Chapter on the Evidence That What the Companions Compiled Is All Quran, and 'Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim' at the Beginning of Surahs Except Surah At-Tawbah Is Part of It
باب الدليل على أن ما جمعته مصاحف الصحابة رضي الله عنهم كله قرآن، وبسم الله الرحمن الرحيم في فواتح السور سوى سورة براءة من جملته
Sunan al-Kubra Bayhaqi 2372
(2372) It is narrated on the authority of Sayyidna Zayd bin Thabit (may Allah be pleased with him) that Abu Bakr (may Allah be pleased with him) called me back from the battlefield of Yamamah. When I presented myself before him, I saw that Hazrat Umar (may Allah be pleased with him) was also present. Sayyidna Abu Bakr (may Allah be pleased with him) said: Umar (may Allah be pleased with him) came to me and told me that the reciters of the Quran were martyred in the Battle of Yamamah. I fear that if the reciters of the Quran continue to be martyred on different fronts in the same way, then a large part of the Quran will be lost (which is only in the hearts). My advice is that you order the compilation of the Quran. I said to Umar (may Allah be pleased with him): How can I do what the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) did not do? So Umar (may Allah be pleased with him) said: By Allah! This work is better. And he kept on telling me to do this work until Allah opened my heart for this work, for which Umar's heart was opened, and my opinion became the same as Umar's. You are a young and intelligent man, we trust you and you used to write the revelation for the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). Therefore, you should search for the Quran and compile it. Zayd bin Thabit (may Allah be pleased with him) said: By Allah! If these people had ordered me to move a mountain from one place to another, it would not have been as difficult and burdensome for me as this task seemed. I said: Why are you doing what the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) did not do? So Sayyidna Abu Bakr Siddiq (may Allah be pleased with him) said: (Although he did not do it) but by Allah! This work is better and he kept on telling me about it. Until, just as Allah had put this matter in the hearts of Abu Bakr and Umar (may Allah be pleased with them), He also put it in my heart and my opinion became the same as theirs. So I started searching for the Quran, I started collecting it from date palm branches, small stones and the hearts of people. Until I found the last verse of Surah Taubah { لَقَدْ جَائَ کُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ } [At-Tawbah: 128]... with Hazrat Khuzaymah or Abu Khuzaymah Ansari (may Allah be pleased with him), so I attached it to Surah Taubah. Then this manuscript remained with Sayyidna Abu Bakr (may Allah be pleased with him) during his lifetime, then with Hazrat Umar (may Allah be pleased with him) after him until he passed away. Then it was transferred to Hafsah bint Umar (may Allah be pleased with her).
Grade: Sahih
(٢٣٧٢) سیدنا زید بن ثابت (رض) سے روایت ہے کہ ابوبکر (رض) نے مجھے جنگ یمامہ کے میدان کار زار سے واپس بلایا۔ میں ان کی خدمت میں حاضر ہوا تو دیکھا کہ حضرت عمر (رض) بھی تشریف فرما ہیں۔ سیدنا ابوبکر (رض) نے فرمایا : عمر (رض) میرے پاس آئے ہیں اور انھوں نے مجھے بتایا کہ یمامہ کی لڑائی میں قرآن کے قراء شہید ہوگئے ہیں۔ مجھے ڈر ہے کہیں ایسا نہ ہو کہ اسی طرح مختلف محاذوں میں قرآن کے قراء شہید ہوتے رہے تو بہت سا قرآن ضائع ہوجائے گا (جو صرف سینوں میں ہے) ۔ میرا مشورہ ہے کہ آپ قرآن کو جمع کرنے کا حکم فرما دیں۔ میں نے عمر (رض) سے کہا کہ جو کام رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے نہیں کیا وہ میں کیسے کروں ؟ تو عمر (رض) نے فرمایا : اللہ کی قسم ! یہ کام بہتر ہے اور یہ برابر مجھ سے اس کام کے لیے کہتے رہے یہاں تک کہ اللہ نے میرا سینہ بھی اس کام کے لیے کھول دیا جس کے لیے عمر (رض) کا سینہ کھول دیا تھا اور عمر (رض) کی جو رائے تھی وہی رائے میری بھی قرار پائی۔
آپ نوجوان اور عقل مند آدمی ہیں، ہمیں آپ پر اعتبار بھی ہے اور آپ نبی کریم (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) کے لیے وحی بھی لکھا کرتے تھے۔ لہٰذا آپ ایسا کریں کے قرآن کو تلاش کر کے اس کو اکٹھا کریں۔ زید بن ثابت (رض) فرماتے ہیں : اللہ کی قسم ! اگر یہ لوگ مجھے پہاڑ ایک جگہ سے دوسری جگہ منتقل کرنے کا حکم دیتے تو مجھ پر اتنا بھاری اور سخت نہ ہوتا جتنا یہ کام مشکل معلوم ہوا۔ میں نے عرض کیا کہ تم لوگ ایسا کام کیوں کرو گے جو رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے نہیں کیا ؟ تو سیدنا ابوبکر صدیق (رض) نے فرمایا : (اگرچہ نہیں کیا) مگر اللہ کی قسم ! یہ کام بہتر ہے اور وہ مسلسل مجھے اس بارے میں کہتے رہے۔ حتیٰ کہ جس طرح اللہ نے ابوبکر وعمر (رض) کے دل میں یہ بات ڈال دی۔ اسی طرح میرے دل میں بھی ڈال دی اور میری رائے بھی ان کے رائے کی طرح ہوگئی۔ لہٰذا میں نے قرآن کی تلاش شروع کردی، میں اس کو کھجور کی شاخوں، باریک پتھروں اور لوگوں کے سینوں سے جمع کرنا شروع کردیا۔ یہاں تک کہ میں نے سورة توبہ کی آخری آیت { لَقَدْ جَائَ کُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ } [التوبۃ : ١٢٨]۔۔۔ حضرت خزیمہ یا ابوخزیمہ انصاری (رض) کے پاس پائی تو میں نے اس کو سورة توبہ کے ساتھ ملا لیا۔ پھر یہ مصحف سیدنا ابوبکر (رض) کی زندگی میں ان کے پاس رہا، پھر ان کے بعد حضرت عمر (رض) کے پاس رہا حتیٰ کہ وہ فوت ہوگئے۔ پھر حفصہ بنت عمر (رض) کے پاس منتقل ہوگیا۔
(2372) Sayyidina Zaid bin Sabit (Razi Allahu Anhu) se riwayat hai ki Abu Bakr (Razi Allahu Anhu) ne mujhe jang Yamama ke maidan e karzar se wapas bulaya. Mein un ki khidmat mein hazir hua to dekha ki Hazrat Umar (Razi Allahu Anhu) bhi tashreef farma hain. Sayyidina Abu Bakr (Razi Allahu Anhu) ne farmaya: Umar (Razi Allahu Anhu) mere paas aaye hain aur unhon ne mujhe bataya ki Yamama ki ladai mein Quran ke qurra shaheed hogaye hain. Mujhe dar hai kahin aisa na ho ki isi tarah mukhtalif mahazoun mein Quran ke qurra shaheed hote rahe to bahut sa Quran zaya hojaega (jo sirf seeno mein hai). Mera mashwara hai ki aap Quran ko jama karne ka hukum farma den. Mein ne Umar (Razi Allahu Anhu) se kaha ki jo kaam Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne nahin kiya wo mein kaise karun? To Umar (Razi Allahu Anhu) ne farmaya: Allah ki qasam! Yeh kaam behtar hai aur yeh barabar mujh se is kaam ke liye kahte rahe yahan tak ki Allah ne mera seena bhi is kaam ke liye khol diya jis ke liye Umar (Razi Allahu Anhu) ka seena khol diya tha aur Umar (Razi Allahu Anhu) ki jo rai thi wohi rai meri bhi qarar pai.
Aap jawan aur aql mand aadmi hain, hamein aap par aitbaar bhi hai aur aap Nabi Kareem ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ke liye wahi bhi likha karte the. Lihaza aap aisa karen ke Quran ko talaash kar ke is ko ikatha karen. Zaid bin Sabit (Razi Allahu Anhu) farmate hain: Allah ki qasam! Agar yeh log mujhe pahad ek jagah se dusri jagah muntaqil karne ka hukum dete to mujh par itna bhari aur sakht na hota jitna yeh kaam mushkil maloom hua. Mein ne arz kiya ki tum log aisa kaam kyun karoge jo Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne nahin kiya? To Sayyidina Abu Bakr Siddiq (Razi Allahu Anhu) ne farmaya: (Agarcheh nahin kiya) magar Allah ki qasam! Yeh kaam behtar hai aur wo musalsal mujhe is bare mein kahte rahe. Hata ke jis tarah Allah ne Abu Bakr o Umar (Razi Allahu Anhum) ke dil mein yeh baat daal di. Isi tarah mere dil mein bhi daal di aur meri rai bhi un ke rai ki tarah hogayi. Lihaza mein ne Quran ki talaash shuru kardi, mein is ko khajoor ki shakhon, bareek patharon aur logon ke seeno se jama karna shuru kardiya. Yahan tak ki mein ne Surah Taubah ki aakhri ayat {laqad ja'akum rasulun min anfusikum} [Al-Taubah: 128]... Hazrat Khuzayma ya Abu Khuzayma Ansari (Razi Allahu Anhu) ke paas pai to mein ne is ko Surah Taubah ke sath mila liya. Phir yeh mushaf Sayyidina Abu Bakr (Razi Allahu Anhu) ki zindagi mein un ke paas raha, phir un ke baad Hazrat Umar (Razi Allahu Anhu) ke paas raha hata ki wo faut hogaye. Phir Hafsa bint Umar (Razi Allahu Anha) ke paas muntaqil hogaya.
(2373) (a) A similar narration has been reported from Hadrat Zayd (may Allah be pleased with him) with another chain of narrators.
(b) Ibn Shihab added: It has been narrated to me by Kharijah ibn Zayd, from Zayd ibn Thabit, that he (Zayd) said: I could not find the verse of Surah Al-Ahzab, which I had heard from the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him). You people used to recite it. So, I searched for it and found it only with Khuzaymah al-Ansari (may Allah be pleased with him), whose testimony the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) had regarded equal to the testimony of two men because of the words of Allah Almighty, { مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاہَدُوا اللَّہَ عَلَیْہِ } [al-Ahzab 23] “Among the believers are men who have been true to their covenant with Allah…”
Grade: Sahih
(٢٣٧٣) (ا) ایک دوسری سند کے ساتھ حضرت زید (رض) سے اسی طرح کی روایت منقول ہے۔
(ب) ابن شہاب نے یہ اضافہ کیا ہے کہ مجھے خارجہ بن زید نے زید بن ثابت سے یہ روایت نقل کی ہے کہ زید فرماتے ہیں : مجھے سورة احزاب کی آیت نہیں مل رہی تھی جس کو میں نے رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) سے سنا تھا۔ آپ اس کی تلاوت کیا کرتے تھے، لہٰذا میں نے اس کو تلاش کیا تو وہ مجھے صرف خزیمہ انصاری (رض) کے پاس سے ملی جن کی گواہی کو رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے دو مردوں کی گواہی کے برابر قرار دیا تھا۔ اللہ تعالیٰ کے ارشاد { مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاہَدُوا اللَّہَ عَلَیْہِ } [الاحزاب : ٢٣] ” مومنوں میں سے کئی ایک ایسے ہیں جنہوں نے اللہ سے جو وعدہ کیا اس کو سچ کر دکھایا، کی وجہ سے۔ــ
(2373) (a) Aik doosri sand ke sath Hazrat Zaid (Raz) se isi tarah ki riwayat manqool hai.
(b) Ibn Shahab ne ye izafa kya hai ke mujhe Kharija bin Zaid ne Zaid bin Sabit se ye riwayat naqal ki hai ke Zaid farmate hain : Mujhe Surah Ahzab ki ayat nahi mil rahi thi jis ko maine Rasulullah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) se suna tha. Aap is ki tilawat kya karte the, lihaza maine is ko talaash kya to wo mujhe sirf Khuzaima Ansari (Raz) ke paas se mili jin ki gawahi ko Rasulullah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne do mardon ki gawahi ke barabar qarar diya tha. Allah Ta'ala ke irshad { Min al-Mu'minina Rijalun Sadaqu Ma 'Ahadu Allaha 'Alaih } [al-Ahzab : 23] ” Mo'minon mein se kai ek aise hain jinhon ne Allah se jo wa'ada kya is ko sach kar dikhaaya, ki wajah se.ــ.
(2374) (a) It is narrated on the authority of Zuhri, who said: I was informed by Anas bin Malik (may Allah be pleased with him) that Hudhayfah bin Yaman (may Allah be pleased with him) came to Uthman (may Allah be pleased with him) during his caliphate, when he was engaged in a military expedition with the people of Iraq towards Armenia and Azerbaijan. They were fighting on the border of Iraq and Syria, and there arose a dispute between the people of Iraq and the people of Syria regarding the recitation of the Qur'an. When Hudhayfah (may Allah be pleased with him) came to know of their dispute, he was alarmed and immediately set out for Medina and came to Uthman (may Allah be pleased with him) and said: "O Amir al-Mu'minin! (May Allah have mercy on you) Take care of this Ummah before they differ in the Qur'an as the Jews and Christians did."
Uthman (may Allah be pleased with him) was astonished by this incident and sent a message to Umm al-Mu'minin, Hafsah bint Umar (may Allah be pleased with her), requesting her to send the manuscript in which the Qur'an had been compiled. Hafsah (may Allah be pleased with her) sent the manuscript to Uthman (may Allah be pleased with him). Uthman (may Allah be pleased with him) then ordered Zayd bin Thabit, Sa'id bin 'As, Abdullah bin Zubayr, and Abdur Rahman bin Harith bin Hisham (may Allah be pleased with them all) to prepare copies of this Qur'an. Uthman (may Allah be pleased with him) instructed them: "Whenever you disagree with Zayd bin Thabit (may Allah be pleased with him) regarding the Arabic of the Qur'an, write it in the dialect of Quraysh, for the Qur'an was revealed in their language and dialect." They did as they were instructed until the copies were completed. Then Uthman (may Allah be pleased with him) returned Hafsah's (may Allah be pleased with her) manuscript to her and sent one copy to each of the Muslim armies, commanding them: "Any copy of the Qur'an that contradicts this copy which has been sent to you, burn it." And during that time, some copies of the Qur'an were burned.
(b) A similar narration has been reported by Ibrahim bin Sa'd, but it does not mention the return of Hafsah's (may Allah be pleased with her) manuscript.
(c) In the narration of Ibn Hamzah, it is stated that they wrote the scriptures in the form of a book, then sent one copy to each country, and ordered that any other scripture besides these be either erased or burned.
(d) Imam Bukhari (may Allah have mercy on him) has narrated this in his Sahih on the authority of Abu Imaan. Besides him, Musa bin Ismail and Ibrahim bin Sa'd have also narrated it. In it is the verse: "Among the believers are men who have been true to their covenant with Allah…" (Al-Ahzab: 23).
Grade: Sahih
(٢٣٧٤) (ا) اور اس سند کے ساتھ زہری سے روایت ہے کہ مجھے سیدنا انس بن مالک (رض) نے خبر دی کہ حضرت حذیفہ بن یمان حضرت عثمان (رض) کے دور خلافت میں ان کے پاس تشریف لائے، جب کہ وہ آرمینیہ اور آذربائیجان کی طرف اہل عراق کے ساتھ شریکِ جہاد تھے۔ وہ اہل عراق اور اہل شام کی سرحد پر برسرپیکار تھے تو وہاں اہل عراق اور اہل شام نے قرآن کی قراءت میں اختلاف کیا حتیٰ کہ حضرت حذیفہ (رض) کو ان کے اختلاف کا پتہ چلا تو وہ سہم گئے اور فوراً مدینہ کو عازم سفر ہوئے اور عثمان (رض) کے پاس آئے اور عرض کیا : اے امیرالمومنین ! (خدارا) اس امت کی خبر لیجیے۔ اس سے پہلے کہ یہ یہود و نصاریٰ کی طرح قرآن میں اختلاف کرنے لگیں۔
سیدنا عثمان (رض) اس واقعہ سے حیران ہوگئے اور ام المومنین سیدہ حفصہ بنت عمر (رض) کو پیغام بھیجا کہ وہ مصحف ارسال فرما دیں جس میں قرآن جمع کیا گیا ہے۔ سیدہ حفصہ (رض) نے وہ مصحف حضرت عثمان (رض) کو بھیج دیا۔ سیدنا عثمان (رض) نے زید بن ثابت، سعید بن عاص، عبداللہ بن زبیر اور عبدالرحمن بن حارث بن ہشام (رض) کو حکم دیا کہ اس قرآن کی کاپیاں تیار کریں۔ حضرت عثمان (رض) نے انھیں فرمایا کہ جب تمہارا زید بن ثابت (رض) سے قرآن کی عربی میں اختلاف ہوجائے تو اس کو لسانِ قریش میں لکھو کیونکہ قرآن انہی کی زبان اور محاورے پر نازل ہوا ہے۔ انھوں نے ایسا ہی کیا حتیٰ کہ مصاحف تیار ہوگئے۔ پھر حضرت عثمان (رض) نے سیدہ حفصہ (رض) کا مصحف انھیں واپس کردیا اور مسلمانوں کے لشکروں میں سے ہر لشکر کی طرف ایک ایک مصحف روانہ کیا اور انھیں حکم دیا کہ یہ جو مصحف آپ کو بھیجا گیا ہے اس کے خلاف کوئی بھی مصحف ہو تو اس کو جلا دیا جائے اور اس دور میں مصاحف کو جلایا گیا۔
(ب) ابراہیم بن سعد سے اس طرح کی روایت منقول ہے مگر اس میں سیدہ حفصہ (رض) کا مصحف واپس لوٹانے کا ذکر نہیں ہے۔
(ج) ابن حمزہ کی روایت میں ہے کہ انھوں نے صحیفوں کو مصاحف میں لکھا، پھر ہر ملک میں ایک ایک مصحف بھیج دیا اور ان کے علاوہ باقی ہر صحیفے کی قراءت کے بارے حکم دیا کہ یا تو مٹا دیا جائے یا جلا دیا جائے۔
(د) امام بخاری (رح) نے اپنی صحیح میں ابو ایمان سے اس کو روایت کیا ہے۔ ان کے علاوہ موسیٰ بن اسماعیل اور ابراہیم بن سعد سے بھی روایت کیا ہے۔ اس میں ہے :” من المومنین رجال صدقوا ما عہدوا اللہ علیہ۔ (الاحزاب : ٢٣) ” مومنوں میں سے کچھ ایسے ہیں جنہوں نے اللہ سے کیا ہوا وعدہ سچ کر دکھایا۔ “
(2374) (a) Aur is sand ke sath Zahri se riwayat hai ki mujhe Sayyiduna Anas bin Malik (RA) ne khabar di ki Hazrat Huzaifa bin Yaman Hazrat Usman (RA) ke daur khilafat mein un ke pass tashreef laaye, jab ki wo Armenia aur Azerbaijan ki taraf Ahle Iraq ke sath sharik-e-jihad the. Wo Ahle Iraq aur Ahle Sham ki sarhad par barsar-e-pikaar the to wahan Ahle Iraq aur Ahle Sham ne Quran ki qirat mein ikhtilaf kiya hatta ki Hazrat Huzaifa (RA) ko un ke ikhtilaf ka pata chala to wo sahm gaye aur foran Madina ko azim-e-safar huye aur Usman (RA) ke pass aaye aur arz kiya : Aye Ameer-ul-Momineen! (Khadara) Is ummat ki khabar lijiye. Is se pehle ki yeh Yahood-o-Nasara ki tarah Quran mein ikhtilaf karne lagein.
Sayyiduna Usman (RA) is waqea se hairan ho gaye aur Umm-ul-Momineen Sayyida Hafsa bint Umar (RA) ko paigham bheja ki wo mushaf irsaal farma den jis mein Quran jama kiya gaya hai. Sayyida Hafsa (RA) ne wo mushaf Hazrat Usman (RA) ko bhej diya. Sayyiduna Usman (RA) ne Zaid bin Thabit, Saeed bin Aas, Abdullah bin Zubair aur Abdur Rahman bin Harith bin Hisham (RA) ko hukum diya ki is Quran ki copyain taiyar karen. Hazrat Usman (RA) ne unhen farmaya ki jab tumhara Zaid bin Thabit (RA) se Quran ki Arabi mein ikhtilaf ho jaye to is ko lisan-e-Quraish mein likho kyunki Quran unhi ki zaban aur muhawre par nazil hua hai. Unhon ne aisa hi kiya hatta ki masahif taiyar ho gaye. Phir Hazrat Usman (RA) ne Sayyida Hafsa (RA) ka mushaf unhen wapas kar diya aur Musalmanon ke lashkaron mein se har lashkar ki taraf ek ek mushaf rawana kiya aur unhen hukum diya ki yeh jo mushaf aap ko bheja gaya hai is ke khilaf koi bhi mushaf ho to is ko jala diya jaye aur is daur mein masahif ko jalaya gaya.
(b) Ibrahim bin Saad se is tarah ki riwayat manqool hai magar is mein Sayyida Hafsa (RA) ka mushaf wapas lautane ka zikr nahin hai.
(c) Ibn Hamza ki riwayat mein hai ki unhon ne sahifon ko masahif mein likha, phir har mulk mein ek ek mushaf bhej diya aur un ke alawa baqi har sahife ki qirat ke bare hukum diya ki ya to mita diya jaye ya jala diya jaye.
(d) Imam Bukhari (RA) ne apni Sahih mein Abu Imaan se is ko riwayat kiya hai. Un ke alawa Musa bin Ismail aur Ibrahim bin Saad se bhi riwayat kiya hai. Is mein hai :” Min al-mumineen rijal sadaqoo ma ahdullaha alaih. (Al-Ahzab : 23) ” Momino mein se kuch aise hain jinhone Allah se kiya hua waada sach kar dikhaya. “.
Narrated by Sayyidina Ali (may Allah be pleased with him): During the caliphate of Uthman (may Allah be pleased with him), people disagreed about the Quran, to the extent that one person would say to another, "My recitation is better than yours." When the news reached Uthman (may Allah be pleased with him), he gathered all of us, the Companions, and said, "People today disagree in recitation, even though you are among them. I think that I should unite them on one recitation." Ali (may Allah be pleased with him) said: Our opinion agreed with the opinion of Uthman (may Allah be pleased with him), and he said, “If what happened with Uthman (may Allah be pleased with him) were to happen with me, I would surely do what Uthman (may Allah be pleased with him) did.”
Grade: Sahih
(٢٣٧٥) سیدنا علی (رض) سے روایت ہے کہ لوگوں نے حضرت عثمان (رض) کے دور خلافت میں قرآن میں اختلاف کیا۔ حتیٰ کہ ایک آدمی دوسرے کو کہتا : میری قرائت، تیری قرات سے بہتر ہے۔ جب حضرت عثمان (رض) کو اس کی خبر پہنچی تو انھوں نے ہم سب صحابہ کو جمع کر کے فرمایا : لوگ آج قراءت میں اختلاف کرچکے ہیں حالانکہ تم ان میں موجود ہو۔ میرا خیال ہے کہ میں انھیں ایک ہی قراءت پر جمع کر دوں۔ علی (رض) فرماتے ہیں : ہماری رائے بھی حضرت عثمان (رض) کی رائے کے موافق ہوگئی اور فرمانے لگے : جس طرح کا معاملہ عثمان (رض) کے ساتھ پیش آیا۔ اگر اس طرح میرے ساتھ ہوتا تو ضرور میں بھی ویسے ہی کرتا جیسے عثمان (رض) نے کیا ہے۔
(2375) syedna ali (rz) se riwayat hai keh logon ne hazrat usman (rz) ke daur khilafat mein quran mein ikhtilaf kiya hatta keh aik aadmi dusre ko kehta meri qirat teri qirat se behtar hai jab hazrat usman (rz) ko is ki khabar pahunchi to unhon ne hum sab sahaba ko jama kar ke farmaya log aaj qirat mein ikhtilaf kar chuke hain halanky tum in mein mojood ho mera khayal hai keh mein inhen aik hi qirat par jama kar dun ali (rz) farmate hain hamari rai bhi hazrat usman (rz) ki rai ke muwafiq ho gai aur farmane lage jis tarah ka mamla usman (rz) ke sath pesh aaya agar is tarah mere sath hota to zaroor mein bhi waise hi karta jaise usman (rz) ne kiya hai
(2376) (a) It is narrated on the authority of Ibn Abbas (may Allah be pleased with him) that I said to Uthman (may Allah be pleased with him), "What made you combine Surah Taubah, which is among those Surahs that have nearly 200 verses, with Surah Anfal, which is among those Surahs that have nearly 80 verses, without leaving a space between them to write Bismillah-ir-Rahman-ir-Rahim? And you placed it among the seven long Surahs?" Uthman (may Allah be pleased with him) replied, "Surahs used to be revealed to the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) in which such and such things were mentioned. When verses were revealed to you, you used to say, 'Place these verses in such and such a place.' And when a (complete) Surah was revealed to him, he would say, 'Write this Surah in such and such a place.' Surah Anfal is among the early Surahs revealed in Medina, and Surah Taubah is among the last Surahs revealed, and its subject matter is similar to it. (That is, the subject matter of these two Surahs is similar.) But when the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) passed away and he did not clarify this matter, I thought that perhaps this (Taubah) is also a part of it (Anfal), so I placed them close together and I did not leave a space between them to write Bismillah-ir-Rahman-ir-Rahim. And I placed it among the seven long Surahs."
(b) In this Hadith, there is evidence that the writing of Bismillah in the copies of the Quran prepared by the Companions (may Allah be pleased with them) was based on their observation.
(c) We have already mentioned the narration reported from Ibn Abbas (may Allah be pleased with him) that it (Bismillah) is written at the beginning of Surahs due to their revelation, and at the time of revelation, it was known that one Surah had ended and another had begun.
Grade: Da'if
(٢٣٧٦) (ا) حضرت ابن عباس (رض) سے روایت ہے کہ میں نے عثمان (رض) سے کہا : تمہیں کس چیز نے ابھارا کہ تم نے سورة توبہ کو جو ان سورتوں میں سے ہے جن کی آیات ٢٠٠ (دو سو) کے قریب ہیں اور سورة انفال کو جو ان سورتوں میں سے ہے جن کی آیات اسی (٨٠) کے قریب ہیں ملا دیا ہے اور تم نے ان دونوں کے درمیان سطر بھی نہیں چھوڑی، جس میں بسم اللہ الرحمن الرحیم لکھا ہو اور تم نے اسے سات لمبی سورتوں میں رکھا ہے ؟ تو حضرت عثمان (رض) نے فرمایا کہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) پر وہ سورتیں نازل ہوتی تھیں جن میں فلاں فلاں چیزیں ذکر کی جاتی ہیں۔ جب آپ پر آیات نازل ہوتیں تو آپ فرماتے : ان آیات کو فلاں فلاں جگہ پر رکھو اور جب آپ پر کوئی (مکمل) سورت نازل ہوتی تو فرماتے : اس سورت کو فلاں جگہ پر رکھو (لکھو) اور سورة انفال مدینہ میں نازل ہونے والی ابتدائی سورتوں میں سے ہے اور سورة توبہ نزول کے اعتبار سے آخری سورتوں میں سے ہے اور اس کا موضوع بھی اس سے ملتا جلتا ہے۔ (یعنی ان دونوں سورتوں کا مضمون ملتا جلتا ہے، لیکن جب رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) فوت ہوگئے اور ان کے معاملے کو واضح نہ کیا تو میں نے گمان کیا شاید یہ (توبہ) بھی اس (انفال) کا حصہ ہے، اس لیے میں نے ان دونوں کو قریب قریب رکھا اور میں نے ان کے درمیان سطر نہیں چھوڑی کہ جس میں بسم اللہ الرحمن الرحیم لکھتا اور اس کو بھی میں نے سات لمبی سورتوں میں رکھا۔
(ب) اس حدیث میں اس بات کی دلیل ہے کہ صحابہ (رض) کے مصاحف میں جو بسم اللہ لکھی گئی تھی یہ مشاہدے کی بنا پر لکھی گئی ہے۔
(ج) ہم وہ روایت بھی ذکر کرچکے ہیں جو ابن عباس (رض) سے منقول ہے کہ یہ (بسم اللہ) سورتوں کے شروع میں ان کے نزول کی وجہ سے لکھی جاتی ہے اور نزول کے وقت یہ پتا چل جاتا تھا کہ ایک سورة ختم ہوگئی ہے اور دوسری شروع ہوچکی ہے۔
(2376) (a) Hazrat Ibn Abbas (RA) se riwayat hai ki maine Usman (RA) se kaha: tumhein kis cheez ne ubhaara ki tumne Surah Tauba ko jo un suraton mein se hai jin ki ayat 200 (do sau) ke qareeb hain aur Surah Anfal ko jo un suraton mein se hai jin ki ayat assi (80) ke qareeb hain mila diya hai aur tumne un donon ke darmiyaan satar bhi nahin chhodi, jis mein Bismillah hir-Rahman nir-Rahim likha ho aur tumne ise saat lambi suraton mein rakha hai? To Hazrat Usman (RA) ne farmaya ki Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) par wo suratein nazil hoti thin jin mein fala fala cheezein zikar ki jati hain. Jab aap par ayat nazil hoti to aap farmate: in ayat ko fala fala jagah par rakho aur jab aap par koi (mukammal) surat nazil hoti to farmate: is surat ko fala jagah par rakho (likho) aur Surah Anfal Madinah mein nazil hone wali ibtidai suraton mein se hai aur Surah Tauba nuzul ke aitbaar se aakhri suraton mein se hai aur iska mauzu bhi is se milta julta hai. (Yaani in donon suraton ka mazmoon milta julta hai, lekin jab Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) فوت hogaye aur unke mamle ko wazeh na kiya to maine ghuman kiya shayad ye (Tauba) bhi is (Anfal) ka hissa hai, isliye maine in donon ko qareeb qareeb rakha aur maine in ke darmiyaan satar nahin chhodi ki jis mein Bismillah hir-Rahman nir-Rahim likhta aur isko bhi maine saat lambi suraton mein rakha.
(b) Is hadees mein is baat ki daleel hai ki sahaba (RA) ke masahif mein jo Bismillah likhi gayi thi ye mushahida ki bana par likhi gayi hai.
(c) Hum wo riwayat bhi zikar kar chuke hain jo Ibn Abbas (RA) se manqol hai ki ye (Bismillah) suraton ke shuru mein unke nuzul ki wajah se likhi jati hai aur nuzul ke waqt ye pata chal jata tha ki ek surat khatam hogayi hai aur dusri shuru ho chuki hai.
Narrated Ibn `Abbas (RA): The Messenger of Allah (ﷺ) would not know the end of a Surah until he received the revelation of { بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ } (Bismillah ir-Rahman ir-Rahim) (In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful).
Grade: Sahih
(٢٣٧٧) سیدنا ابن عباس (رض) سے روایت ہے کہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) سورة کے اختتام کو اس وقت نہیں پہچانتے تھے حتیٰ کہ آپ پر { بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ } نازل ہوتی۔
2377 syedna ibn abbas (rz) se riwayat hai keh rasool allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) surah ke ikhtitam ko us waqt nahi pehchante thay hatta keh aap per { bismillah hir rahman nir rahim } nazil hoti.
It is narrated on the authority of Ibn 'Abbas (may Allah be pleased with him) that the Muslims did not know the end of a Surah until {بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ } was revealed. And when {بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ } was revealed, they would understand that the Surah had been completed.
Grade: Sahih
(٢٣٧٨) حضرت ابن عباس (رض) سے روایت ہے کہ مسلمانوں کو اس وقت تک سورة کے اختتام کا علم نہ ہوتا تھا جب تک کہ { بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ } نازل نہ ہوجاتی اور جب { بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ } نازل ہوجاتی تو وہ سمجھ لیتے کہ سورة مکمل ہوچکی ہے۔
Hazrat Ibn Abbas (RA) se riwayat hai ki musalmanon ko us waqt tak sura ke ikhtitam ka ilm na hota tha jab tak ki {Bismillah hir-Rahman nir-Rahim} nazil na hojati aur jab {Bismillah hir-Rahman nir-Rahim} nazil hojati to wo samajh lete ki sura mukammal ho chuki hai.
Narrated by Sayyiduna Anas bin Malik (may Allah be pleased with him) that once the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) was among us in the mosque when suddenly he (peace and blessings of Allah be upon him) dozed off lightly. (After dozing off) he (peace and blessings of Allah be upon him) raised his head and recited: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ {إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ ہُوَ الأَبْتَرُ } [الکوثر : ١۔ ٣] “In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful. Indeed, We have granted you, [O Muhammad], al-Kawthar. So pray to your Lord and offer sacrifice. Indeed, your enemy is the one cut off.” [Al-Kawthar: 1-3]. Then he (peace and blessings of Allah be upon him) said: Do you know what Kawthar is? We submitted: Allah and His Messenger know best. He (peace and blessings of Allah be upon him) said: It is a river which my Lord has promised me in Paradise. Its vessels (glasses etc.) are more in number than the stars. My Ummah will come to it and some of them will be stopped. Then I will say: O Allah! This is from my Ummah. It will be said: You do not know what innovations they invented in religion after you.
Grade: Sahih
(٢٣٧٩) سیدنا انس بن مالک (رض) سے روایت ہے کہ ایک دفعہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) ہمارے درمیان مسجد میں تشریف فرما تھے کہ اچانک آپ پر (غشی) ہلکی اونگھ طاری ہوگئی۔ (اونگھ کے بعد) آپ نے اپنا سر مبارک اٹھایا تو پڑھا : بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ {إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ ہُوَ الأَبْتَرُ } [الکوثر : ١۔ ٣] ” شروع اللہ رحمن ورحیم کے نام کے ساتھ بلاشبہ ہم نے آپ کو کوثر عطا کیا۔ پس آپ اپنے رب کے لیے نماز پڑھیے اور قربانی کیجیے، بیشک آپ کا دشمن ہی بےنام و نشاں ہوگا۔ “ پھر آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے فرمایا : کیا تم جانتے ہو کوثر کیا ہے ؟ ہم نے عرض کیا : اللہ اور اس کا رسول زیادہ جانتے ہیں۔ آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے فرمایا : یہ ایک نہر ہے جس کا جنت میں میرے رب نے مجھ سے وعدہ کیا ہے۔ اس کے برتن (گلاس وغیرہ) ستاروں کی تعداد سے بھی زیادہ ہیں، اس پر میری امت آئے گی ان میں سے بعض کو روکا جائے گا تو میں کہوں گا : اے اللہ ! یہ تو میرا امتی ہے۔ جواباً کہا جائے گا : آپ نہیں جانتے کہ آپ کے بعد اس نے دین میں کیا کیا بدعات ایجاد کرلی تھیں۔
(2379) syedna anas bin malik (rz) se riwayat hai ki aik dafa rasool allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) hamare darmiyan masjid mein tashreef farma the ki achanak aap par (ghashi) halki ungh tari hogayi. (ungh ke baad) aap ne apna sar mubarak uthaya to parha : bismilla hir rahmanir rahim {inna a'tayna kal kauthar fasalli li rabbika wanhar in shaniaka huwal abtar } [alkauthar : 1. 3] ” shuru allah rahman o rahim ke naam ke sath bilashuba hum ne aap ko kauthar ata kiya. pas aap apne rab ke liye namaz parhiye aur qurbani kijiye, beshak aap ka dushman hi benam o nishan hoga. “ phir aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne farmaya : kya tum jante ho kauthar kya hai ? hum ne arz kiya : allah aur is ka rasool zyada jante hain. aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne farmaya : yeh aik nahar hai jis ka jannat mein mere rab ne mujh se waada kiya hai. is ke bartan (glass waghaira) sitaron ki tadad se bhi zyada hain, is par meri ummat aayegi in mein se baaz ko roka jayega to main kahunga : aye allah ! yeh to mera ummati hai. jawab mein kaha jayega : aap nahin jante ki aap ke baad is ne deen mein kya kya bad'aat paida karli thin.
(2380) (a) It is narrated by Anas bin Malik (may Allah be pleased with him) that once the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) was sitting amongst us when suddenly he dozed off, then (after a while) he lifted his blessed head smiling, so we asked: O Messenger of Allah! What made you smile? He said: Just now a Surah has been revealed to me. Then he (peace and blessings of Allah be upon him) started reciting. “In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful. Indeed, We have granted you Al-Kawthar.” (Al-Kawthar, 1). Then (he) recited the complete Surah. [Sahih (authentic). And it has already appeared before this].
(b) This has been narrated by many others in the same words, and some narrators have not mentioned the word Anfa. The famous opinion in this regard among the commentators and the scholars of Maghazi (biography of the Prophet) is that this Surah is Makki (revealed in Mecca) and the words of the Hadith of Ali bin Hajar are not against it, perhaps this is better.
Grade: Sahih
(٢٣٨٠) (ا) حضرت انس بن مالک (رض) سے روایت ہے کہ ایک مرتبہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) ہمارے درمیان جلوہ افروز تھے کہ اچانک آپ پر اونگھ طاری ہوگئی، پھر (کچھ دیر بعد) آپ نے مسکراتے ہوئے اپنا سر مبارک اٹھایا تو ہم نے عرض کیا : اے اللہ کے رسول ! آپ کو کس چیز نے ہنسا دیا ؟ آپ نے فرمایا : ابھی ابھی مجھ پر ایک سورة نازل ہوئی ہے۔ پھر آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) پڑھنے لگے۔ بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ {إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ } [الکوثر : ١]۔۔۔ پھر مکمل حدیث ذکر کی۔
[صحیح۔ وقد تقدم فی الذی قبلہ ]
(ب) انہی الفاظ سے اور بھی کئی راویوں نے اس کو نقل کیا ہے اور بعض راویوں نے آنفا کا لفظ ذکر نہیں کیا ۔ اس بارے میں اہل تفسیر اور مغازی کے ہاں مشہور قول یہ ہے کہ یہ سورت مکی ہے اور علی بن حجر کی حدیث کے الفاظ ان کے خلاف نہیں ہیں، شاید یہ بہتر ہو۔
(2380) (a) Hazrat Anas bin Malik (RA) se riwayat hai ki ek martaba Rasul Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) humare darmiyan jalwa afroz thay ki achanak aap par ungh tari hogayi, phir (kuchh dair baad) aap ne muskuraate hue apna sar mubarak uthaya to hum ne arz kiya : Aye Allah ke Rasul! Aap ko kis cheez ne hansaa diya? Aap ne farmaya : Abhi abhi mujh par ek surat nazil hui hai. Phir aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) parhne lage. Bismillahir Rahmanir Rahim {Inna A'taynakal Kauthar} [Al-Kauthar : 1].... Phir mukammal hadees zikar ki.
[Sahih. Waqad taqaddum fidzi qabla]
(b) Inhi alfaz se aur bhi kai raviyon ne is ko naqal kiya hai aur baaz raviyon ne anfa ka lafz zikar nahin kiya. Is baare mein ahl tafseer aur maghazi ke haan mash'hoor qaul ye hai ki ye surat Makki hai aur Ali bin Hajar ki hadees ke alfaz in ke khilaf nahin hain, shayad ye behtar ho.
(2381) (a) It is narrated on the authority of Umm al-Mu'minin Sayyidah Aishah (may Allah be pleased with her) regarding the incident of Ifk (slander) that the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) was sitting, he removed the veil from his face and recited this verse: "I seek refuge in Allah, the All-Hearing, the All-Knowing, from the accursed Satan. Indeed, those who came with the slander..." [An-Nur: 11].
(b) Abu Dawud says: I fear that the abundance of seeking refuge might not be the words of Hamid.
(c) Shaykh (may Allah have mercy on him) says that the Prophet (peace and blessings be upon him) would recite "In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful" before starting a Surah, and he (peace and blessings be upon him) would not recite Bismillah before verses that were not at the beginning of a Surah. This supports what we have narrated from Ibn Abbas (may Allah be pleased with him) that Bismillah was only written in the Mushafs (written copies of the Quran) when it was revealed. And Allah knows best.
Grade: Da'if
(٢٣٨١) (ا) ام المومنین سیدہ عائشہ (رض) سے واقعہ افک سے متعلق منقول ہے کہ رسول اللہ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) بیٹھے تھے، آپ نے اپنے چہرے سے پردہ ہٹایا اور یہ آیت تلاوت کی : أَعُوذُ بِاللَّہِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ {إِنَّ الَّذِینَ جَائُ وا بِالإِفْکِ } [النور : ١١] ۔
(ب) ابوداؤد کہتے ہیں : مجھے خدشہ ہے کہ استعاذہ کی زیادتی حمید کا کلام نہ ہو۔
(ج) شیخ (رح) فرماتے ہیں کہ نبی (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سورة شروع کرنے سے پہلے پڑھی اور آپ (صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم) نے وہ آیات جو سورت کے شروع میں نہ ہوں ان سے پہلے بسم اللہ نہیں پڑھی۔ اس میں اس کی بھی تاکید ہے جو ہم نے ابن عباس (رض) سے نقل کی ہے کہ بسم اللہ مصاحف میں تب ہی لکھی جاتی جب نازل ہوتی۔ واللہ اعلم
(2381) (a) Umm ul Momineen Sayyidah Ayesha (RA) se waqea ifk se mutalliq manqol hai ki Rasool Allah ((صلى الله عليه وآله وسلم)) baithe thay, aap ne apne chehre se parda hataya aur ye ayat tilawat ki : A'uzu billahis Samee'il Aleem minash Shaitanir Rajeem {Innal lazeena ja'oo bil ifki} [Noor : 11].
(b) Abu Dawood kehte hain : mujhe khadsha hai ki isti'azah ki ziyadati Hameed ka kalaam na ho.
(c) Sheikh (RA) farmate hain ki Nabi ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne Bismillahir Rahmanir Raheem surah shuru karne se pehle parhi aur aap ((صلى الله عليه وآله وسلم)) ne wo ayat jo surah ke shuru mein na hon un se pehle Bismillah nahin parhi. Is mein is ki bhi takide hai jo hum ne Ibn Abbas (RA) se naql ki hai ki Bismillah masahif mein tab hi likhi jati jab nazil hoti. Wallahu A'lam.
It is narrated from Ibn Umar (may Allah be pleased with him) that when he would start the prayer, he would say Takbeer and then recite: "Bismillahir Rahmanir Raheem, Alhamdulillahi...". When he finished reciting Surah Fatiha, he would recite "Bismillahir Rahmanir Raheem". Nafi' says that Ibn Umar (may Allah be pleased with him) used to say: "If it is not to be recited, then why has it been written in the Quran?".
Grade: Da'if
(٢٣٨٢) حضرت ابن عمر (رض) سے منقول ہے کہ وہ جب نماز شروع کرتے تو تکبیر کہتے پھر پڑھتے : { بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّہِ }۔۔۔ جب سو رہ فاتحہ سے فارغ ہوئے تو { بِسْمِ اللَّہِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ } پڑھی۔ نافع کہتے ہیں کہ ابن عمر (رض) فرماتے تھے : اگر اس کو پڑھا نہ جائے تو پھر یہ قرآن میں لکھی کیوں گئی ہے ؟
Hazrat Ibn Umar (RA) se manqol hai ki woh jab namaz shuru karte to takbeer kehte phir parhte : {Bismillah hir-Rahman nir-Rahim Alhamdulillah}... Jab Surah Fatiha se farigh huye to {Bismillah hir-Rahman nir-Rahim} parhi. Nafi kehte hain ki Ibn Umar (RA) farmate the : Agar isko parha na jaye to phir ye Quran mein likhi kyun gayi hai?