14.
Book of Divorce
١٤-
كِتَابُ الطَّلَاقِ


What did they say about the verse: ‘Divorce is twice. Then, either keep [her] in an acceptable manner or release [her] with good treatment.’

‌مَا قَالُوا فِي قَوْلِهِ: ﴿الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ﴾ [

Musannaf Ibn Abi Shaybah 19216

Hazrat Abu Razin (may Allah be pleased with him) narrates that a person came to the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) and said, "In the verse of the Holy Quran { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } two divorces are mentioned, where is the third divorce?" He replied, "To keep (her) in kindness or to part with kindness is the third divorce."

حضرت ابو رزین (رض) کہتے ہیں کہ ایک صاحب رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کے پاس آئے اور انھوں نے کہا کہ قرآن مجید کی آیت { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } میں دو طلاقوں کا تذکرہ ہے، تیسری طلاق کہاں ہے ؟ آپ نے فرمایا مہربانی کے ساتھ روکنا یا احسان کے ساتھ رخصت کردینا ہی تیسری طلاق ہے۔

Hazrat Abu Razeen (RA) kehty hain k aik sahib Rasool Allah (SAW) k pass aye aur unhon ne kaha k Quran Majeed ki ayat "Al talaqu marratan famsakun bi maroofin aw tasreehun bi ehsaan" mein do talaqon ka tazkara hai, teesri talaq kahan hai? Aap ne farmaya mehrbani k saath rokna ya ehsaan k saath rukhsat karna hi teesri talaq hai.

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ : نا أَبُو مُعَاوِيَةَ ، قَالَ : نا إِسْمَاعِيلُ بْنُ سُمَيْعٍ ، عَنْ أَبِي رَزِينٍ ، قَالَ : أَتَى النَّبِيَّ ﷺ رَجُلٌ ، فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَرَأَيْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعَالَى : ﴿ الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ ﴾ [ البقرة : ٢٢٩ ] بِإِحْسَانٍ فَأَيْنَ الثَّالِثَةُ ؟ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ : « ﴿ إِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ﴾ هِيَ الثَّالِثَةُ »

Musannaf Ibn Abi Shaybah 19217

Hazrat Urwah (R.A) narrated that, during the blessed era of the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him), a man told his wife that he would neither approach her nor allow her to leave his marriage. The woman questioned how he could do such a thing. The man replied that he would divorce her and, when her waiting period (iddah) was about to end, he would take her back. Distressed, the woman presented herself before the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him). On that occasion, the verse of the Holy Quran, "...dwelling with them in a worthy manner or parting with them in a good way." (Al-Baqarah 2:229) was revealed. After this, people would either give a divorce or not (there was no in-between state).

حضرت عروہ (رض) فرماتے ہیں کہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کے عہد مبارک میں ایک آدمی نے اپنی بیوی سے کہا کہ میں نہ تو تیرے قریب آؤں گا اور نہ تو میرے نکاح سے نکل سکے گی۔ عورت نے کہا کہ تم ایسا کس طرح کرو گے ؟ اس آدمی نے کہا کہ میں تجھے طلاق دوں گا اور جب تیری عدت پوری ہونے کا وقت قریب آئے گا تو میں تجھ سے رجوع کرلوں گا۔ وہ عورت پریشان ہو کر رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کی خدمت میں حاضر ہوئی تو اس موقع پر قرآن مجید کی آیت {إمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } نازل ہوئی۔ پھر لوگوں کی یہ کیفیت ہوتی تھی کہ طلاق دی ہوتی تھی یا نہ دی ہوتی تھی۔ (درمیانی صورت کوئی نہ تھی)

Hazrat Urwah (RA) farmate hain keh Rasool Allah (SAW) ke ahd mubarak mein aik aadmi ne apni biwi se kaha keh main na to tere qareeb aao ga aur na to mere nikah se nikal sake gi. Aurat ne kaha keh tum aisa kis tarah karo ge? Is aadmi ne kaha keh main tujhe talaq dun ga aur jab teri iddat puri hone ka waqt qareeb aaye ga to main tujh se ruju karlun ga. Woh aurat pareshan ho kar Rasool Allah (SAW) ki khidmat mein hazir hui to is mauqa par Quran Majeed ki ayat {إمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } nazil hui. Phir logon ki yeh kefiyat hoti thi keh talaq di hoti thi ya na di hoti thi. (Darmiyani surat koi na thi)

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ : نا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ إِدْرِيسَ ، عَنْ هِشَامٍ ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ : قَالَ رَجُلٌ لِامْرَأَتِهِ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ ﷺ : لَا أَقْرَبُكِ وَلَا تَحِلِّينَ مِنِّي ، قَالَتْ : فَكَيْفَ تَصْنَعُ ؟ قَالَ : أُطَلِّقُكِ حَتَّى إِذَا دَنَا مُضِيُّ عِدَّتِكِ رَاجَعْتُكِ ، فَخَرَجَتْ ، " فَأَتَتِ النَّبِيَّ ﵇ ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى : ﴿ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ﴾ [ البقرة : ٢٢٩ ] " قَالَ : فَاسْتَقْبَلَهُ النَّاسُ جَدِيدًا ، مَنْ كَانَ طَلَّقَ ، وَمَنْ لَمْ يَكُنْ طَلَّقَ

Musannaf Ibn Abi Shaybah 19218

Hazrat Akrama (R.A) while explaining the verse of the Holy Quran { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } said that When a person wants to divorce his wife, he should give her two divorces, then when he wants to reconcile with her, he can. And if he wants, he can give her one divorce, after this third divorce the woman is not lawful for this husband until she marries another man.

حضرت عکرمہ (رض) قرآن مجید کی آیت { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } کی تفسیر میں فرماتے ہیں کہ جب کوئی شخص اپنی بیوی کو طلاق دینا چاہے تو اسے دو طلاقیں دے دے، پھر جب وہ اس سے رجوع کرنا چاہے تو کرلے اور اگر ایک چاہے تو ایک طلاق دے دے، اس تیسری طلاق کے بعد وہ عورت اس خاوند کے لیے اس وقت تک حلال نہیں جب تک کسی اور مرد سے شادی نہ کرلے۔

Hazrat Akarma (RA) Quran Majeed ki ayat {Al talaqu marrataani fa'imsaakun bi ma'roofin aw tasreehun bi ehsaan} ki tafseer mein farmate hain keh jab koi shakhs apni biwi ko talaq dena chahe to use do talaqain de de, phir jab wo us se rujoo karna chahe to karle aur agar ek chahe to ek talaq de de, is teesri talaq ke baad wo aurat is khaawind ke liye us waqt tak halal nahi jab tak kisi aur mard se shadi na karle.

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ : نا أَبُو الْأَحْوَصِ ، عَنْ سِمَاكٍ ، عَنْ عِكْرِمَةَ ، قَالَ : ﴿ الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ﴾ [ البقرة : ٢٢٩ ] قَالَ : « إِذَا أَرَادَ الرَّجُلُ أَنْ يُطَلِّقَ امْرَأَتَهُ ، فَيُطَلِّقُهَا تَطْلِيقَتَيْنِ ، فَإِنْ أَرَادَ أَنْ يُرَاجِعَهَا كَانَتْ لَهُ عَلَيْهَا رَجْعَةٌ ، فَإِنْ شَاءَ طَلَّقَهَا أُخْرَى فَلَا تَحِلُّ لَهُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ »

Musannaf Ibn Abi Shaybah 19219

Hazrat Ukaram (R.A) stated in the explanation of the Holy Quran's verse { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } that when a man gives one divorce to his wife then if he wants he may restore the marriage with her. And when he gives two divorces then if he wants he may restore the marriage with her. But when he gives the third divorce, now that woman is not lawful for him until she marries another man.

حضرت عکرمہ (رض) قرآن مجید کی آیت { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } کی تفسیر میں فرماتے ہیں کہ جب آدمی اپنی بیوی کو ایک طلاق دے دے تو چاہے تو اس سے نکاح بحال کرلے ۔ اور جب دو طلاقیں دے تو چاہے تو اس سے نکاح کرلے اور جب تیسری طلاق دے دے تو اب وہ عورت اس کے لیے حلال نہیں جب تک کسی اور آدمی سے شادی نہ کرلے۔

Hazrat Akrma (Razi Allah Anhu) Quran Majeed ki ayat {Al talaqu marratan fa'imsaakun bi'ma'roofin aw tasreehun bi'ihsan} ki tafseer mein farmate hain ki jab aadmi apni biwi ko aik talaq de de to chahe to us se nikah bahaal kar le. Aur jab do talaqain de to chahe to us se nikah kar le aur jab teesri talaq de de to ab wo aurat uske liye halal nahi jab tak kisi aur aadmi se shadi na kar le.

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ : نا حَسَنُ بْنُ صَالِحٍ ، عَنْ سِمَاكٍ ، قَالَ : سَمِعْتُ عِكْرِمَةَ يَقُولُ : ﴿ الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ﴾ [ البقرة : ٢٢٩ ] قَالَ : « إِذَا طَلَّقَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ وَاحِدَةً ، فَإِنْ شَاءَ نَكَحَهَا ، وَإِذَا طَلَّقَهَا ثِنْتَيْنِ ، فَإِنْ شَاءَ نَكَحَهَا ، فَإِذَا طَلَّقَهَا ثَلَاثًا فَلَا تَحِلُّ لَهُ حَتَّى تَنْكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ »

Musannaf Ibn Abi Shaybah 19220

Hazrat Mujahid (RA) while explaining the verse of Quran Majeed { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } says that a man should divorce his wife in a state of purity (Tuhr) in which he has not had intercourse with her, then when she has her menses and then becomes pure again, one Iddah (waiting period) will be completed. Then he should divorce her for the second time in the same manner as he divorced her for the first time. If he wants to do this, he may do so. Then when he divorces her for the second time and she has her second menses, then these are two divorces and two Iddahs. Then Allah Almighty says regarding the third divorce { فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } then if he wishes, he can divorce her in this entire period of Iddah, to the extent that the woman gathers her clothes.

حضرت مجاہد (رض) قرآن مجید کی آیت { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } کی تفسیر میں فرماتے ہیں کہ آدمی اپنی بیوی کو ایسے طہر میں طلاق دے جس میں اس سے جماع نہ کیا ہو، پھر جب اسے حیض آئے اور پھر طہر آئے تو ایک قرء مکمل ہوگیا۔ پھر اسے دوسری طلاق اسی طرح دے جس طرح پہلی طلاق دی تھی۔ اگر وہ ایسا کرنا چاہے تو کرلے۔ پھر جب وہ دوسری طلاق دے دے اور اسے دوسرا حیض آجائے تو یہ دو طلاقیں اور دو قرء ہوگئے۔ پھر اللہ تعالیٰ تیسری طلاق کے بارے میں فرماتا ہے کہ { فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } پھر وہ اس پورے قرء میں اگر چاہے تو اس کو طلاق دے دے یہاں تک کہ عورت اپنے کپڑوں کو سمیٹ لے۔

Hazrat Mujahid (RA) Quran Majeed ki ayat {Al talaqu marratan fa'imsaakun bi ma'roofin aw tasreehun bi ehsaan} ki tafseer mein farmate hain ke aadmi apni biwi ko aise tahur mein talaq de jis mein is se jima nah kia ho, phir jab isay haiz aaye aur phir tahur aaye to aik quru mukmmal ho gaya. Phir isay dusri talaq isi tarah de jis tarah pehli talaq di thi. Agar wo aisa karna chahay to kar le. Phir jab wo dusri talaq de de aur isay dusra haiz aa jaye to ye do talaaqein aur do quru ho gaye. Phir Allah Ta'ala teesri talaq ke bare mein farmata hai ke {Fa'imsaakun bi ma'roofin aw tasreehun bi ehsaan} phir wo is poore quru mein agar chahay to is ko talaq de de yahan tak ke aurat apne kapron ko samet le.

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ : نا شَبَابَةُ ، عَنْ وَرْقَاءَ ، عَنِ ابْنِ أَبِي نَجِيحٍ ، عَنْ مُجَاهِدٍ ، ﴿ الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ﴾ [ البقرة : ٢٢٩ ] قَالَ : " يُطَلِّقُ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ طَاهِرًا مِنْ غَيْرِ جِمَاعٍ ، فَإِذَا حَاضَتْ ، ثُمَّ طَهُرَتْ فَقَدْ تَمَّ الْقُرْءُ ، ثُمَّ يُطَلِّقُ الثَّانِيَةَ كَمَا يُطَلِّقُ الْأُولَى إِنْ أَحَبَّ أَنْ يَفْعَلَ ، فَإِذَا طَلَّقَ الثَّانِيَةَ ، ثُمَّ حَاضَتِ الْحَيْضَةَ الثَّانِيَةَ فَهَاتَانِ تَطْلِيقَتَانِ وَقُرْءَانِ ، ثُمَّ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِلثَّالِثَةِ : ﴿ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ﴾ [ البقرة : ٢٢٩ ] فَيُطَلِّقُهَا فِي ذَلِكَ الْقُرْءِ كُلِّهِ إِنْ شَاءَ حِينَ تَجْمَعُ عَلَيْهَا ثِيَابَهَا "

Musannaf Ibn Abi Shaybah 19221

Hazrat Ibn Abbas (R.A) while explaining the meaning of Quranic Verse { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ ، أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } said that it is separation and annulment not divorce. Allah Almighty has mentioned Divorce at the beginning and end of the verse and in between has mentioned Khula which is not a Divorce. Allah Almighty says { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ ، أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ }.

حضرت ابن عباس (رض) قرآن مجید کی آیت { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ ، أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ } کی تفسیر میں فرماتے ہیں کہ وہ فرقت اور فسخ ہے طلاق نہیں ہے۔ اللہ تعالیٰ نے آیت کے شروع میں اور آخر میں طلاق کا ذکر کیا ہے اور ان دونوں کے درمیان خلع کا ذکر کیا ہے جو کہ طلاق نہیں ہے۔ اللہ تعالیٰ فرماتے ہیں { الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ ، أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ }

Hazrat Ibn Abbas (RA) Quran Majeed ki ayat {al talaqu marratani fa imsakun bi maroofin aw tasreehun bi ihsanin} ki tafseer mein farmate hain ke woh furqat aur fasakh hai talaq nahi hai Allah Taala ne ayat ke shuru mein aur akhir mein talaq ka zikar kya hai aur in donon ke darmiyan khula ka zikar kya hai jo ke talaq nahi hai Allah Taala farmate hain {al talaqu marratani fa imsakun bi maroofin aw tasreehun bi ihsanin}

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ : نا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ ، عَنْ عَمْرٍو ، عَنْ طَاوُسٍ ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ : " إِنَّمَا هُوَ فُرْقَةٌ وَفَسْخٌ ، لَيْسَ بِطَلَاقٍ ، ذَكَرَ اللَّهُ الطَّلَاقَ آخِرَ الْآيَةِ وَفِي أَوَّلِهَا ، وَالْخُلْعُ بَيْنَ ذَلِكَ فَلَيْسَ بِطَلَاقٍ ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى : ﴿ الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ ﴾ [ البقرة : ٢٢٩ ]

Musannaf Ibn Abi Shaybah 19222

Hazrat Akrama (R.A) while interpreting the Holy Quran's verse { لَعَلَّ اللَّہَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِکَ أَمْرًا } said that it means something that comes after three things.

حضرت عکرمہ (رض) قرآن مجید کی آیت { لَعَلَّ اللَّہَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِکَ أَمْرًا } کی تفسیر میں فرماتے ہیں کہ اس سے مراد وہ ہے جو تین کے بعد ہو۔

Hazrat Akrma (Razi Allahu Anhu) Quran Majeed ki ayat { La'ala Allahu Yuhditsu Ba'da Zalika Amra } ki tafseer mein farmate hain ke is se murad wo hai jo teen ke baad ho.

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ : نا ابْنُ عُلَيَّةَ ، عَنْ أَيُّوبَ ، قَالَ : قَالَ عِكْرِمَةُ : ﴿ لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا ﴾ [ الطلاق : ١ ] قَالَ : « مَا يُحْدِثُ بَعْدَ الثَّلَاثِ »

Musannaf Ibn Abi Shaybah 19223

Hazrat Zahak (R.A) in the explanation of the Quranic verse { لَعَلَّ اللَّهَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِکَ أَمْرًا } states that it means that maybe he will revert to the waiting period.

حضرت ضحاک (رض) قرآن مجید کی آیت { لَعَلَّ اللَّہَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِکَ أَمْرًا } کی تفسیر میں فرماتے ہیں کہ اس سے مرادیہ ہے کہ شاید کہ وہ عدت میں رجوع کرلے۔

Hazrat Dahak (RA) Quran Majeed ki ayat { la'alla Allaha yuhditsu ba'da dhalika amra } ki tafseer mein farmate hain ke is se muradi yeh hai ke shayad ke woh iddat mein rujoo karle.

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ : نا ابْنُ أَبِي عُقْبَةَ ، عَنْ جُوَيْبِرٍ ، عَنِ الضَّحَّاكِ ، ﴿ لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا ﴾ [ الطلاق : ١ ] قَالَ : « لَعَلَّهُ أَنْ يُرَاجِعَهَا فِي الْعِدَّةِ »

Musannaf Ibn Abi Shaybah 19224

Hazrat Shabi (R.A.) while interpreting the verse of the Holy Quran { لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا } states that it means you do not know, maybe later you will regret it and a way of return will be made possible for you.

حضرت شعبی (رض) قرآن مجید کی آیت { لاَ تَدْرِی لَعَلَّ اللَّہَ یُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِکَ أَمْرًا } کی تفسیر میں فرماتے ہیں کہ اس سے مرادیہ ہے کہ آپ نہیں جانتے کہ شاید بعد میں آپ نادم ہوں اور آپ کے لیے رجوع کا راستہ بن جائے۔

Hazrat Sha'bi (RA) Quran Majeed ki ayat {La tadri la'alla Allaha yuhditho ba'da zalika amra} ki tafseer mein farmate hain ke is se muraad yeh hai ke aap nahin jante ke shayad baad mein aap nadim hon aur aap ke liye ruju ka rasta ban jaye.

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ قَالَ : نا أَبُو مُعَاوِيَةَ ، عَنْ دَاوُدَ الْأَوْدِيِّ ، عَنِ الشَّعْبِيِّ قَالَ : ﴿ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا ﴾ [ الطلاق : ١ ] قَالَ : « لَا تَدْرِي لَعَلَّكَ تَنْدَمُ ، فَيَكُونُ لَكَ سَبِيلٌ إِلَى الرَّجْعَةِ »