11.
Book of Fasting
١١-
كتاب الصيام
Chapter on the ruling concerning the state of fasting regarding the prohibition of eating, drinking, and sexual relations after one has slept or prayed the last night prayer until the break of dawn, and the previous ruling was abrogated.
باب ما كان عليه حال الصيام من تحريم الأكل والشرب والجماع بعدما ينام أو يصلي صلاة العشاء الآخرة حتى أحل ذلك إلى طلوع الفجر، وصار الأمر الأول منسوخا
Name | Fame | Rank |
---|---|---|
ibn ‘abbāsin | Abdullah bin Abbas Al-Qurashi | Companion |
‘ikrimah | Ikrimah the freed slave of Ibn Abbas | Trustworthy |
yazīd al-naḥwī | Yazid ibn Abi Sa'id al-Nahwi | Thiqah |
abīh | Al-Husayn bin Waqid Al-Marwazi | Saduq (truthful) Hasan (good) al-Hadith |
‘alī bn ḥusayn bn wāqidin | Ali ibn al-Husayn al-Qurashi | Acceptable |
aḥmad bn muḥammad bn thābit bn shabbuwayh | Ahmad ibn Shubuya al-Khuza'i | Trustworthy |
abū dāwud | Abu Dawud al-Sijistani | Trustworthy Hafez |
muḥammad bn bakrin | Muhammad ibn Dasa al-Basri | Thiqah |
abū ‘alīin al-rūdhbārī | al-Hasan ibn Muhammad al-Tusi | Thiqah (trustworthy) |
Sunan al-Kubra Bayhaqi 7901
Abdullah bin Abbas (may Allah be pleased with him) narrates that when the verse "O you who believe! Observing As-Saum (the fasting) is prescribed for you as it was prescribed for those before you," was revealed, the people in the era of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) used to observe fasting in a way that once they had prayed the Isha (night) prayer, they would abstain from food, drink, and intercourse until the next day's fast commenced. A man, however, betrayed himself by having intercourse with his wife after having prayed Isha, even though he was fasting. So, Allah, the Exalted, intending ease and concession for the rest of the people, revealed: "Allah knows that you used to deceive yourselves, so He accepted your repentance and forgave you." Thus, Allah, through this concession, provided ease and benefit to the people.
Grade: Sahih
(٧٩٠١) حضرت عبداللہ بن عباس (رض) فرماتے ہیں کہ آیت : { یَا أَیُّہَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قِبَلِکُمْ } نازل ہوئی تو لوگ نبی کریم (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کے دور میں روزہ رکھتے۔ جب عشاء کی نماز پڑھ لیتے تو کھانا پینا اور عورت دوسرے روزے تک حرام ہوجاتی اور دوسرا روزہ شروع ہوجاتا ، پھر ایک آدمی نے نفس سے خیانت کی اور بیوی سے جماع کرلیا اور وہ عشا کی نماز پڑھ چکا تھا اور اس نے روزہ بھی نہ چھوڑاتو اللہ تعالیٰ نے چاہا کہ باقیوں کے لیے آسانی کردیں اور ان کے لیے رخصت اور فائدہ ہو تو فرمایا : { عَلِمَ اللَّہُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنْکُمْ } سو یہ لوگوں کے لیے اللہ نے منفعت بنادی اور انھیں رخصت دے کر آسانی کردی۔
(7901) Hazrat Abdullah bin Abbas (RA) farmate hain ke ayat : { Ya ayyuhal lazeena amanoo kutiba alaikumus siyam kama kutiba alal lazeena min qablikum } nazil hui to log Nabi Kareem ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ke daur mein roza rakhte. Jab isha ki namaz parh lete to khana peena aur aurat dusre roze tak haram hojati aur dusra roza shuru hojata, phir ek aadmi ne nafs se khiyanat ki aur biwi se jima karli aur woh isha ki namaz parh chuka tha aur usne roza bhi na chora to Allah Ta'ala ne chaha ke baqiyon ke liye asani kardein aur unke liye rukhsat aur faida ho to farmaya : { Alimallahu annakum kuntum takhtanoona anfusakum fa taba alaikum wa afa ankum } so ye logon ke liye Allah ne manfaat banadi aur unhen rukhsat dekar asani kardi.
٧٩٠١ - أَخْبَرَنَا أَبُو عَلِيٍّ الرُّوذْبَارِيُّ، أنبأ مُحَمَّدُ بْنُ بَكْرٍ، ثنا أَبُو دَاوُدَ، ثنا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ ثَابِتِ بْنِ شَبُّوَيْهِ، حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ حُسَيْنِ بْنِ وَاقِدٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ يَزِيدَ النَّحْوِيِّ، ⦗٣٣٨⦘ عَنْ عِكْرِمَةَ،عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ:"{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ}[البقرة: ١٨٣]وَكَانَ النَّاسُ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا صَلَّوْا الْعَتَمَةَ حُرِّمَ عَلَيْهِمُ الطَّعَامُ وَالشَّرَابُ وَالنِّسَاءُ، وَصَامُوا إِلَى الْقَابِلَةِ فَاخْتَانَ رَجُلٌ نَفْسَهُ فَجَامَعَ امْرَأَتَهُ، وَقَدْ صَلَّى الْعِشَاءَ وَلَمْ يُفْطِرْ فَأَرَادَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ أَنْ يَجْعَلَ ذَلِكَ يُسْرًا لِمَنْ بَقِيَ وَرُخْصَةً وَمَنْفَعَةً، فَقَالَ{عَلِمَ اللهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ}[البقرة: ١٨٧]الْآيَةَ، وَكَانَ هَذَا مِمَّا نَفَعَ اللهُ بِهِ النَّاسَ أَرْخَصَ لَهُمْ وَيَسَّرَ "