss ma'ani mein riwayat hai jis mein unhon ne Yunus ki mutaba'at ki. Hisham bin Urwah ki riwayat mein agle bab mein bayan karunga, Insha Allah. Sayyiduna Anas Radi Allahu Anhu ki riwayat bhi iss baat ki daleel hai ke iss ayat ke nuzul se pehle Ansaar hi thay jo Safa aur Marwah ke darmiyaan saee karne mein haraj mehsoos karte thay.

حَدَّثَنَا عِيسَى بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ ، عَنْ يُونُسَ ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ ، عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ ، أَنَّ عَائِشَةَ ، أَخْبَرَتْهُ أَنَّ الأَنْصَارَ كَانُوا قَبْلَ أَنْ يُسْلِمُوا هُمْ، وَغَسَّانُ يُهِلُّونَ لِمَنَاةَ، فَتَحَرَّجُوا أَنْ يَطَّوَّفُوا بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، وَكَانَ ذَلِكَ سُنَّةً فِي أَيَّامِهِمْ مَنْ أَحْرَمَ لِمَنَاةَ لَمْ يَطُفْ بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ، وَأَنَّهُمْ حِينَ أَسْلَمُوا سَأَلُوا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ إِلَى قَوْلِهِ شَاكِرٌ عَلِيمٌ سورة البقرة آية 158، قَالَ عُرْوَةُ: قَالَتْ عَائِشَةُ: هِيَ سُنَّةٌ سَنَّهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ أَبُو بَكْرٍ: الصَّحِيحُ مَا رَوَاهُ يُونُسُ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، أَنَّ مَنْ كَانَ يُهِلُّ لِمَنَاةَ، وَكَانُوا يَتَحَرَّجُونَ مِنَ الطَّوَافِ بَيْنَهُمَا، لا أَنَّهُمُ كَانُوا يَطُوفُونَ بَيْنَهُمَا كَخَبَرِ ابْنِ عُيَيْنَةَ، وَالدَّلِيلُ عَلَى صِحَّةِ رِوَايَةِ يُونُسَ، وَمُتَابَعَةِ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ إِيَّاهُ عَلَى هَذَا الْمَعْنَى سَأُخَرَّجُ خَبَرَ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ فِي الْبَابِ الَّذِي يَلِي هَذَا الْبَابَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ، وَخَبَرُ عَاصِمٍ، عَنْ أَنَسٍ، دَالٌ أَيْضًا أَنَّ الأَنْصَارَ كَانُوا هُمُ الَّذِينَ يَتَحَرَّجُونَ مِنَ الطَّوَافِ بَيْنَهُمَا قَبْلَ نُزُولِ هَذِهِ الآيَةِ

Sahih Ibn Khuzaymah 2768

Sayyiduna Anas ibn Malik (may Allah be pleased with him) reported: The Ansar companions disliked performing Sa'i between Safa and Marwah until this verse was revealed: "Indeed, as-Safa and al-Marwah are among the symbols of Allah." (Quran 2:158) In the narration of Salam ibn Junadah, it is added: Then they started performing Sa'i.


Grade: Sahih

سیدنا انس بن مالک رضی اللہ عنہ بیان کرتے ہیں کہ انصاری صحابہ کرام صفا اور مروہ کے درمیان سعی کرنا ناپسند کرتے تھے حتّیٰ کہ یہ آیت نازل ہوئی: «‏‏‏‏إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَائِرِ اللَّهِ» ‏‏‏‏ [ سورة البقرة: 158 ] ”بیشک صفا اور مروہ اللہ تعالی کی نشانیوں میں سے ہیں۔“ جناب سلم بن جنادہ کی روایت میں یہ اضافہ ہے کہ پھر انہوں نے سعی کرنا شروع کردی۔

Sayyidina Anas bin Malik Radi Allahu Anhu bayan karte hain keh Ansaari Sahaba Kiram Safa aur Marwah ke darmiyan sa'ee karna napasand karte thay hatta keh yeh ayat nazil hui: "Innas Safa wal Marwata min Sha'a'irillah" [Surah Al-Baqarah: 158] "Beshak Safa aur Marwah Allah Ta'ala ki nishaniyon mein se hain." Janab Salman bin Jinadah ki riwayat mein yeh izfa hai keh phir unhon ne sa'ee karna shuru kardi.

ثنا بِخَبَرِ عَاصِمٍ ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ، قَالَ: كَانَتِ الأَنْصَارُ يَكْرَهُونَ أَنْ يَطَّوَّفُوا بَيْنَ الصَّفَا وَالْمَرْوَةِ حَتَّى نَزَلَتْ: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ سورة البقرة آية 158 ، زَادَ سَلْمُ بْنُ جُنَادَةَ: فَطَافُوا